Curs de preparació per a processos de selecció de la Unió Europea i organismes internacionals
Aquest curs està adreçat prioritàriament a estudiants de darrers cursos i alumni de la UAB amb interès per conèixer les oportunitats de pràctiques i feina en institucions i agències de la Unió Europea i altres organitzacions internacionals, i també per entrenar-se pels seus processos de selecció. Es repliquen a l’aula les diferents proves que cal superar, combinant aprenentatges teòrics amb l'adquisició d'habilitats organitzatives, analítiques i comunicatives.
Dotar l’alumnat dels coneixements necessaris per superar les diferents fases dels processos de selecció, informant dels requisits d’accés, de les fases i de les convocatòries, amb la finalitat de dur a terme un entrenament pràctic i realista de les proves de selecció, adaptat de manera individual al perfil professional i acadèmic de cada estudiant.
- Concursos i ofertes d’ocupació a les institucions i agències de la Unió Europea.
- Ofertes d’ocupació a l’Organització de les Nacions Unides i les seves agències internacionals.
- Ofertes d’ocupació d’organitzacions internacionals de caràcter europeu i d’altres continents.
- Ofertes d’ocupació de les principals ONG’s del Tercer Sector amb presència internacional.
Sessió 1: 07/03/2026. Presencial
Ocupabilitat i sortides professionals en organitzacions internacionals
- La funció pública internacional.
- Oportunitats laborals a les institucions i agències de Nacions Unides.
- Ocupabilitat a la Unió Europea
- Altres sortides professionals d'àmbit internacional.
Taller de motivació per treballar en assumptes internacionals: Claus per a la redacció de les cartes de sol·licitud i del CV EUROPASS
Sessió 2: 14/03/2026. Campus Virtual
Processos de selecció en entorns internacionals
- Agències internacionals de contractació de personal.
- Convocatòries i oportunitats d'ocupabilitat internacional.
- Ofertes professionals al tercer sector
- Principals proves de selecció internacional.
Taller de preparació dels tests psicomètrics verbal, numèric i abstracte dels processos de selecció d'EPSO.
Sessió 3: 21/03/2026. Presencial
Competències i habilitats per a l'ocupabilitat internacional I
- El lideratge global: de l'autoconeixement a la responsabilitat personal
- La resiliència en entorns internacionals
- El treball en equip en institucions internacionals
Taller de mindfulness. La gestió de l'estrès en entorns internacionals
Sessió 4: 28/03/2026. Campus Virtual
Competències i habilitats per a l’ocupabilitat internacional III
- La comunicació oral: claus per a l'oratòria i l'exposició oral
- Principals elements de la comunicació no verbal: protocol i dresscode en processos de selecció internacionals.
- La comunicació assertiva: eines per a una comunicació estratègica
Simulacre pràctic de prova de presentacions orals en processos internacionals.
Sessió 5: 11/04/2026. Presencial
Competències i habilitats per a l’ocupabilitat internacional II
- La competència analítica: claus per al foment de la capacitat crítica constructiva
- La comunicació escrita: claus per a la redacció dels informes institucionals internacionals.
- Taller d’organització documental
Taller de terminologia en anglès i francès per a processos de selecció internacionals. Simulacre prova escrita I.
Sessió 6: 18/04/2026. Presencial
Aplicació de competències i habilitats en processos de selecció internacionals.
- Simulacre d’exercici escrit II en anglès, francès o alemany avaluat per persones avaluadores externes. Estudi de casos.
- Simulacres d’entrevistes basades en competències en processos internacionals de selecció.
Clausura institucional del curs.
Sessió 7: 25/04/2026. Campus Virtual
Sessions individualitzades d’orientació laboral en entorns internacionals.
- Lliurament de l’informe de rendiment acadèmic (amb les valoracions i correccions del CV, la carta de motivació, els dos estudis de casos i la dinàmica de grup).
- Assessorament individualitzat sobre aquelles competències i habilitats organitzatives, interpersonals, socials i comunicatives a desenvolupar i integrar per a l’òptima preparació de cada etapa dels diferents processos de selecció internacionals.
El curs té un enfocament pràctic i integral amb exercicis i tests específics, simulacres de proves, dinàmiques de grup, materials audiovisuals i una interacció i participació continuades de les persones assistents.
Durant tot el curs, el ritme de treball és intens i constant, tant a les sessions de classe com en el treball individual que l’alumnat ha de fer fora de l’horari lectiu. Requereix dedicació per practicar i lliurar, dins de terminis concrets, els diferents exercicis, simulacres i proves que es duen a terme.
Finalment, es completa amb una sessió individualitzada per tal de lliurar l’informe personalitzat sobre el seu rendiment i els resultats de les diferents proves i simulacres, així com per assessorar-la sobre aquells elements i competències que ha d’estimular, millorar o integrar per tenir èxit en els processos de selecció.
Objectius específics
- Donar a conèixer els mecanismes i processos de selecció existents a la Unió Europea i en altres Organismes Internacionals.
- Capacitar les persones assistents amb les eines i els materials necessaris per a una òptima preparació i integració de les competències que s’hi avaluen.
- Contribuir al creixement professional i personal de les persones estudiants o graduades de la UAB.
Competències específiques
- Conèixer l’estructura i funcionament de les diferents vacants i processos de selecció internacionals i europeus existents.
- Conèixer els mecanismes per identificar les ofertes d’ocupació i les claus per al desenvolupament professional en els contextos laborals internacionals.
- Formar-se en les habilitats i coneixements necessaris per a superar els diferents processos de selecció.
- Formació, preparació i orientació laboral a persones amb vocació de desenvolupar-se professionalment en el si de les Institucions Europees i Organismes Internacionals.
Competències transversals
Fomentar el desenvolupament i la integració d’un conjunt de competències psicològiques, organitzatives, comunicatives i interpersonals aplicables a diferents contextos laborals internacionals.
José Díaz Lafuente. Professor de Relacions Internacionals a la Universitat Complutense de Madrid (UCM). Subdirector del Departament de Relacions Internacionals i Història Global de la UCM i director del grup de recerca “Unió Europea i Relacions Internacionals (EURINT)” de la mateixa universitat. Doctor en Dret i Ciència Política per la Universitat de València. Màster en Relacions Internacionals i Estudis Diplomàtics pel Col·legi d’Europa i màster en Estudis de la Unió Europea per la UNED.
Entre més de quaranta publicacions, destaquen els llibres “El compliment de la Comissió Europea amb la ciutadania” (Marcial Pons, 2019) i “Montblanc: recursos educatius sobre la Unió Europea” (Publicacions de la Universitat de València, 2016).
Ha treballat com a assessor polític al Parlament Europeu i com a cooperant internacional i avaluador de projectes a l’Índia i Etiòpia. Actualment col·labora amb el programa del Consell d’Europa d’educació en drets humans per a professionals del dret i forma part del panell d’experts del Servei Espanyol per a la Internacionalització de l’Educació del Ministeri d’Educació.
Ha impartit formació per a la preparació d’oposicions i processos de selecció de la UE i d’altres organitzacions internacionals a la Representació Permanent d’Espanya davant la Unió Europea, a l'Escola de Govern de la UCM, a la Universitat de València, a la Universitat Jaume I i Universitat de Santiago de Compostel·la, entre altres.
Participaran com a docents experts en el curs:
- Oriol Costa Fernández: Professor de l'Àrea de Dret Internacional Públic i de Relacions Internacions.
- Quatre persones funcionàries de diferents institucions de la UE i organismes internacionals.
- Data d’inici: 07/03/2026
- Data de finalització: 25/04/2026
- Horari: dissabtes 7, 14, 21 i 28 de març, i 11, 18 i 25 d’abril de 9 a 14 h. El dissabte dia 18 d’abril s’acordarà amb cada alumne l’horari específic de la tutoria individual.
- Modalitat: format híbrid. Es combinen sessions presencials i sessions en línia, sempre en dissabtes matí.
- Sessions presencials a l’Aula 2 de l'Escola de Postgrau de la UAB: el 07/03/2026, el 21/03/2026, el 11/04/2026 i 18/04/2026. La resta serà en línia a través del Campus Virtual.
El curs tindrà un mínim de 19 alumnes i un màxim de 23. Es reservarà el 85% de les places per a persones estudiants, graduades o llicenciades de la UAB.
