Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona

Com ensenyar música i matemàtiques de forma integrada

15 abr. 2015
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail
Els resultats de la primera fase del projecte "European Music Portfolio: Sounding Ways into Mathematics (EMP-P)" es presenten el dijous, 16 d'abril, a Londres, en un simposium liderat per la UAB i l'Institute of Education de Londres (IoE), en el marc del prestigiós congrés Research in Music Education (RIME, 2015).
TV3
En el projecte col·laboren diversos mestres de música i matemàtiques de centres educatius de l'àrea metropolitana, que actuen com a escoles pilot.
En el simposium s'hi exposarà el projecte i es discutirà l'estat de la qüestió en relació a l'ús integrat de matemàtiques i música a les escoles europees, especialment en relació als casos d'Espanya, Anglaterra, Suïssa i Romania. En relació a Catalunya, alguns dels resultats que es presentaran ja van ser publicats el passat desembre en un article a la revista LEEME (Lista Europea Electrónica de Música en la Educación).

La UAB va acollir, entre els dies 27 i 30 de gener, alguns professors de diferents universitats europees que participaven en aquest projecte d'innovació educativa que té per objectiu de cercar habilitats matemàtiques i musicals des d'una perspectiva competencial a l'educació primària. TV3 se'n va fer ressó, i va emetre un reportatge després de parlar també amb dues escoles pilot que participen en el projecte.

UN PROJECTE PER TREBALLAR CONJUNTAMENT LES DUES HABILITATS
Aquest projecte Comenius -dins el Lifelong Learning Programme- de tres anys de durada, es va iniciar el desembre de 2013 i que compta amb la participació de vuit institucions de set països (Anglaterra, Espanya, Eslovàquia, Alemanya, Suïssa, Romania i Grècia), entre les quals hi ha la UAB. El projecte està liderat per la Fachhochschule Nordwestschwiez (FHNW) de Suïssa, finançat majoritàriament per la Comissió Europea.

El projecte incideix principalment en dos aspectes dins del context de l'educació primària: d'una banda, en el treball conjunt d'habilitats matemàtiques i musicals des d'una perspectiva competencial; i d'altra banda en el foment de la creativitat dels docents com a mitjà per afavorir una aproximació més interdisciplinària a l'ensenyament.

La representació de la UAB està liderada per Laia Viladot i Albert Casals, ambdós del Departament de Didàctica de l'Expressió Musical, Plàstica i Corporal. A més, també hi ha en l'equip de treball la professora del Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals -Núria Gorgorió i Montserrat Prat- i del professorat d'universitats com la UIC, la UB i la UPC (Carme Carrillo, Cristina González-Martín i Jesús Fernández-Sánchez).

En el projecte, que es vehicula a través d'un grup de treball interdisciplinari, col·laboren diversos mestres de música i matemàtiques de centres educatius de l'àrea metropolitana, que actuen com a escoles pilot aplicant activitats i materials que integren les àrees de música i matemàtiques. 

Durant aquesta trobada els investigadors i professors van avançar en la conceptualització del marc teòric i en el disseny dels cursos de formació permanent del professorat. El projecte està desenvolupant mterials que s'aplicaran als centres educatius i s'estan començant a tenir algunes experiències pilot a escoles.

S'ha creat un grup de treball anomenat Musicomàtics, vinculat a aquest projecte. Al novembre aquest grup de treball va organitzar un taller per a formadors de mestres i professors que incloia activitats com ara Mesura i frases musicals; Dansa i geometria; Percussió corporal i mínim comú múltiple; Interpretació i creació musical i probalitats i estadística, entre d'altres.

Dins de