La UAB acull els Premis a la Recerca de La Marató de TV3
Lesions medul·lars 10.11.2011 Investigar  -  La UAB va acollir dimecres, 9 de novembre, a la sala d'actes del Rectorat, l'acte de lliurament del Premis a la Recerca Fundació La Marató de TV3 corresponents a l'any 2010, amb la presència del conseller de Sanitat, Boi Ruiz, la rectora de la UAB, Ana Ripoll, i el president de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals i de la Fundació La Marató de TV3, Enric Marín. Els Premis permetran finançar 30 projectes de recerca sobre lesions medul·lars i cerebrals adquirides. Els investigadors de l’UAB Campus d’Excel·lència Internacional participen en 14 d’aquests projectes.

Al concurs d'ajuts a la recerca sobre aquestes lesions convocat per la Fundació el passat mes de març, s'hi van presentar 100 projectes. Un total de 111 experts procedents de 20 països han revisat i valorat aquests treballs en funció de la seva qualitat, metodologia i rellevància en un procés per consemblants de provada transparència i rigor. La gestió de l’avaluació ha estat duta a terme per l'Agència d'Informació, Avaluació i Qualitat en Salut, del Departament de Salut.

Dels 30 projectes que rebran finançament, 17 són unitaris i 13 coordinats entre dos o més centres d'investigació, fet que implica el treball en xarxa d'institucions de recerca catalanes amb altres d'àmbit espanyol i internacional. Així, un total de 55 investigadors principals i els seus equips, procedents de 45 centres de recerca, dedicaran els pròxims tres anys a avançar en el pronòstic i en el tractament de les lesions medul·lars i cerebrals adquirides.

L'acte de lliurament d'ajuts va ser conduït pel periodista Albert Om, presentador de l'edició 2010 de La Marató, qui va destacar el paper de la universitat com a “laboratori de talent i d’emprenedoria”.

La rectora de la UAB, Ana Ripoll, va destacar el fet que l’aplicabilitat fos un dels criteris a l’hora d’avaluar les propostes, atès que l’objectiu és millorar la qualitat de vida de les persones. Tot fent un repàs a la trajectòria de La Marató de TV3, la rectora de la UAB va afirmar que “el programa ha millorat extraordinàriament la nostra conscienciació i la nostra generositat, fins i tot en temps de crisi econòmica. S’ha inculcat als ciutadans que és important no esperar a que l’Estat o les institucions públiques ho facin tot”.

Adolf Tobeña, catedràtic de Psicologia Mèdica i Psiquiatria i director del Departament de Psiquiatria i Medicina Legal de la UAB, va cloure l’acte amb la conferència 'Talent neuroreparador i llibertat', on, des de la neurobiologia, va defensar que “allò que ens dona la llibertat és la biologia”.

Els projectes amb participació d’investigadors del UAB Campus d’Excel·lència Internacional que han rebut finançament són:

Modulació de l’activitat dels receptors immunitaris: nova estratègia terapèutica per al dany agut al sistema nerviós central, de l’Institut de Neurociències de la UAB, l’Institut d’Investigacions Biomèdiques de Barcelona, el CIBBIM-Nanomedicina de l’Hospital Universitari Vall d’Hebron, l’Instituto Pasteur de Montevideo i la Facultat de Ciències de la Salut i de la Vida de la UPF. 395.684?

Estimulació neurocognitiva precoç en pacients crítics amb dany cerebral agut adquirit, de l’Hospital de Sabadell. 198.601?

Materials electroactius nanoestructurats per a elèctrodes per a estimulació i reparació del sistema nerviós central (SNC), de l’Institut de Ciència de Materials de Barcelona, l’Institut d’Investigacions Biomèdiques de Barcelona i l’Institute of Medical Sciences d’Aberdeen. 391.816?

Potenciació dels mecanismes endògens de neuroprotecció i reparació del sistema nerviós després d’un dany agut, de l’Institut de Neurociències de la UAB, l’Institut d’Investigacions Biomèdiques de Barcelona i el CBATEG de la UAB. 399.508?

Proposta per millorar la disfunció intestinal neurògena i la qualitat de vida associada en pacient amb lesió cerebral o medul·lar aguda, de l’Institut de Recerca Hospital del Mar. 199.954?

Efectivitat de la implementació de la musicoteràpia en la rehabilitació de pacients afàsics després d’un dany cerebral adquirit agut, de l’Hospital de la Santa Creu i Sant Pau. 105.091?

Validació de mGlu4 com a diana terapèutica pel tractament multipotencial de les lesions medul·lars, de l’Institut de Neurociències de la UAB, l’Institut de Química Avançada de Catalunya i l’Institut de Génomique Fonctionelle de la Universitat de Montpellier. 399.375?

GODS Project: contribució genètica al pronòstic funcional i la discapacitat després de l’ictus, de l’Institut de Recerca Hospital del Mar, el Centre de Regulació Genòmica, l’Hospital Universitari Mútua de Terrassa, l’Hospital Universitari Son Espases de Palma de Mallorca i l’Institut de Recerca Hospital Universitari Vall d’Hebron. 296.570?

Paper terapèutic de la interleucina-37 en lesió de la medul·la espinal, de la Facultat de Medicina de la UAB. 200.000?

Efectivitat del suport psicoemocional al lesionat medul·lar agut. Projecte ESPELMA, de l’Hospital Universitari Vall d’Hebron. 165.550?

Sonotrombòlisi potenciada amb microbombolles com a nou tractament per l’ictus isquèmic agut; estudi pilot, prospectiu i aleatoritzat, de l’Hospital de la Santa Creu i Sant Pau. 199.924?

Estudi randomitzat, prospectiu i controlat, sobre la repercussió en la qualitat de vida i la cognició dels pacients intervinguts de glioma cerebral d’un programa de telerehabilitació neurocognitiva, de l’Hospital Universitari Germans Trias i Pujol. 200.000?

Intervencions neurofisiològiques no invasives precoces en les lesions agudes cerebrals i de medul·la espinal, de l’Hospital Clínic i Provincial de Barcelona, l’Institut Guttmann Hospital de Neurorehabilitació i l’Hospital Universitari de Bellvitge. 398.836?
Anar a Notícies
Si tens algun dubte sobre una nota de premsa o desitges més informació
g.premsa@uab.es

2019 Universitat Autònoma de Barcelona