La percepció dels estudiants de primer curs sobre temes econòmics

Facultat Economia i Empresa UAB
TROBADA DE PROFESSORAT: ISABEL BUSOM I CRISTINA LÓPEZ-MAYÁN

10/06/2015

Les professores de la Facultat Isabel Busom i Cristina López-Mayán, membres del Departament d'Economia Aplicada, varen presentar els resultats preliminars d’una investigació que estan duent a terme sobre les percepcions que sobre diversos temes econòmics tenen els alumnes de primer quan just comencen els estudis de grau. Tant si han tractat temes d’economia en el curs del Batxillerat com si no, molts hauran escoltat debats i opinions sobre qüestions econòmiques en els diversos mitjans de comunicació o xarxes socials.

L’objectiu de l’estudi és esbrinar quines són aquestes percepcions i comprovar el grau de coincidència d’aquestes amb les dades i amb l’anàlisi econòmica, així com descobrir possibles inconsistències i el pes que gènere i edat poden tenir, potencialment, per explicar les diferències d’opinió. Aquest coneixement pot ajudar a millorar la docència, repensant com comunicar millor les eines de les que disposa l’anàlisi econòmica.

Les professores han realitzat una enquesta a uns 80 alumnes de primer del grau de Dret. A tall d’exemple, una de les afirmacions era “Si es fes un control de lloguers, de manera que el preu per m2 no fos superior a una quantitat determinada d’euros, més persones podrien accedir a l’habitatge”. Els alumnes podien indicar el grau d’acord o desacord amb aquesta afirmació, i també respondre “no sé”. Un 81% dels alumnes hi van estar d’acord o totalment d’acord. En canvi, davant l’afirmació “Un salari mínim augmenta l’ocupació i redueix l’atur”, un 80% hi està en desacord o en desacord total.

Pels economistes aquestes respostes revelarien una certa inconsistència: mentre davant la segona afirmació persones sense formació econòmica sembla que tinguin en compte que en el cas de l’ocupació cal considerar la interacció entre les dues bandes, oferta i demanda, en el cas de l’habitatge no és així, i la gran majoria sembla que només considera la demanda.

També resulta interessant observar que un 74% dels alumnes està d’acord o molt d’acord amb què la remuneració dels alts executius és, en general, superior al valor del que aporten a l’empresa, mentre que només un 28% hi està d’acord quan en comptes de referir-se als alts executius l’afirmació fa referència als directius de gabinets d’advocats.

Aquestes respostes són segurament manifestacions del que es coneix com a biaixos cognitius. Aniria bé que aprenguéssim a aprendre i ensenyar tenint-los en compte.