Internship
Les pràctiques professionals formen part de les assignatures optatives dels plans d’estudi de la Facultat de Dret, i es poden realitzar durant el primer semestre, durant el segon o al llarg de tot el curs acadèmic.
Grau en Criminologia:
Coordinador/a d’estudis: Dr. Josep Cid
Coordinador/a de pràctiques: Helena Mulero i Ainoa Mulero
Grau en Dret:
Coordinador/a d’estudis: Dra. Núria Reynal
Coordinador/a de pràctiques: Dra. Noelia Igareda
Grau en Relacions Laborals:
Coordinador/a d’estudis i Pràctiques: Dra. Olga Paz
Les pràctiques externes curriculars són una activitat amb caràcter formatiu, que ha de permetre a l'estudiant: (1) aplicar i complementar els coneixements adquirits durant la formació acadèmica; (2) afavorir l'adquisició de competències que li prepari per a l'exercici d'activitats professionals; (3) facilitar la seva ocupabilitat i (4) fomentar la seva capacitat d'emprenedoria.
Donat el caràcter formatiu de les pràctiques acadèmiques externes, de la seva realització no es derivaran, en cap cas, obligacions pròpies d'una relació laboral, ni el seu contingut podrà donar lloc a la substitució de la prestació laboral pròpia de llocs de treball.
Es poden realitzar a la pròpia Universitat o en entitats col·laboradores (empreses, institucions i entitats públiques i privades, tant nacionals com internacionals).
Les entitats col·laboradores subscriuran Convenis Específics de Cooperació Educativa, on s'inclou el projecte formatiu per a establir el marc regulador de les relacions entre l'estudiant, l'entitat col·laboradora i la Facultat de Dret (vegeu model)
Les pràctiques externes curriculars són activitats acadèmiques integrades en un pla d'estudis, a les quals ens referim en aquesta pàgina. Es gestionen a la Gestió Acadèmica.
La durada de les pràctiques curriculars l'estableix el pla d'estudis, en funció del nombre de crèdits de l'assignatura.
A la Guia Docent de cada assignatura es determina el nombre d’hores d’estada i els crèdits.
Els calendaris i els horaris s’establiran d’acord amb les característiques de les pràctiques i tenint en compte les disponibilitats de l’entitat col·laboradora. En tot cas, han de ser compatibles amb l’activitat acadèmica, formativa i de representació i participació de l’estudiant a la Universitat.
S’entén per auto-pràcticum aquell canal a través del qual l’alumnat formula propostes de realització de pràctiques curriculars en empreses, organitzacions o despatxos professionals amb els que ha contactat prèviament.
Les persones coordinadores de pràctiques de grau decidiran cada curs acadèmic si s’obre termini per sol·licitar auto-pràcticum.
Consulteu les pautes d'auto-pràcticum dels graus de la Facultat de Dret
L’assignatura de Pràctiques externes és optativa a tots els plans d’estudi de grau de la Facultat de Dret. Podran realitzar les Pràctiques externes:
- L’alumnat matriculat a l’assignatura que hagi abonat l’assegurança complementària.
- Per a matricular l’assignatura de Pràctiques externes, l’estudiant ha d’haver superat el primer curs complet i 60 crèdits més entre segon i tercer curs del Grau.
- No mantenir una vinculació laboral amb l’entitat col·laboradora on es vulguin fer les pràctiques o una relació de parentiu de fins a segon grau amb algun directiu o amb el tutor o tutora extern.
Excepcionalment, quan l’estudiant vulgui desenvolupar les pràctiques acadèmiques externes en una entitat amb la qual manté una vinculació de caràcter laboral, o en la qual té una relació de parentiu de fins a segon grau amb algun directiu o amb el tutor o tutora extern, el coordinador o coordinadora de la titulació o el càrrec equivalent, un cop supervisada la idoneïtat i la realitat de les pràctiques, ha de sol·licitar al vicerector competent en la matèria una autorització per tal que l’estudiant pugui desenvolupar les pràctiques a l’entitat amb la qual manté una relació laboral o es donin les circumstàncies assenyalades.
- Un cop assignades les pràctiques, aquestes són irrenunciables.
- Si es renuncia abans d’efectuar‐les, seran qualificades amb No Presentat.
- Si es renuncia una vegada iniciades, seran qualificades amb Suspès.
- A la Guia docent de cada assignatura es determinen els aspectes que determinaran la nota.
Com compaginar les pràctiques externes i una menció
La Facultat de Dret publicarà una llista d’entitats col·laboradores al començament del curs acadèmic, en el mes de setembre. L’alumnat formalitzarà, en els terminis que es fixin, una sol·licitud on indicaran els llocs escollits per ordre de preferència. El criteri d’adjudicació serà la mitjana ponderada de l’expedient acadèmic i el nombre de crèdits superats per l’alumne/a.
