Es lliuren les distincions del Premi Argó de Treballs de Recerca de Batxillerat
El dimecres, 25 de juny, va tenir lloc a l’edifici Rectorat de la UAB l’acte de lliurament de la 22 edició del Premi Argó de Treballs de Recerca de Batxillerat, que organitza l’Institut de Ciències de l’Educació (ICE) de la UAB. Es van lliurar 18 premis i 22 mencions honorífiques, que reconeixen l’esforç de l’alumnat. Els primers premis corresponen a estudiants de centres de Sabadell, Blanes, Figueres, Ripoll i Gelida.

Jordi Barbé, comissionat del rector per a les Relacions amb l’Ensenyament Secundari i l’Accés a la Universitat: “Us vull encoratjar a transformar la realitat amb la vostra recerca i treball".
La sala d’actes de l’edifici Rectorat es va omplir d’estudiants de Batxillerat i els seus tutors i familiars per assistir a l’acte de lliurament de la 22 edició del Premi Argó per a Treballs de Recerca de Batxillerat, que organitza l’ICE de la UAB. En uns dies es lliuraran també els Premis Argó que distingeixen els projectes de cicles formatius de grau superior. La finalitat del Premi Argó és reconèixer l’esforç dels estudiants i incrementar els vincles de la UAB amb els centres d’ensenyament secundari.
El dimecres 25 de juny es van distingir 18 premis i 22 mencions honorífiques. Per cadascuna de les categories (Arts i Humanitats, Biociències, Ciències, Ciències Socials i Jurídiques, Ciències de la Salut i Enginyeries) es van distingir tres premis i quatre mencions honorífiques.
El vicerector de Formació i Innovació Docent, José Luis Muñoz Moreno, i el comissionat del rector per a les Relacions amb l’Ensenyament Secundari i l’Accés a la Universitat, Jordi Barbé Garcia, van presidir l’acte. També hi van ser presents a la taula presidencial la directora de l’ICE, Edelmira Badillo Jiménez, i els degans de les facultats de Filosofia i Lletres, de Ciències i de Biociències i de l’Escola d’Enginyeria, Margarita Freixas Alás, Juan Jesús Donaire Benito, Isidre Gibert González i Ian Blanes García, respectivament.
La coordinadora del Programa Argó i secretària del Jurat del Premi Argó, Begonya Oliveras Prat, va anar presentant cadascun dels autors dels primers premis, que van pujar a la tarima per oferir una introducció del seu treball i fer-se una fotografia. Els premis per a cadascuna de les categories consisteixen en la matrícula gratuïta per al primer curs de grau en un centre propi de la UAB durant el curs 2025-2026 i 300 euros (primer premi). Per al segon premi, 150 euros, per al tercer premi,100 euros, i per a les mencions, 50 euros.
En l’àmbit de les Arts i les Humanitats, el primer premi va ser per l’estudiant de l’Institut Abat Oliba de Ripoll, Blai Salomó Fernández, amb el treball “Concepció Casanova i Danés: redescobriment d’una poeta oblidada”, que va recuperar aquesta autora desconeguda de Campdevànol.
En l’àmbit de Biociències el treball “Sudeck, el calaix de sastre mèdic. Estudi de casos particulars amb PROM i creació d’un documental” de les alumnes Aina Alcaraz Martínez i Sol Puchades Martos de l’Institut Pau Vila de Sabadell, va ser el primer premi. Es tracta d’un treball basat en una malaltia que pateix una de les autores del treball.
En l’àmbit de les Ciències el treball guanyador va ser “La ciència de les flames que vencen l’aigua”, de Laia Pons Garcia, de l’INS Alexadre Deulofeu de Figueres.
Pel que fa al treball classificat en primer lloc de l’àmbit de les Ciències Socials i Jurídiques, fou el de Juan Manuel Segovia, de l’Institut de Gelida, titulat “Motomami. Sobre el camp i la performace”.
Pel que fa a les Ciències de la Salut, el treball guardonat en primer lloc fou el de la Isona Rodado Estop, del CE Jaume Vialdoms de Sabadell, que aborda la producció en el sector porcí, titulat “Com més aviat millor? Identificació d’agents patògens i proposta d’un nou mètode de producció en el sector porcí”.
Finalment, en l’àmbit de les Enginyeries, es va premiar en primer lloc el treball de la Natàlia Fuertes del Bas, de l’INS Serrallarga de Blanes, que tracta de “L’aerodinàmica en la competició. Anàlisi aerodinàmica d’un cotxe de carreres”.
Després de l’actuació del Cor de la UAB, que va interpretar tres peces musicals, el comissionat del rector per a les Relacions amb l’Ensenyament Secundari i l’Accés a la Universitat, Jordi Barbé Garcia, va cloure l’acte -un dels darrers que presideix amb aquest càrrec donat que es jubila- amb unes paraules de reconeixement i agraïment a la tasca que duu a terme l’ICE com a “motor” organitzatiu des de fa 22 anys dels premis. També es va dirigir a l’alumnat de batxillerat, i va adreçar-los un missatge, després de parlar-los de la importància dels valors de l’autocrítica i la humilitat a l’hora de fer recerca: “Us vull encoratjar fermament a transformar la realitat. I fer-ho mitjançant el treball, la recerca, l’estudi”.