Com treballar a l'aula amb activitats competencials, afavorint la creativitat, el treball cooperatiu i l'autoavaluació
Modalitat: en línia síncron.
Adreçat a: docents d’educació primària, secundària, batxillerat i cicles formatius de grau mitjà o superior.
Durada: 20 hores (14 h de sessions síncrones i 6 h de treball autònom).
Calendari: del 27 de gener al 27 de març de 2026.
Horari de les sessions en línia síncrones: 27 de gener, 3, 10 i 17 de febrer, i 3, 10 i 17 de març de 2025, de 18.00 h a 20.00 h.
Professorat: Meritxell Cano Autet.
Amb el suport del Departament d’Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya
Preinscripció: fins el 10 de desembre, a través del següent formulari de l'ATRI (codi d'activitat: 9001050012).
Adjudicació de places: a partir d l'11 de desembre.
Els professionals de l'educació cada vegada prenen més consciència de la importància d'educar alumnes capaços d'aprendre a aprendre, flexibles, competents en autoavaluar-se, cooperar, gestionar el seu propi coneixement i en pensar autònomament. El currículum per competències, i l'avaluació més enllà dels sabers, suposa una oportunitat, i un repte, per impulsar molts d'aquests canvis.
L'objectiu principal del curs és endinsar-nos en què suposa programar i avaluar per competències, però sobretot comptar amb recursos per fer-ho que venen de la mà d'enfocaments i metodologies diverses com la creativitat i aprendre a pensar, l'aprenentatge cooperatiu i l'avaluació formadora i formativa.
En aquesta edició del curs es donarà especial rellevància als processos metacognitius i el paper fonamental que juguen en l’aprenentatge. Des de les estratègies d’autoavaluació, fins a com dur a terme un bon feedback o com ajudar l’alumnat a establir els seus propis objectius d’aprenentatge.
Saber dissenyar una activitat competencial a partir d’una competència, uns criteris d’avaluació i uns continguts concrets; i establir els indicadors competencials i els diferents nivells. d’assoliment que ens permetran prendre decisions sobre l’alumnat.
Saber promoure una ensenyança creativa en el dia a dia a l’aula, i aprendre estratègies i activitats concretes per ensenyar a pensar als aprenents i fomentar la creativitat i el pensament crític.
Donar a conèixer les principals pràctiques per cohesionar el grup i per treballar a partir d’estructures i tècniques cooperatives a l’aula; així com conèixer com s’ha de portar a terme l’aprenentatge cooperatiu a l’aula, des de la formació d’equips a l’avaluació de les competències cooperatives en l’alumnat.
Endinsar-nos en la metacognició i l’avaluació formadora i prendre consciència de la rellevància que tenen en l’aprenentatge.
Conèixer eines i experiències per promoure l’autoavaluació, la coavaluació, el bon feedback i l’acompanyament de l’alumnat en l’establiment d’objectius i l’autoregulació.
Treballar i programar competencialment en el marc del nou currículum.
Les programacions d’aula des de les competències: l’alineació de propostes, competències, criteris d’avaluació, sabers, indicadors i el disseny d’instruments d’avaluació.
Les bases del treball competencial: situacions d’aprenentatge, activitats que promoguin la creativitat i el pensament, propostes actives i cooperatives i una avaluació formadora i formativa.
La creativitat: què és, com la podem treballar i estimular (la curiositat, la pedagogia de les preguntes, deixar escollir, fer propostes flexibles, potenciar les relacions...).
Ensenyar a pensar: les rutines i destreses de pensament i altres activitats d’elevada complexitat cognitiva.
L’aprenentatge cooperatiu: el treball en grup vs l’aprenentatge cooperatiu, dinàmiques de cohesió, estructures i tècniques cooperatives i diaris d’equip.
La metacognició i el seu paper en l’ensenyament i aprenentatge.
Consells, eines i recursos per treballar per una cultura metacognitiva a l’aula: compartir i construir objectius d’aprenentatge, estratègies d’autoavaluació i coavaluació, el modelatge metacognitiu, l’avaluació formativa i formadora, les preguntes metacognitives, el bon feedback i els objectius personals d’aprenentatge.
El curs es realitzarà en línia, a través de 7 sessions síncrones amb la formadora de dues hores de durada cadascuna.
Complementàriament, es facilitaran a través del Moodle alguns recursos que caldrà treballar conjuntament amb un treball final. Aquestes dues últimes propostes suposaran 6 hores de treball autònom.
Finalment, i mentre duri el curs, es mantindrà obert un fòrum de discussió a l’aula virtual per tal que els participants puguin compartir inquietuds i experiències, per promoure l’aprenentatge entre iguals i per tenir l’acompanyament de la formadora per qualsevol qüestió que pugui sorgir.
Per certificar el curs cal assistir a un 80% de les hores de connexió síncrona i lliurar el treball final que acrediti que s’han treballat els continguts de la formació.
El treball final, que haurà de tenir una extensió aproximada de 5 pàgines, vol ser un recull pràctic i aplicat dels recursos que es donen en el curs. Finalment, cal incloure-hi una breu reflexió personal. Aquest treball s’ha de lliurar com a màxim el dia 20 de març.
Aquesta activitat està reconeguda com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya.
A més de l'assistència al 80% de les hores de connexió síncrones, per tenir dret al certificat caldrà la superació del 100% de les tasques plantejades. Per això, tant l’assistència a les sessions, com la superació de la proposta de feina autònoma són necessàries per a la certificació del curs.
Condicions tècniques d’accés i de participació:
Bona qualitat de la connexió a Internet.
Coneixements bàsics suficients per a accedir a la plataforma de videoconnexió Teams i al campus virtual on es desenvoluparà la formació.
Càmera i micròfon operatius, els quals, durant les sessions síncrones en línia, han de romandre oberts en funció de les activitats i a requeriment de les persones formadores.
Amb el suport del Departament d’Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya