Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona

La UAB posa en valor el paper de la universitat pública en la innovació i l'emprenedoria al 4YFN

04 març 2026
Compartir a Bluesky Compartir a LinkedIn Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

La UAB va participar el passat 3 de març en diverses activitats del 4 Years From Now (4YFN) en el marc de la participació conjunta de la Barcelona Knowledge Alliance (BKA). Durant la jornada, el rector Javier Lafuente i altres representants de la comunitat UAB van participar en debats i presentacions que van posar en relleu el paper de la recerca universitària en la generació d'innovació, la creació d'empreses basades en coneixement i el desenvolupament de solucions amb impacte social i econòmic.

Sessió de debat amb els rectors de la BKA

Les activitats van tenir lloc dins del track University & Spin-Offs de la BKA, aliança formada per la UAB, la Universitat de Barcelona (UB), la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i la Universitat Pompeu Fabra (UPF) que impulsa la projecció internacional del potencial innovador i emprenedor de la universitat pública. 

Els rectors i la rectora de les universitats de la BKA van participar en la sessió «Barcelona's University Ecosystem: Where Academic Excellence Meets Startup Ambition», celebrada a l'Agora Stage i moderada per la periodista Aurora Masip. Javier Lafuente (UAB), Joan Guàrdia (UB), Francesc Torres (UPC) i Laia de Nadal (UPF) van reflexionar sobre el paper de les universitats públiques en la connexió entre la recerca capdavantera amb l'ecosistema emprenedor i els reptes de la nova economia.

Lafuente va centrar la seva intervenció en el paper de les universitats en la formació del talent i en la promoció d'una mentalitat emprenedora entre l'estudiantat. En aquest sentit, va destacar que la universitat ha d'anar més enllà de la creació de noves empreses derivades i ha d'integrar competències emprenedores en tots els àmbits de la formació universitària. «La nostra funció no és només crear empreses emergents, sinó també transmetre iniciativa i lideratge en els graus, fomentar la col·laboració interdisciplinària i empoderar l'alumnat com a agents de canvi en qualsevol sector perquè puguin abordar els reptes de la nova economia», va destacar.

Durant la sessió, els rectors també van coincidir a destacar que la cooperació entre aquestes quatre universitats a través de la BKA permet generar més massa crítica en recerca, talent i infraestructures, reforçar la visibilitat internacional de Barcelona com a hub d'innovació i facilitar la col·laboració amb empreses, inversors i institucions de l'ecosistema tecnològic.

BKA al 4YFN

La jornada va comprendre també la taula rodona «The Sovereignty Frontier: Scaling Europe's Strategic Tech», que va comptar amb la participació d'Ángeles Vázquez Castro, professora de la UAB i investigadora de l'Institut d'Estudis Espacials de Catalunya (IEEC), qui va reflexionar sobre els reptes i les oportunitats de convertir la recerca científica en projectes tecnològics escalables. La sessió va abordar com les tecnologies profundes o deep tech sorgides dels laboratoris universitaris poden evolucionar cap a iniciatives amb impacte real en el mercat i en la societat, i la necessitat d'enfortir els mecanismes de transferència per facilitar aquest procés.

Hi van tenir lloc també sessions de presentació d'empreses emergents, en què diverses empreses emergents sorgides de les universitats de la BKA van presentar els seus projectes davant d'inversors, empreses i agents de l'ecosistema innovador. En el cas de la UAB, hi van participar les empreses emergents Distinkt, BioEclosion i OPTICmizing, que van exposar les seves solucions tecnològiques i el potencial d'aplicació de la recerca desenvolupada a la universitat. 

La programació de la jornada es va completar amb una sessió de networking, que va facilitar la connexió entre representants del món acadèmic, emprenedors, inversors i altres agents clau de l'ecosistema d'innovació de Barcelona. 

La UAB, a més, ha mostrat la seva capacitat innovadora amb un estand al 4YFN per donar visibilitat a les empreses derivades (spin-offs) i els projectes emprenedors de personal investigador, alumnes i exalumnes.

La UAB, amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible

  • Salut i benestar
  • Indústria, innovació i infraestructures
  • Energia neta i assequible
  • Educació de qualitat

Dins de