Vés al contingut principal

Arriba a les escoles la guia per facilitar una millor atenció a la infància tutelada

18 nov. 2022
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

Amb motiu de la celebració del Dia Mundial de la Infància, el diumenge, 20 de novembre, s'ha fet difusió d'una guia per facilitar una millor atenció a la infància tutelada a l’escola. És un manual coordinat per la UAB juntament amb sis entitats de quatre països europeus, en el marc del projecte d'innovació educativa Erasmus + “Brigthter Future”. 

GuiaInfanciaTutelada

El Manual dona informació pràctica i reconamanacions als docents. El sistema educatiu no sempre té en compte les trajectòries vitals marcades per experiències difícils d'aquests infants tutelats.

L'equip internacional del projecte “Brighter Future” –format per set entitats i universitats de 4 països: Espanya, Itàlia, els Països Baixos i el Regne Unit, i finançat per la Comissió Europea– ha elaborat el manual De la protecció a la inclusió amb la finalitat de facilitar la tasca del professorat a l'hora d'interactuar amb infants i adolescents adoptats o que viuen sota la tutela de l'estat, ja sigui en famílies d'acollida o en centres residencials.

El manual és el fruit d'un enfocament participatiu: durant tres anys s’ha recollit informació amb grups focals i entrevistes a joves que havien estat al sistema de protecció de la infància, famílies acollidores, famílies adoptives i docents de primària i secundària dels quatre països participants.

L'Associació Estatal d'Acolliment Familiar (ASEAF), que aglutina gairebé 2.000 famílies d'acollida de tot Espanya, facilitarà aquest material a docents i famílies que participin a la jornada el Dia del Pijama que organitza cada any coincidint amb el Dia Mundial de la Infància per crear “cultura d'acolliment”.

Una guia per fer front a l'adversitat primerenca

A més d'haver viscut la separació de les figures d'aferrament principals, molts d'aquests nens i nenes també han experimentat altres formes de l'anomenada “adversitat primerenca”, com abús, negligència, institucionalització o experiències prenatals negatives (exposició a l'alcohol o altres tòxics). "Aquestes vivències poden impactar negativament en el desenvolupament de diferents àrees, com ara l'adquisició d'habilitats emocionals i relacionals o els processos cognitius", explica Beatriz San Román, professora del Departament de Psicologia Social de la UAB i del grup de recerca AFIN i editora de la guia. "És fonamental que el personal docent tingui la informació necessària per interpretar correctament els comportaments i les reaccions d'aquests nens", especifica la professora de la UAB.

El manual recull informació útil i recomanacions pràctiques, algunes de les quals ja s’apliquen en diferents centres educatius de l'Estat espanyol.

La primera part de la guia se centra en els potencials efectes negatius de l'adversitat primerenca en el desenvolupament infantil i en com afronten aquests desafiaments els educadors. Tot seguit, es posa l'accent en estratègies pràctiques útils en entorns escolars, i finalment es reflexiona sobre qüestions com ara la manca de formació en aquest àmbit, que poden portar a pràctiques excloents, encara que no siguin intencionades. S'hi proporcionen eines útils, no només per acollir la diversitat, sinó també per fomentar valors d'inclusió, equitat i respecte mutu.

Els investigadors expliquen al manual que la resposta d'aquests nens a una cura desorganitzada i negligent provoca reaccions com la passivitat o la por. Quan aquests nens ingressen al sistema escolar les estratègies i recursos per sobreviure poden ser mal interpretats com a “comportaments problemàtics”. “A qui la vida els ha ensenyat que els adults no són de fiar, confiar-hi i acceptar les seves regles i normes pot semblar-los una opció insegura o arriscada”, asseguren.

El manual ha estat desenvolupat en el marc del projecte “Brigther Future: innovative tools for developing full potential after early adversity”, amb un equip integrat per les universitats Autònoma de Barcelona, ​​de Verona (Itàlia) i Groningen (Països Baixos), a més de l'Ajuntament de Torí (Itàlia), CORA —la Coordinadora d'Associacions d'Adopció i Acolliment (Espanya)—, PaC UK/Family Action (Regne Unit) i Pharos Expertise Center on Health Disparities (Països Baixos).

Dia Mundial de la Infància

El dia 20 de novembre se celebra el Dia Mundial de la Infància, coincidint amb l'aniversari de l'aprovació de la Convenció sobre els Drets de l’Infant de 1989. Aquest text assenyala la família com a ambient òptim per al desenvolupament de nens i nenes. Per això, quan no tenen famílies que puguin fer-se càrrec de la seva cura, la convenció assenyala que l'Estat està obligat a atorgar-los una protecció especial i a garantir-los una llar alternativa. Si és una situació temporal, l'opció preferent és una família d'acollida, tot i que la realitat és que molts passen anys en centres residencials.

Manual DE LA PROTECCIÓN A LA INCLUSIÓN. Las personas con experiencias de adopción, acogimiento familiar y residencial en los centros educativos. 

 

 

 

 

Dins de