Narratives esportives i valors en el cinema: una investigació presentada al Congrés Hermes de Tenerife
El passat 6 de juny de 2025, els nostres investigadors i investigadores Ludovico Longhi i Iliana Ferrer, juntament amb el professor de la Facultat de Comunicació, Daniel Arrébola, van presentar la comunicació Anàlisi de la Representació de Valors en Narratives Esportives al V Congrés Internacional Hermes de Comunicació, Mitjans Audiovisuals i Anàlisi, celebrat a Tenerife.

L’estudi presentat té com a objectiu analitzar com les narratives cinematogràfiques del gènere esportiu transmeten valors humans i olímpics a través de les seves estructures narratives. Aquest treball s’emmarca en el projecte precompetitiu Esport a la sala, dirigit per Ludovico Longhi i finançat pel Departament de Comunicació Audiovisual i Publicitat de la Universitat Autònoma de Barcelona.
La recerca empra el protocol EVA, una eina metodològica dissenyada per avaluar l’eficàcia comunicativa dels relats audiovisuals en la transmissió de valors com la resiliència, l’ètica de l’esforç, la cooperació o la superació personal. En la comunicació es va presentar l’anàlisi de dues pel·lícules clàssiques del cinema esportiu dirigides per Sam Wood: The Pride of the Yankees (1942) i The Stratton Story (1949). L’estudi va contrastar els desenllaços celebratius i no triomfalistes de totes dues pel·lícules, avaluant-ne l’impacte en la percepció de valors per part del públic.
Entre els valors més representatius identificats en la percepció de l’audiència, destaquen la cooperació i l’esforç. Aquests valors, fonamentals en el context olímpic, van ser evidents en les narratives de les pel·lícules analitzades. La cooperació es va identificar tant en el treball en equip com en la relació entre els atletes i els seus entrenadors; mentre que l’esforç va ser percebut com un valor clau en la recerca de l’excel·lència o la superació personal.
La recerca pretén aportar eines per al disseny d’estratègies narratives amb un propòsit pedagògic, especialment en àmbits educatius i de promoció de la cultura olímpica. La presentació d’aquest estudi al Congrés Hermes reforça el compromís de l’equip d’investigació amb la creació d’una anàlisi audiovisual que combini l’anàlisi textual, la percepció del públic i l’avaluació de l’impacte ètic i educatiu del cinema esportiu.