Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona

La UAB i Unizar organitzen un congrés internacional per avançar en la lluita contra la tuberculosi

20 oct. 2026
Compartir a Bluesky Compartir a LinkedIn Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

La reunió Myco_Jaca 2026 se celebrarà del 21 al 23 d'octubre a Jaca per abordar els nous reptes que planteja la tuberculosi i altres infeccions causades per micobacteris. El 2024, hi va haver més de 10,7 milions de nous casos de tuberculosi i més d'1,2 milions de persones van morir a causa d'aquesta malaltia. 

Micobacteri (Esther Julián)

La ciutat de Jaca serà aquesta setmana, del 21 al 23 d'octubre, la seu de la novena trobada internacional Myco Jaca 2026, un congrés científic organitzat per investigadors de la Universitat de Saragossa (Unizar) pertanyent a la xarxa MycoNET i la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), des d'on es coordina aquesta xarxa finançada per l'Agència Estatal de Recerca. El congrés comptarà amb més de 80 investigadors nacionals i europeus per compartir els seus avenços científics en l'estudi de la biologia dels micobacteris, amb l'objectiu de desenvolupar noves estratègies per prevenir i combatre les malalties causades per aquests patògens i poder avançar en la lluita contra la tuberculosi. El professor Carlos Martín Montañés, professor de Microbiologia a Unizar i un dels descobridors de la vacuna MTBVAC, serà l'encarregat d’impartir la conferència inaugural el dimecres 21 a les 18.30 h al Centre de Congressos de Saragossa.  

La tuberculosi és una de les principals amenaces per a la salut humana a nivell mundial. Només el 2024, hi va haver més de 10,7 milions de nous casos de la malaltia infecciosa causada pel bacteri Mycobacterium tuberculosis, i més d'1,2 milions de morts, segons les últimes dades publicades per l'Organització Mundial de la Salut. Això la converteix en la malaltia més mortal causada per un sol agent infecciós, tot i tenir una cura i una vacuna disponibles, la BCG, això sí, amb una protecció limitada contra algunes de les formes més greus de tuberculosi.

Els principals reptes que planteja la tuberculosi són la necessitat de millorar les estratègies disponibles per prevenir i tractar la malaltia. A més de Mycobacterium tuberculosis, altres espècies de micobacteris poden causar diferents infeccions, anomenades micobacteriosis, la incidència de les quals està augmentant arreu del món. 

De la biologia molecular a la intel·ligència artificial

Durant les sessions Myco_Jaca 2026, s'abordaran els principals reptes en l'estudi de micobacteris. Aquests inclouen els mecanismes moleculars de la resistència als antibiòtics, l'evolució d'aquests bacteris, la interacció entre bacteris i l'organisme hoste (humans i altres animals) i la resposta del sistema immunitari a la tuberculosi i altres infeccions causades per micobacteris, així com el desenvolupament de noves estratègies terapèutiques i de vacunació. 

La reunió també prestarà especial atenció a la incorporació d'eines computacionals, modelització matemàtica i intel·ligència artificial, l'estudi de micobacteris i l'anàlisi de grans volums de dades biològiques. La combinació d'enfocaments experimentals i computacionals permetrà abordar aquestes infeccions des d'una perspectiva multidisciplinària. 

Xarxa científica amb una dècada d'experiència en recerca col·laborativa

La xarxa MycoNET es va concebre el 2016. La primera trobada científica va tenir lloc a Madrid el 2017, i des de llavors les trobades s'han celebrat en diferents ciutats com Saragossa, Bilbao, Porto, Miraflores, Leganés, Badalona i València, i la seva naturalesa anual només es va interrompre el 2020 i el 2021 a causa de la pandèmia de la COVID-19. 

A la reunió hi assistiran investigadors d'institucions com la Universitat Autònoma de Barcelona, la Universidad Autónoma de Madrid, l'Institut de Biomedicina de València (CSIC), el Centre Nacional de Biotecnologia (Universidad Autónoma de Madrid-CSIC), l'Institut de Biologia de Sistemes Integradors de la Universitat de València-CSIC, l'Institut Fundació de Recerca Biomèdica de Barcelona-CSIC, la Universidad Carlos III de Madrid, la Universitat de Múrcia, a més de la Universitat de Saragossa com a institució organitzadora. També hi assistiran membres dels Centres de Recerca Biomèdica en Malalties Respiratòries (CIBERES) i d'Epidemiologia i Salut Pública (CIBERESP), així com col·laboradors científics d'altres centres nacionals i internacionals de recerca en micobacteris. 

Des de l'entorn de la UAB, hi participa el grup de la professora del Departament de Genètica i Microbiologia de la UAB, Esther Julián, coordinadora de la Xarxa, així com els grups de la Fundació Germans Trias i Pujol, el Servei de Microbiologia de l'Hospital Germans Trias i Pujol i el CReSA, situat al campus de la UAB, que treballen amb micobacteris.

Més informació: 
Myco_Jaca 2026
 

 

Dins de