Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona

La UAB presenta un pla integral per a fomentar l’ús de la bicicleta

22 oct. 2014
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail
"Volem que hi hagi un esperit i una cultura de la bicicleta a la UAB", ha dit en la presentació el vicerector de Relacions Institucionals i Territori, Manel Sabés. El pla “BiciUAB” se suma així a iniciatives recents de països com França o Bèlgica de fomentar l’ús d’aquest vehicle entre els ciutadans.
UAB
Actualment només l'1,1% dels membres del campus de la UAB venen en bicicleta.

(Vídeo: Notícia a Canal Terrassa TV- 22-10-2014)

La UAB ha presentat el dia 22 d'octubre el Pla BiciUAB, projecte integral que contempla totes les actuacions necessàries per al foment de la bicicleta com a mitjà de transport habitual per anar al Campus de Bellaterra, una comunitat d’unes 50.000 persones que genera uns 220.000 desplaçaments diaris.

"Volem que hi hagi un esperit i una cultura de la bicicleta a la UAB", ha dit en la presentació el vicerector de Relacions Institucionals i Territori, Manel Sabés, alhora que ha afegit que "el més important és crear la conscienciació entre tota la comunitat dels beneficis d'utilitzar la bicicleta, i que això porti a augmentar el seu ús".

La presentació del pla s'ha fet en el marc de la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura a la UAB, amb tot un seguit d'activitats que s'estan duent a terme al campus. Coincidint amb la presentació, s’ha inaugurat un nou tram de carril bici per accedir al campus, el que connecta l'entrada del campus, per la Travessera dels Turons, fins a Bellaterra.

Un pla integral de la bicicleta: BiciUAB
El foment de l’ús de la bicicleta és una de les propostes recollides al Pla de Mobilitat de la UAB 2008-2014 que vol assolir un model de mobilitat més eficient, més sostenible, més segur i més integrador, per la qual cosa proposa potenciar el transport col•lectiu, els desplaçaments en bicicleta o a peu, així com a assolir un ús més racional del vehicle privat.


El pla BiciUAB recull totes les propostes adreçades a augmentar l’ús de la bicicleta, un vehicle silenciós, net i que no suposa cap càrrega per a les reserves de combustibles fòssils, i que és el mitjà de transport més ràpid per a distàncies de fins a 5 km., segons els estudis. En l’actualitat només l’1,1% de la comunitat utilitza la bicicleta pera  desplaçar-se pel campus.

Carrils-bici
El BiciUAB proposa la connexió amb bicicleta amb nuclis de població veïns al campus com Cerdanyola del Vallès, Sant Cugat, Badia, Sant Quirze, Bellaterra i Sabadell. El pla fixa les vies per on ha de fer-se els carrils-bici  i proposa arranjaments i acords amb les administracions corresponents per a dur-ho a terme. En total, s’ampliarien a uns 4 kilòmetres els carrils bici que actualment connecten amb el campus.
Pel que fa als carrils bici interns del campus, en l’actualitat hi ha aproximadament una mica més de 3 km. El pla proposa actuacions per tal d’ampliar-ho fins als 5 km. totals.

Aparcaments
Actualment la UAB compta amb aparcaments estàndards de bicicleta a gairebé tots els edificis (són de la tipologia “U” invertida, que permeten lligar les dues rodes i el quadre). El pla preveu afegir-hi aparcaments tancats a determinats llocs del campus, on hi cabran entre 15 i 20 bicicletes. El primer d’ells s’ha instal·lat avui, a prop del bar de la Facultat de Filosofia i Lletres, i s’oferirà de forma gratuïta durant un temps de promoció.

Serveis
Es crearà l’Espai BiciUAB, en un lloc central del campus, on s’atendrà als usuaris de la bicicleta amb una botiga-taller, un servei de préstec de bicicletes, servei d’informació i dinamització amb organització de sortides guiades i tallers d’auto-reparació. S’habilitaran vestidors amb dutxes en alguns centres del campus, una mancança que dissuadeix a molts usuaris a l’hora de venir amb bicicleta.

També es crearà un servei de bicicleta pública, que tindria estacions al campus, al Parc de l’Alba i al nucli urbà. Els autobusos interns de la UAB incorporaran racks portabicicletes, que facilitaran la intermodalitat bici-bus i permetran salvar alguns forts desnivells que hi ha al campus. El pla també contempla un pla d’imatge i senyalització dels itineraris per bicicletes, aparcaments i serveis al campus.

Dins de