Planificar
Definiu els elements que heu de tenir en compte per gestionar les dades:
Planificar
El pla de gestió de dades (PGD) és un document formal que descriu les dades que es generen o es recol·lecten al llarg de la vida d’un projecte de recerca i resumeix les estratègies per gestionar-les durant la seva execució i també després que aquest hagi finalitzat. Es tracta d’un document viu i versionable que es pot modificar al llarg de la vida del projecte.
Per elaborar el pla de gestió de dades teniu a la vostra disposició CORA.eiNa DMP, una eina gratuïta desenvolupada pel Consorci de Serveis Universitaris de Catalunya (CSUC). Conté diferents plantilles segons l'entitat finançadora. Consulteu aquest videotutorial elaborat per la Universitat Pompeu Fabra (UPF).
Si desitgeu, o us requereixen, que la versió definitiva del vostre Pla de Gestió de Dades es publiqui en obert per facilitar que altres el puguin consultar, disposeu d'una col·lecció específica al Dipòsit Digital de Documents de la UAB (DDD).
Si teniu dubtes sobre l’elaboració o publicació del PGD, contacteu amb la vostra biblioteca de referència a través del Pregunt@.
Recomanem consultar la Guia per elaborar un pla de gestió de dades per a doctorands creada pel grup de treball de suport a la recerca del CSUC.
A CORA.eiNa DMP, eina gratuïta del CSUC, trobareu una plantilla específica per a elaborar el PGD vinculat a la vostra tesi.
Per entendre millor tots els beneficis que aporta l’elaboració d’un PGD en l’organització de les dades de recerca de la vostra tesi, també podeu visualitzar aquest vídeo de la UPF adreçat a doctorands.
D'acord amb el que estableix la política institucional d’accés obert per a les dades de recerca de la Universitat Autònoma de Barcelona (aprovada per l’acord del Consell de Govern de 14 de desembre de 2022), es recomana que el PDI i els estudiants de doctorat que treballin amb dades de recerca durant les seves investigacions les facin públiques quan finalitzin la recerca a través de CORA Repositori de Dades de Recerca o qualsevol altre repositori de confiança temàtic o multidisciplinar.
Els programes europeus i estatals de recerca estableixen per a projectes finançats públicament l'obligatorietat d'elaborar un pla de gestió de dades que s'haurà de dipositar en un repositori, així com la de publicar en obert les publicacions científiques i les dades de recerca, sempre que sigui possible.
Cal que les dades compleixin els principis FAIR, és a dir, que siguin trobables (Findable), accessibles (Accessible), interoperables (Interoperable) i reutilitzables (Reusable).
Hi ha eines gratuïtes que permeten verificar el grau de compliment dels requisits FAIR dels conjunts de dades.
La Llei estatal de la ciència, la tecnologia i la innovació publicada l’any 2022 suposa també un impuls per a l’accés obert als resultats de la recerca (publicacions, dades, codis i metodologies).
Per conèixer amb més detall els mandats legals i dels organismes finançadors:
- Llei 17/2022 de 5 de setembre de la ciència, la tecnologia i la innovació
- Plan Estatal de Investigación Científica, Técnica y de Innovación 2024-2027
- Estrategia Nacional de Ciencia Abierta (ENCA) 2023-2027
- Ley Orgánica 2/2023, de 22 de marzo, del Sistema Universitario
- Programa Horizon Europe de la Comissió Europea
Gran part dels editors científics exigeixen que les dades en què es basen els resultats de recerca estiguin disponibles en obert en repositoris de dades per permetre el procés de revisió per parells, facilitar la reproductibilitat, augmentar la confiança en la ciència, etc.
Exemples de polítiques editorials:
Iniciatives relacionades
-
Finançament per publicar en accés obert
-
Accés a articles científics gratuïts
-
Recursos educatius oberts (REO)
-
Setmana de l'Accés Obert
-
Setmana de l'Educació Oberta
-
Lliura documents al DDD
-
Lliura datasets
-
ReDi Revistes de la UAB
-
Totes les iniciatives d'accés obert
Aquest enllaç s'obre en una finestra nova