Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona
Institut de Recerca de l'Esport UAB

Quatre investigadors de la UAB presenten al X Congrés de l'AE-IC una recerca sobre cinema esportiu com a eina pedagògica per comunicar justícia social

20 maig 2026
Compartir a Bluesky Compartir a LinkedIn Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

Iliana Ferrer, Ludovico Longhi, Leonor Balbuena i Daniel Arrebola exposen a Pontevedra com les narratives audiovisuals de l'esport influeixen en la construcció dels valors humans.

Ludo

La recerca demostra que el cinema esportiu és una eina pedagògica eficaç per transmetre valors de justícia social, dignitat, respecte i responsabilitat a joves d'entre 16 i 25 anys.

L'Asociación Española de Investigación de la Comunicación (AE-IC) va acollir la presentació de l'estudi titulat "Més enllà del marcador: el cinema esportiu com a dispositiu pedagògic per comunicar justícia social en temps d'incertesa". El treball científic, defensat per aquest equip d'investigadors i investigadores de la Universitat Autònoma de Barcelona, es troba vinculat de forma directa a l'Associació Científica per a l'Avaluació i Mesurament dels Valors Humans (a-eva.org).

L'objectiu central de l'estudi va ser analitzar com les diferents configuracions narratives del cinema esportiu actuen sobre la percepció i l'assimilació dels valors humans. La recerca va aportar evidència empírica que demostra que el gènere cinematogràfic esportiu constitueix un canal eficaç per comunicar la justícia social i l'equitat en entorns complexos, intervenint en la interiorització de la dignitat, el respecte, la igualtat i la responsabilitat.

A partir dels resultats obtinguts, l'equip va proposar expandir el format del cinefòrum esportiu com a recurso pedagògic, orientant-lo específicament cap a públics joves amb edats compreses entre els 16 i els 25 anys. Al mateix temps, el projecte va plantejar la necessitat d'obrir futurs horitzons d'estudi centrats en l'anàlisi del cinema esportiu femení i en el desenvolupament de les diferents cinematografies iberoamericanes. Aquestes propostes busquen potenciar l'ús de l'audiovisual com un motor de reflexió social entre els col·lectius més joves.

Dins de