Moments de la 2ª Jornada d'Innovació Docent de la Facultat d'Economia i Empresa

2ªJornada d'Innovació Docent

Els desafiaments ètics del ChatGPT a la docència universitària o la inclusió de la gamificació han estat alguns dels temes que tractats durant la jornada del 7 de març a la Facultat d’Economia i Empresa. Pilar Dellunde del Departament de Filosofia, àrea de Lògica i Filosofia de la Ciència; Alexandra Simon, Maite Bolivar i Andreu Turró del Departament d’Empresa van protagonitzar l’itinerari de xerrades.

20/03/2023

La Facultat d’Economia i Empresa celebra la segona edició de la Jornada d’Innovació Docent, aquest any amb més força que mai. El recorregut ha generat un espai per compartir experiències docents i reflexionar conjuntament sobre els nous reptes que la introducció de la tecnologia planteja en l’activitat docent

Des de perspectives d’innovació docent en el marc d’algunes assignatures fins a la realització de Treballs de Final de Grau en format Aprenentatge Servei (ApS), així com l’actualitat de la irrupció del ChatGPT. Una preocupació cada cop més creixent a les aules. Quins són els reptes als quals s’enfronten les universitats, la docència i investigació? Aquesta va ser la primera qüestió de la 2ª Jornada d’Innovació Docent.

ChatGPT, un nou desafiament pel professorat

En detall, ChatGPT és només una de les moltes Intel·ligències Artificials que posen al punt de mira l’ètica a les universitats. Aquestes IAs són capaces de crear textos acadèmics mitjançant combinacions algorítmiques entre milions de dades extretes d’Internet. I fins i tot poden citar els textos en sistema APA 7ª. 

“Es tracta d’una tecnologia que utilitza un aprenentatge automàtic i supervisat, amb reinforcement learning”, assenyala Pilar Dellunde, professora del Departament de Filosofia. A partir del reconeixement de la intervenció humana a diferents nivells del disseny, la ponent va plantejar els principals reptes epistemològics i ètics que planteja la tecnologia. “El primer repte és pensar en un futur pròxim, no en les limitacions actuals del ChatGPT”, indica Dellunde. “I més important, el ChatGPT no és només una eina, sinó també un agent que caldrà saber incorporar a l’aprenentatge”. 

L'aparició del ChatGPT ha donat pas a la falta d’ètica, que, segons la professora, cal confrontar amb esperit crític. “Segurament haurem de canviar el plantejament de les nostres avaluacions”, avisa. “Ara bé, pot ser una oportunitat, encara que el ChatGPT arribés a superar en alguns moments les nostres capacitats lingüístiques i argumentatives, no seria raó per no continuar llegint, escrivint, debatent, resolent problemes amb formes creatives, diferents”, conclou Dellunde.

Blockchain, de les criptomonedes a Direcció d’Operacions

Entre les noves tecnologies de la informació disponibles per a la direcció i gestió empresarial en general –i de la Direcció d’Operacions en particular– destaca de manera especial la tecnologia Blockchain (TBC), “considerada com una tecnologia distributiva que pot canviar radicalment la gestió empresarial i la manera de fer negoci”, ha manifestat Alexandra Simon, professora del Departament d’Empresa. Es tracta d’una tecnologia habitualment emprada en les transaccions de criptomonedes, però que pot utilitzar-se com a eina en altres àmbits.

“Tenint en compte el gran nombre d’agents que intervenen actualment en les cadenes de subministrament i en transaccions, l'ús de la tecnologia Blockchain es veu com una solució prometedora per a un intercanvi de dades més flexible”, assenyala Simon. “Donarien solucions a diferents àrees, com la gestió de dades, les transaccions econòmiques, els processos de contractació o les certificacions entre altres”, afegeix la professora.

La gamificació a l’educació

Un estudi portat a terme per professors de la Facultat d’Economia i Empresa, durant el curs passat, ha demostrat que l’alumnat valora molt positivament l’ús d’eines gamificades a les classes d’estratègia empresarial, com Kahoot. “Fa que l’aprenentatge sigui més amè, ja que assimilen millor els conceptes de la matèria i fa les classes més entretingudes, participatives i motivadores per l’alumnat”, comenta Maria Teresa Bolivar, professora del Departament d’Empresa.

Durant la seva ponència, Bolivar va detallar com “aprendre jugant” pot ser una eina indispensable per les aules. “Els jocs gamificats, com Kahoot, permet una comunicació més directa, en què els alumnes responen un seguit de preguntes amb els seus dispositius mòbils”, indica la professora. “Amb les seves respostes podem rebre un feedback immediat del rendiment de la classe”, segons ha mostrat Bolivar. A més, la seva participació és premiada.

TFG en format Aprenentatge Servei

Els TFG sobre Aprenentatge Servei són propostes educatives que posen el focus a millorar les condicions de vida d’un grup de persones, una comunitat. Mitjançant aquests projectes els estudiants resolen una necessitat real. La Facultat d'Economia i Empresa enguany ha acollit quatre projectes aquest any.

Els estudiants matriculats al Treball de Final de Grau poden escollir fer aquest tipus de projectes. “A principi de curs, s’ofereix a l’alumnat un llistat de diferents temàtiques on s’indiquen quin tipus són d’Aprenentatge Servei”, detalla el professor Andreu Turró del Departament d’Empresa. Alguns exemples de TFG ApS a la Facultat d’Economia i Empresa:

 

Grau

Títol

Entitat

Administració i Direcció d’Empresa

Realització de Pla Estratègic de l’Entitat AIS

AIS - Ayuda a la Infancia sin Recursos

Administració i Direcció d’Empresa

Projecte Rephone - Espai de dinamització i foment de l’economia circular

Andròmines

Economia

La dimensió del comerç just i l’Economia Social i Solidària a Barcelona

Coordinadora pel Comerç Just i les Finances Ètiques

Empresa i Tecnologia

Pla de Captació de Fons Privat

Associació l’Esquitx