Premien un projecte que redueix la mortalitat materna en el part mitjançant la simulació clínica
Un projecte de simulació clínica obstètrica, creat per l’estudiant de Medicina de la UAB, Carla León, permetria reduir dràsticament la mortalitat materna en països desfavorits. El projecte, que s’ha pressupostat en 24.900 euros, ha estat guardonat per la Fundació Autònoma Solidària amb el Premi Arcadi Oliveres com a millor Treball Fi de Grau de transformación social en l’àmbit de les Ciències de la Salut.

“L’objectiu no és només reduir la mortalitat materna en aquest hospital, sinó crear un model sostenible, adaptat culturalment i escalable a altres regions rurals del país”, explica l'estudiant Carla León.
Amb una taxa de 835 morts maternes per cada 100.000 nadons nascuts vius, la República Centreafricana té una elevada taxa que contrasta molt amb la dels països europeus, que és entre 1 i 8 cada 100.000 nounats vius. De fet, el 99% de les morts maternes es produeixen en països d'ingressos baixos i mitjans. A Espanya la taxa de mortalitat materna és significativament més baixa, de 3 morts maternes per cada 100.000 nascuts vius.
L'hemorràgia postpart (HPP) és la causa més important de mortalitat materna a tot el món, i és especialment prevalent a la regió africana. S'associa amb la manca de recursos, l'assistència al part no qualificada i l'escassetat de subministraments essencials d'atenció obstètrica, com ara la transfusió de sang. A més, més del 55% de les dones embarassades a l'Àfrica experimenten anèmia durant l'embaràs, la qual cosa comporta una disminució de les reserves en cas d'hemorràgia postpart.
El TFG de l’estudiant de Medicina de la UAB, Carla León, Simulation Based Training for Postpartum Hemorrhage Management in a Low Income Setting, tutoritzat pel metge de l’Hospital Universitari Trias i Pujol (Badalona) i professor de Medicina de la UAB, Iván Hurtado Lupiáñez, li ha valgut el Premi Arcadi Oliveres en l’àmbit de les ciències de la salut.
“Fer un TFG sobre salut maternoinfantil en poblacions desfavorides mitjançant la simulació clínica és molt innovador, i a sobre inclou la perspectiva de gènere i pot motivar a més gent a seguir en aquesta línia.”, ha dit el doctor Hurtado.
La proposta de Carla León contempla implementar un programa de formació en emergències obstètriques mitjançant simulació clínica a l’hospital comunitari central de Bangui, capital del país africà. Consisteix en simular una situació d’emergència obstètrica amb maniquís per tal que l’equip es vegi en circumstàncies d’haver de resoldre el conflicte sota pressió. L’objectiu és poder practicar tècniques noves, perfeccionar les ja existents i reflexionar posteriormente en els errors sense haver de posar en risc a la pacient.
“Aquest tipus de formació, àmpliament establerta en països d’ingressos alts, ha demostrat una gran eficàcia per millorar les habilitats clíniques del personal sanitari i els resultats assistencials, especialment en casos d’hemorràgia postpart, la principal causa de mortalitat materna als països de renda baixa”, ha assenyalat Carla León, recent graduada en Medicina que a hores d’ara es prepara per a fer el MIR com a especialista en Ginecologia.
Aquest projecte pilot proposa una intervenció educativa basada en el model “formar al formador”, que permet capacitar professionals locals perquè siguin ells mateixos qui reprodueixin el programa en altres zones del país. La proposta inclou la recollida i anàlisi de dades clíniques abans i després de la intervenció, per tal d’avaluar el seu impacte real en la reducció de l’hemorràgia postpart i en la millora de l’atenció obstètrica. El projecte s’ha presssupostat en un total de 24.900 euros.
“L’objectiu no és només reduir la mortalitat materna en aquest hospital, sinó crear un model sostenible, adaptat culturalment i escalable a altres regions rurals del país”, explica aquesta estudiant. “Aquest és un tema molt innovador i hi ha alguns estudis i algunes intervencions però encara queda molta feina, per aproximar-lo a molts països que ho necesiten”, explica l’autora del projecte.
La proposta de Carla León ha estat reconeguda no només pel seu rigor acadèmic i enfocament innovador, sinó també pel seu compromís amb l’equitat en salut i la cooperació internacional. El treball ha estat guardonat com a un dels millors TFG de transformació social (Premis Arcadi Oliveres) i s’ha destacat en l’àmbit de les ciències de la salut. Per al director de la Fundació Autònoma Solidària (FAS), entitat que convoca els premis, Jordi Prat, “aquest projecte representa un pas significatiu cap a la millora de la salut materna en contextos especialment vulnerables, i és un exemple inspirador de com la recerca universitària pot esdevenir una eina transformadora a escala global”.