Noves eines per a una educació més plural i inclusiva a Europa
Investigadores del Departament de Traducció i d’Interpretació i d’Estudis de l'Àsia Oriental han presentat a Brussel·les els resultats del projecte NEW ABC, en què han desenvolupat estratègies i pràctiques educatives per a promoure la inclusió de nens i joves migrants.
NEW ABC (Networking the Educational World: Across Boundaries for Community-building) ha aportat noves solucions per a l'èxit de la inclusió en totes les esferes i dimensions de la vida dels nens i joves immigrants a través de l'educació. El projecte ha comptat amb la participació de 13 socis de nou països europeus i ha estat coordinat per la Universitat de Bolonya. La UAB hi ha participat a través de les investigadores Mireia Vargas, Marta Arumí, Gema Rubio, Claudia Vallejo i Valeria Tonioli.
En el marc d'una recerca-acció participativa, els socis del projecte han col·laborat amb escoles, associacions, institucions locals i ONG per construir i provar pràctiques i metodologies innovadores en contextos d'educació formal, informal i no formal. Al llarg de quatre anys, han dut a terme nou accions pilot diferents, que s'han pilotat i repilotat en diferents països, per garantir-ne l’eficàcia i adaptabilitat a diferents contextos socioculturals.
La cocreació de les activitats ha integrat les idees i perspectives de tots els participants, inclosos alumnes i professors. Les seves idees, necessitats i sensibilitats s'han respectat i situat en el centre del procés de cocreació, per crear així solucions educatives a mida i evitar imposar idees i activitats de dalt a baix.
L'enfocament NEW ABC ha estat especialment eficaç a l'hora de donar visibilitat a les idees de nens i joves, inclosos els d'origen immigrant o els que creixen en un context socioeconòmicament desfavorit. Aquest enfocament centrat en la participació activa ha permès la creació de nombroses sinergies entre diferents actors socials, tant horitzontals, entre professors de diferents escoles, com verticals, entre els nens d'una determinada escola i els responsables polítics a nivell local.
Un dels principals assoliments del projecte ha estat la creació d'un cercle virtuós: gràcies a la participació activa de professors i educadors al llarg de tot el procés, les activitats cocreades continuen proposant-se i adaptant-se en diversos contextos educatius fins i tot després del final del projecte. Segons les investigadores, això demostra l'impacte durador i sostenible dels resultats i representa un model de bones pràctiques que pot reproduir-se en el futur.
«Les nou accions han demostrat que són versàtils i eficaces, i ofereixen eines concretes per abordar els reptes educatius del nostre temps», assenyala Mireia Vargas. «El projecte representa un important pas endavant en el camp de l'educació plural i integradora, i demostra com la col·laboració i la cocreación poden produir resultats tangibles i duradors», afegeix.
Les investigadores de la UAB han fet el repilotatge de dues de les accions, així com amb la coordinació del grup de treball enfocat a l'adaptació de les accions a diferents contextos. La primera acció, Teacher training and family involvement in pluralistic approaches to language education, l'han treballat amb l'Institut Escola El Viver i ha suposat la identificació de les llengües d'origen presents en el centre i la seva integració en l'entorn escolar. La segona, Together we learn our worlds, s'ha implementat a través del programa d'activitats extraescolars del programa Croma de la UAB i s'ha focalitzat en el reconeixement i respecte de la diversitat lingüística no tan sols en l'entorn escolar, sinó també en l'entorn local dels nens i els joves.
El consorci espera ara la difusió i integració en altres contextos de les activitats i eines desenvolupades com un pas cap a la creació de sistemes educatius més solidaris i inclusius a Europa.
Totes les activitats i materials creats són de lliure accés i es troben en la plataforma NEW ABC, que proporciona recursos que professors i educadors poden integrar en la seva pràctica docent i formativa.