Accés i admissió
El calendari d’inscripció i matrícula és el següent:
- Període d’inscripció: 15/09/2025 a 16/02/2026
- Comunicació d’admissions: 17/02/2026
- Matrícula i pagament: 17/02/2026 a 27/02/2026
Documentació requerida per a la inscripció
- DNI, NIE o passaport vigent.
- CV, preferiblement en format Europass.
- Carta de motivació on s’explicitin els interessos i la motivació de la persona en la realització d’aquest curs.
- Expedient acadèmic en el cas de les persones estudiants de Màster i de Doctorat que no hagin cursat els estudis a la UAB.
- Resolució del ministeri d’Educació, Cultura i Formació Professional, de Beques de caràcter general per al curs 2024-2025, en el cas de les persones que vulguin optar a les places amb beca.
- Cal adjuntar aquesta documentació en el moment de la inscripció al curs a través del formulari web de l’Escola de Formació Permanent.
Assignació de places
En el cas de superar la demanda de places, s’aplicaran els criteris següents a l'hora d'assignar-les:
- S’assignaran a les persones Alumni UAB i l'alumnat de Màster i de Doctorat de qualsevol especialitat de la UAB.
- En el cas que calgui, es prioritzaran les persones Alumni UAB i l'alumnat de Màster i de Doctorat de les Facultats de Traducció i Interpretació, Economia, Ciències Polítiques i Sociologia, Ciències de la Comunicació i Dret, per tractar-se de titulacions especialment relacionades amb organismes internacionals.
- En el cas que calgui, es prioritzaran les persones Alumni UAB i l'alumnat de Màster i de Doctorat de les Facultats de Traducció i Interpretació, Economia, Ciències Polítiques i Sociologia, Ciències de la Comunicació i Dret segons la nota resultant del barem de l’expedient acadèmic del Grau que hagin cursat (en cas que no hagin cursat el Grau a la UAB, caldrà adjuntar escanejat l’expedient acadèmic en el formulari de sol·licitud).
- En el cas que quedin places vacants després d’aplicar els criteris anteriors, s’assignaran la resta de places amb els criteris següents:
- Alumni UAB i alumnat de Màster i Doctorat dels centres de la UAB no inclosos en el criteri segon.
- Alumnat de Grau d’altres estudis de la UAB no prioritzats.
- Alumni i estudiants d’altres universitats.
- 200 €: persones estudiants i graduades de la UAB.
- 104 €: 3 persones estudiants o graduades de la UAB, per ordre de preinscripció i admissió, que siguin becàries MECD del Curs 2024-2025 i que ho acreditin.
- 300 €: alumnat i persones graduades d'altres universitats.
El dia 17/02/2026 es comunicaran les persones admeses, que podran fer la matrícula i el pagament fins el 27/02/2026.
El proper 10 de febrer es farà la sessió informativa Pràctiques i feina a les institucions europees i organismes internacionals. Serà a les 13.00 h a la Sala d’Actes de la Facultat de Ciències Polítiques i de Sociologia.
El professor i expert José Díaz Lafuente aportarà una visió global de les oportunitats existents i les competències professionals més valorades.
A més, s’hi donaran a conèixer els recursos informatius que el Servei d’Ocupabilitat de la UAB posa a disposició de l’alumnat en aquest àmbit i s’hi presentarà l’ambaixadora UNICAT de la UAB, encarregada de fer difusió al campus de les oportunitats professionals en institucions europees.
Les persones que no disposin d'un perfil a l'aplicació, poden fer una "Alta parcial" de forma ràpida i senzilla.
- Resultats de l'enquesta de satisfacció de la desena edició (2025).
- Resultats de l'enquesta de satisfacció de la novena edició (2024).
- Resultats de l'enquesta de satisfacció de la vuitena edició (2023).
- Resultats de l'enquesta de satisfacció de la setena edició (2022).
- Resultats de l'enquesta de satisfacció de la sisena edició (2021).
- Resultats de l'enquesta de satisfacció de la cinquena edició (2020).
- Resultats de l'enquesta de satisfacció de la tercera i la quarta edició (2018 i 2019).
- Resultats de l'enquesta de satisfacció de la segona edició (2017).
- Resultats de l'enquesta de satisfacció de la primera edició (2016).