El rector fa una crida a "integrar eficientment" la IA en la inauguració del congrés EDO
El rector de la UAB, Javier Lafuente, ha inaugurat aquest matí el VIII Congrés Internacional EDO 2025, que organitza el Centre de Recerca i Estudis pel Desenvolupament Organitzatiu (CRiEDO). Es desenvoluparà fins al 6 de juny a la Facultat de Filosofia i Lletres i tractarà sobre l'impacte de la intel·ligència artificial en la gestió del coneixement i de les organitzacions en la societat 5.0. Segons Lafuente, "cal integrar eficientment les eines que ens ofereix la IA en la gestió i el govern de les organitzacions".

El rector ha explicat que "la irrupció de la IA afectarà tots els àmbits que conformen la missió de la universitat: el procés d'ensenyament i aprenentatge, la recerca, la transferència i la interacció amb el territori" i que és un "objectiu estratègic" per a la UAB "l'adopció d'eines d'intel·ligència artificial en els àmbits de la docència i de la gestió". Per això i per tots els desafiaments que planteja aquest tema, l'estudi i l'aplicació de la IA té un caràcter "transversal" en l'activitat de la UAB, que imparteix ja un grau sobre el tema i hi dedica moltes línies de recerca de tots els àmbits de coneixement. De fet, Lafuente s'ha congratulat d'estar inauguratn el congrés justament a l'auditori de la Universitat, a la Facultat de Filosofia i Lletres, i ha felicitat l'equip del CRiEDO i les altres institucions que col·laboren en l'organització del congrés.
Joaquín Gairín, director del CRiEDO, també ha mostrat la seva satisfacció pel que considera "un exemple de col·laboració entre institucions", així com per "l'àmplia representació" que hi ha entre els més de tres-cents assistents al congrés, que provenen d'arreu de l'Estat i d'altres països d'Europa i Amèrica Llatina, així com de l'àmbit educatiu i de diverses administracions i institucions públiques. Marc Cerón, director del Centre d'Estudis Jurídics i Formació Especialitzada, ha emfasitzat també "l'impacte internacional" del congrés i la transversalitat del seu enfocament. I Jaume Magre, director de l'Escola d'Administració Pública de Catalunya, ha dissertat sobre la "tradició enorme" en la cultura europea al voltant de la relació entre l'individu i el progrés científic, des del mite de Prometeu fins al Frankenstein de Mary Shelley, passant pel Faust de Goethe.
Una societat 5.0
Aquest esdeveniment reunirà experts, investigadors i professionals per a analitzar i debatre els nous plantejaments i estratègies utilitzades en els processos de creació i gestió del coneixement col·lectiu en la societat 5.0. Altres objectius del congrés són l'avaluació de l'impacte que la intel·ligència artificial està produint en la gestió del coneixement i de les organitzacions i l'aprofundiment en les eines i utilitats de la intel·ligència artificial per a la promoció i desenvolupament de les comunitats de pràctica professional.
La trobada també vol fomentar l'intercanvi d'investigacions, experiències i bones pràctiques sobre les relacions entre la intel·ligència artificial, i la creació i gestió del coneixement col·lectiu i les exigències de la societat 5.0, impulsar el rol clau de les persones en el desenvolupament de les organitzacions i de la societat, fent compatibles els desenvolupaments personal, professional, institucional i social, i promoure línies de treball conjuntes entre la universitat, l'administració pública i el sector privat sobre la intel·ligència artificial i la cultura d'aprenentatge col·lectiu.
Entre els ponents de les múltiples ponències i tallers que composen el programa, es troben Andrés Ortega, investigador del Real Instituto Elcano, que oferirà la conferència «Seguiran sent persones les persones 5.0?», Xavier Marcet, president de Lead to Change, que parlarà d'«El lideratge humanista i l'impacte de la intel·ligència artificial»; Donald Clark, emprenedor en tecnologies d'aprenentatge (learning tech entrepreneur), que farà la xerrada «Avaluació i IA» i Joaquín Gairín, director del CRiEDO, que tancarà el congrés dissertant sobre «Avançaments i reptes de la creació i gestió del coneixement en l'època d'abundància informativa i la IA».
La UAB, amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible
Educació de qualitat