Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona

Molt bona acollida al Mercat de Pagès de la UAB

18 feb. 2026
Compartir a Bluesky Compartir a LinkedIn Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

La UAB ha acollit el dimecres 18 de febrer, a la plaça Cívica, el primer mercat de pagès amb productes ecològics i de proximitat que té lloc en una universitat a Catalunya. Hi ha hagut una alta assistència i un molt bon ambient. A partir d’ara, cada dimecres, de les 11 a les 16 h, la comunitat universitària podrà comprar en aquest mercat de venda directa als mateixos productors i pagesos, una iniciativa fruit d’una col·laboració entre la UAB, la Xarxa de Consum Solidari i l’Institut Metròpoli.

Parades del mercat de pagès que venen olives i verdures.
Una desena de parades, amb productes variats, s'instal.laran cada dimecres a la plaça Cívica.

El Mercat de Pagès de la UAB ha tingut una molt bona acollida per part de la comunitat universitària en el seu dia d’estrena, el dimecres 18 de febrer. Ha comptat amb una desena de parades d’horta i fruita, embotits, formatges i làctics, sabons i ambientadors naturals, sucs de fruita, fleca, olives i mel, que s’han ubicat a la plaça Cívica. Totes elles són de productors i elaboradors del territori i constitueixen un espai de venda directa. PDI, PTGAS i alumnat han anat desfilant al llarg de tot el matí per les diferents parades, i la majoria han comprat algun producte.

A les 13.30 h s’ha fet l’acte d’inauguració del mercat, a càrrec del rector de la UAB, Javier Lafuente; el vicerector de Campus i Sostenibilitat, Xavier GabarrellXavier Montagut, economista, president de la Xarxa de Consum Solidari i coordinador de Mercats de Pagès; i Laura Calvet, investigadora de l’Institut Metròpoli.

El rector Lafuente s’ha congratulat del resultat d’un projecte en el qual s’ha estat treballant des de fa temps amb la implicació de diversos agents de la comunitat universitària. El rector ha emfatitzat el vessant d’educació social d’aquesta iniciativa, que vol contribuir a conscienciar la comunitat universitària sobre «una altra manera de consumir». Per la seva banda, Gabarrell ha destacat que el projecte ha estat possible gràcies a la cooperació de la UAB, la Xarxa de Consum Solidari i l’Institut Metròpoli.

Montagut ha agraït a la UAB el fet d’acollir aquest mercat de pagès, que, segons ha afirmat, contribueix a «recuperar la saviesa pagesa» i apropar-la als consumidors. I Laura Calvet ha lloat el compromís de la UAB per apostar per «la transició agroecològica cap a un model més sostenible i més just d’alimentació». Calvet ha volgut també reconèixer la implicació en el projecte del professor Pep Espluga, del Departament de Sociologia de la UAB.

L’acord UE-Mercosur, a debat

Coincidint amb la inauguració del mercat, també s’ha fet una xerrada amb productors del mercat sobre els impactes que pot tenir l’acord de lliure comerç entre la Unió Europea i el Mercosur en la petita pagesia del territori. Hi han participat David Álvarez, apicultor de l’empresa Mel dels Erms, Xavier Montagut Sete Rivera, productor d’horta de Brot Agrològic. 

L’objectiu del Mercat de Pagès de la UAB és fer arribar productes ecològics, de proximitat i de temporada al conjunt de la comunitat universitària, fomentar els canals de venda directa d’aliments per part de la pagesia i la ramaderia del territori, i contribuir a la conscienciació sobre models sostenibles de producció, distribució i consum.

Recentment, la UAB va aprovar la constitució de la Taula Alimentària de la UAB. Aquest ens consultiu de participació té per objectiu orientar la política d’hàbits alimentaris saludables i sostenibles de la UAB, així com facilitar la comunicació entre diferents col·lectius de la comunitat universitària i l’entorn alimentari a la Universitat. La UAB referma així el seu compromís amb la salut i el benestar de la comunitat universitària i del conjunt de la societat, un objectiu desenvolupat al Pla Campus Saludable i Sostenible per al període 2023-2027 (Campus SiS).

Activitats del mes de març

En el marc del Mercat de Pagès i de la dinamització de la plaça Cívica com a espai de trobada i reflexió, durant el mes de març s’han programat diverses activitats complementàries.

El dia 11 de març tindrà lloc Onades de dones, una proposta de teatre social a càrrec de La Xixa Teatre, que convida a reflexionar sobre les experiències i les lluites de les dones des d’una mirada crítica i participativa. L’activitat està prevista a les 13.15 h (hora pendent de confirmació definitiva).

El 18 de març, d’11 a 13 h, es farà el taller Plantes d’aquarel·la, un espai creatiu per experimentar amb la pintura i la natura. El mateix dia, a les 13.15 h i en el marc de la Setmana de Cultura i Drets Humans, es durà a terme la xerrada La IA generativa contra el dret a l’aigua: el cas del CD de Cerdanyola, a càrrec d'Ecologistes en Acció i REFEM, que abordarà els impactes ambientals i socials de les tecnologies digitals des d’una perspectiva crítica.

Finalment, el 25 de març se celebrarà una Jornada asiàtica amb diverses activitats culturals, així com noves propostes vinculades a la Setmana de Cultura i Drets Humans, amb la implicació de Dinamització Comunitària i l’àrea de Cultura. Els detalls i horaris concrets d’aquesta jornada estan pendents de confirmació.

 

La UAB, amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible

  • Salut i benestar
  • Consum i producció responsables

Dins de