Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona

"Per saber debatre cal estar molt informat i escoltar els altres"

06 jul. 2026
Compartir a Bluesky Compartir a LinkedIn Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

La UAB ha guanyat la Lliga de Debat Universitària de la Xarxa Vives, davant representants de 16 universitats de Catalunya, el País Valencià i les Illes Balears, i ho ha fet gràcies a un equip de tres estudiants, format per Laia Abenza, d’Enginyeria Química; Alejandro Pascual, de Comunicació Audiovisual, i Jan Sarkar, de Medicina. Fa uns dies van ser rebuts pel rector de la UAB, Javier Lafuente, i la vicerectora d’Alumnat i Ocupabilitat, Anabel Galan, al seu despatx, i vam aprofitar per entrevistar-los aquí (i també per Instagram).

Els tres guanyadors de la lliga de debat universitària.
D'esquerra a dreta, Laia, Jan i Alejandro.

—El tema de debat d’enguany ha estat si la democràcia està en perill o no. Hi heu hagut de debatre a favor i en contra. Ara, fora de competició, què en penseu?

Alejandro: La democràcia, com a manera d’organitzar-nos, no està en perill. Però sí que és veritat que els sistemes democràtics que tenim actualment no estan en el millor moment i sí que hi ha una tendència al detriment de les democràcies.

Jan: Jo penso que, com a ideal, la idea de democràcia en si no està en perill. Ara bé, els sistemes democràtics actuals crec que potser sí.

Laia: És cert que quan parlem de democràcia veiem una baixada, però per a nosaltres va més enllà. Per a nosaltres el concepte democràcia és l’ideal de democràcia, és a dir, relacionar-nos de la mateixa manera amb els altres, tenir llibertat, etc. Hi ha tot un seguit de valors darrere el concepte democràcia que no estan en perill, continuen sent molt vàlids.

—Des del vostre punt de vista, què cal fer per revertir aquesta situació?

Laia: Jo crec que cal una major conscienciació. Jo concretament no n’estava gaire informada abans de fer aquest debat i, ara que ho he estudiat i analitzat, m’he adonat del que passa realment.

Jan: Jo crec que cal abordar-ho des del punt de vista de la lluita per la igualtat d’oportunitats i millora de les condicions de vida. El que passa ara és que s’equipara la democràcia amb el sistema actual, i si el sistema actual no funciona, la democràcia perd poder i confiança de la gent. Jo crec que s’han de millorar l’economia, l’habitatge, etc. S’han de resoldre les necessitats de la gent abans que res. Si hi ha gent a qui no li agrada com viu, no li agradarà la democràcia. Per això, cal millorar les condicions de vida de les persones, perquè la democràcia no es vegi amenaçada.

Alejandro: Molta gent no creu en el sistema democràtic perquè no ha resolt els problemes que pretenia resoldre. Però el que hem de buscar no és un altre sistema que no sigui la democràcia, sinó una democràcia efectiva. Crec que la gent està descontenta amb la situació de l’habitatge i en culpa el sistema.

—Per què és important saber debatre i saber argumentar, en general?

Jan: En general, abans que res, cal estar molt informat, llegir i estudiar el tema que t’interessa, i després creure-t’ho i parlar amb amics per explicar-los els teus arguments. Jo consulto sovint diaris com Eldiario.es i The Guardian.

Alejandro: Cal ser una mica incrèdul i dubtar de les coses i després parlar amb la gent des d’un punt de vista humil i escoltar-la molt bé. La gent no és babaua i cal saber per què diu el que diu, d’on ho ha tret. 

—Teniu algun referent a l’hora d’argumentar o debatre?

Laia: Jo sí. En particular, per a mi, la formadora que ens va formar per a la primera Lliga a la qual vam anar, Eva Busquets. La seva manera d’argumentar i pensar la tinc en un pedestal. Ella era una alumna que debatia fa temps, ja està titulada ens va ensenyar moltes coses d'aquest món del debat.

Jan: Per a mi, Eva Busquets també. Ella ens va introduir en el món del debat i és un mirall per a nosaltres en aquest sentit.

—El treball en equip és fonamental en la competició dels debats. Com us organitzeu?

Jan: La Laia és la capitana, ho fa molt bé en aquest rol i hi confiem totalment. Ens organitza molt bé.

Alejandro: Ens coneixem de fa molt temps i sabem com ajudar-nos els uns als altres. De seguida detectem quan un es queda sense arguments, està cansat o necessita qualsevol cosa, i aleshores ajudem. Suposo que influeix que vam fer el batxillerat al mateix institut, al Forat del Vent de Cerdanyola, i ens coneixem força. Allà ens vam animar a participar a la Lliga de Debat de Secundària de la Xarxa Vives. L’Alejandro i jo fèiem el batxillerat internacional de ciències, i la Laia, el batxibac en aquest centre. Ens vam animar amb el tema dels debats i allà va començar tot.

—I com us va anar?

Jan: Doncs vam guanyar-la també! El que passa és que representàvem la Universitat Pomeu Fabra. El nostre institut estava inscrit com a UPF i hi vam participar en representació d’ells.

—Us compenetreu bé?

Jan: Força bé! Ens entenem. La Laia és la més competitiva, i nosaltres dos mantenim més la calma. Som diferents els tres, però ens avenim.

—I ara, a la UAB, com us va? Què espereu del futur?

Laia: Molt bé. Jo faig Enginyeria Química i n’estic molt contenta.

Alejandro i Jan: Ens van molt bé els estudis però encara no tenim clar el futur professional...ja veurem. La veritat? Ara el més immediat són les vacances, i sobretot buscar un forat per anar a dinar plegats per celebrar la victòria de tots tres a la Lliga de Debat. És que encara no ho hem celebrat!

ENTREVISTA A INSTAGRAM:  https://www.instagram.com/p/Daia5hStcnc/

La UAB, amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible

  • Educació de qualitat

Dins de