LA UAB impulsa un projecte pilot de gots reutilitzables per reduir residus als bars i cafeteries del campus
La UAB impulsa un projecte pilot de gots reutilitzables als bars i cafeteries, una iniciativa pionera que vol fomentar el consum responsable i disminuir els residus generats per envasos d’un sol ús.
Cada dia, a un bar del campus, se serveixen aproximadament 450 gots de begudes calentes d’un sol ús, que generen fins a 1.200kg de residus a l’any.
Aquest mes d’octubre la UAB posa en marxa una prova pilot de gots reutilitzables per a begudes calentes a dues de les cafeteries del campus: Lletres i Psicologia i Ciències de l’Educació – Traducció i Interpretació. La iniciativa forma part del projecte de foment d’envasos reutilitzables per a begudes i àpats per endur, amb l’objectiu de substituir els gots i carmanyoles d’un sol ús per alternatives sostenibles.
La prova permetrà avaluar aspectes com l’acceptació dels usuaris, la reutilització efectiva dels gots, el sistema de retorn i la gestió per part del personal. Aquests resultat serviran per dissenyar la replicació del sistema a la resta de bars i cafeteries al llarg del curs. Els nous gots reutilitzables amb tapa personalitzada de la UAB estan fabricats amb materials sostenibles: un 60 % de clofolla d’arròs del Delta de l’Ebre i un 40 % de polipropilè. Es poden ficar al microones i al rentavaixelles i estan dissenyats per ser reutilitzats diverses vegades.
El projecte està coordinat per Restauració (Unitat de Dinamització Econòmica Comunitària) i l’Oficina de Sostenibilitat, amb el suport de l’Agència de Residus de Catalunya, que hi col·labora a través d’una subvenció per a la prevenció de residus.
Com funciona el servei?
- Compra el teu got reutilitzable per només 1,50 € quan demanis una beguda calenta per endur.
- Retorna el got al bar i et donaran una fitxa reutilitzable.
- La propera vegada que demanis una consumició per endur, pots bescanviar la fitxa pel got reutilitzable on et posen la consumició.
L’import del got no és retornable. Per aconseguir la fitxa, el got ha d’estar en bon estat i sense dany intencionats (no s’acceptaran gots guixats). Les fitxes del sistema han estat dissenyades i produïdes en col·laboració amb el CircuLab utilitzant plàstic reciclat procedent de residus del mateix campus.
Per què triar el got reutilitzable?
Cada dia, a un bar del campus, se serveixen aproximadament 450 gots de begudes calentes d’un sol ús, que generen fins a 1.200 kg de residus l’any. Amb l’ús dels nous gots, la UAB vol contribuir a reduir residus d’envasos d’un sol ús, disminuir les emissions de CO2 associades i fomentar un consum més responsable.
Un pas més vers un campus sostenible
La UAB és un referent en sostenibilitat i economia circular, com demostren la seva Política climàtica (2024), que estableix una meta de neutralitat climàtica per al 2030, i el Pla Campus Saludable i Sostenible 2023–2027. Aquesta prova pilot és un pas més per implantar un sistema global d’envasos reutilitzables al conjunt de bars i cafeteries del campus, que també s’estendrà més endavant a gots per a begudes fredes i a carmanyoles reutilitzables. L’objectiu és reduir els residus i les emissions derivades del consum quotidià i avançar vers una universitat sostenible.