Sala de premsa Premsa i mitjans

Acord entre l'Institut Català de les Dones i la UAB per promoure el màster en Gènere i Comunicació

Màster en Gènere i Comunicació
El nou màster en Gènere i Comunicació de la UAB omple un buit en l’ensenyament universitari espanyol i fa una aposta pel canvi social. Es crearà un Observatori sobre Gènere i Comunicació que farà informes de seguiment del contingut dels mitjans de comunicació.

22/07/2015

El màster en Gènere i Comunicació de la UAB –que té el suport de l'Institut Català de les Dones (ICD)– ve a omplir un buit en els estudis sobre gènere i comunicació en l'ensenyament superior. Tot i que ja s'imparteixen alguns postgraus o cursos d'ensenyament superior generalistes, no hi ha cap màster específic centrat en un dels assumptes cabdals per entendre la societat actual: la comunicació i el seu impacte per perpetuar, reproduir o canviar els rols i estereotips de gènere.

Aquesta oferta de postgrau està impulsada pel Departament de Mitjans, Comunicació i Cultura de la Facultat de Comunicació de la UAB. S'iniciarà el mes d'octubre de 2015, i està coordinat per les professores Joana Gallego i Isabel Muntané. El màster està pensat per a què periodistes, publicistes, graduats en comunicació audiovisual o en altres disciplines afins (sociologia, polítiques, ciències socials o humanes) puguin aprofundir en les qüestions de gènere i en tots els vessants de la comunicació, ja sigui a la premsa escrita, la ràdio, la televisió, els gabinets de premsa, les agències de publicitat o les industries culturals, amb un especial interès en la comunicació a internet.

"Els mitjans de comunicació no tenen clar com abordar totes aquestes qüestions i continuen reproduint els estereotips convencionals d’una manera totalment acrítica, la qual cosa no ajuda a superar les desigualtats socials entre homes i dones," explica la professora de la UAB Joana Gallego. Per això és necessària una formació específica que permeti "avançar en la millora de la representació de les dones en la comunicació per tal que aquestes tinguin el protagonisme que els hi correspon i deixin d'aparèixer com a subjectes secundaris, infantilitzats o victimitzats," afegeix Isabel Muntané.

El màster posarà en funcionament un Observatori sobre Gènere i Comunicació que s'encarregarà de fer informes de seguiment del contingut dels mitjans de comunicació.  L'observatori també oferirà, a empreses i institucions, l'elaboració d’estudis sobre els diferents problemes socials, econòmics i culturals relacionats amb la desigualtat de gènere i la comunicació.

L'Institut Català de les Dones de la Generalitat de Catalunya dóna suport a aquests nous estudis superiors i ha signat una acord de col·laboració amb la UAB. Entre d'altres accions que durà a terme l'ICD per tal de promoure el màster, atorgarà un premi al millor treball final amb el compromís d’editar-lo i difondre'l a través dels diferents canals de la institució.

Amb aquest acord, l'ICD vol fer un pas més en la seva política de suport a les iniciatives pioneres en favor de la igualtat i  la representació de les dones en la comunicació per tal d'assolir l'equitat de gènere en aquest camp i a tota la societat.

Amb un professorat format per més d'una quarantena de persones expertes en les diferents disciplines, el màster vol ser una eina d'apoderament de les persones que el cursin, per la qual cosa inclou un ventall d'activitats pràctiques que les ajudin a posicionar-se com a professionals amb visió de gènere.

El màster s'estructura en 60 crèdits i està dividit en 8 mòduls, amb assignatures teòriques i pràctiques que van des d'una panoràmica general sobre què és informar amb perspectiva de gènere, passant pels nous formats comunicatius i les tècniques més innovadores de la informació i la comunicació amb una visió no androcèntrica. Cada mòdul conté 12 hores de pràctiques que pretenen dotar de les eines necessàries per a posicionar-se com a professionals en el mercat laboral, a la vegada que ajuden a apoderar-se a nivell personal. Les pràctiques són tallers on es treballarà amb internet però també exercicis d'empoderament o ideació de campanyes i/o projectes que puguin ser oferts a les empreses i institucions.

Al llarg del curs s'abordaran els aspectes comunicatius de la política, l'economia o la cultura, així com els problemes més candents de la societat actual: la immigració, el tràfic de persones, el fet religiós, les minories ètniques o l'activisme social i sexual.

Més informació:

Màster en Gènere i Comunicació

Web del màster

Més màsters i postgraus de Comunicació i Periodisme de la UAB