Una vegada feta l’adjudicació, es comunicarà a les entitats els/les alumnes que tenen assignats. L’entitat i l’estudiant hauran de pactar el calendari i horari de l’estada de pràctiques, tenint en compte que han de ser compatibles amb l’activitat acadèmica, formativa i de representació i participació de l’estudiant a la Universitat.
La naturalesa de les pràctiques és estrictament acadèmica i l'element primordial en l'adjudicació de places és el currículum acadèmic. Per aquest motiu s’espera un compromís per part de les entitats col·laboradores d’acollir els/les alumnes assignats/des, i la Facultat de Dret no facilitarà currículums vitae ni diferents propostes de candidats/tes per participar en un procés de selecció.
Quan l’horari i el calendari estiguin pactats, es procedirà a tramitar el conveni específic de l’estudiant. Aquest conveni ha d’estar signat electrònicament per totes les parts abans de la data d’inici, i l’estada no pot començar fins que tothom hagi signat.
Podeu consultar els certificats digitals reconeguts per la Universitat en aquest lloc web: Tràmits i gestions amb identificació digital
Arran d’un canvi legislatiu, a partir del mes de gener de 2024 tot l’alumnat que faci pràctiques curriculars haurà de cotitzar a la Seguretat Social.
Per poder gestionar les altes dels períodes de cotització, és necessari tenir informat el Número de la Seguretat Social (NUSS) a l’expedient acadèmic. Per aquest motiu, cal que l’alumnat revisi les dades personals que consten al sistema informàtic de la UAB i actualitzi el NUSS.
Al lloc web de la Seguretat Social es fa servir l’acrònim NSS, que és el mateix que a les nostres bases de dades de gestió de l’expedient acadèmic anomenem NUSS.
Tot l’alumnat que vulgui fer pràctiques curriculars ha de disposar del NUSS, ja que és obligatori. En cas de no disposar de NUSS, l’alumnat no podrà iniciar les pràctiques.
A l’enllaç següent hi trobareu tota la informació relacionada amb el NUSS, així com els tràmits que cal seguir per consultar-lo i generar-lo, de manera desglossada:
Cotitzacions de pràctiques curriculars
També podeu consultar les preguntes freqüents sobre les cotitzacions de pràctiques curriculars
La sol·licitud de plaça i l’adjudicació definitiva es faran de manera telemàtica accedint, amb el teu NIU i la paraula de pas, al lloc web: sia.uab.cat/inscripcióTreballFiEstudis/Pràctiques/Mínors
*Recorda consultar el calendari de pràctiques de la teva titulació
- Selecciona 25 places per ordre de preferència.
- Vigila si hi ha requisits.
- El criteri que s'aplica en l'adjudicació de les places és el barem de l'expedient acadèmic.
- Mentre estigui obert el termini de sol·licitud de plaça es pot modificar la selecció realitzada.
- Finalitzat el termini de sol·licitud s'assignaran les places.
Per a sol·licitar l’auto-pràcticum s’haurà de presentar una sol·licitud formal de manera presencial a la Gestió Acadèmica de la Facultat de Dret o, en cas de disposar de certificat digital, a través de la Seu electrònica de la UAB .
*Recorda consultar els terminis de sol·licitud al calendari per a Pràctiques externes de grau.
Un cop finalitzades les estades de pràctiques, l’estudiant i la persona tutora de l’entitat col·laboradora han d’elaborar una memòria i un informe final respectivament i presentar-los, segons els models establerts per la Universitat
*Recorda consultar els terminis en el calendari per a Pràctiques externes de grau.
Pot ser objecte de reconeixement l'experiència laboral i professional acreditada, sempre que estigui relacionada amb les competències inherents al títol. Cal tenir un contracte amb una vigència mínima de 2 anys.
No cal tenir matriculada l’assignatura i es pot demanar al llarg de tot el curs.
- Sol·licitud (fer el pagament de la taxa)
- Contracte de treball
- Vida Laboral actualitzada (es pot descarregar del web de la Seguretat Social)
- Acreditació de l'empresa que descrigui les tasques dutes a terme i les competències assolides mitjançant l'activitat laboral.
La coordinació del grau estudiarà la idoneïtat d’acceptar, o no, el reconeixement de la sol·licitud.
Els crèdits reconeguts en concepte d'experiència laboral computarien a l’expedient com a pràctiques de la titulació.
El nombre de crèdits objecte de reconeixement obtinguts en ensenyaments no oficials i experiència laboral i professional no pot ser superior, en el seu conjunt, al 15 per cent del total de crèdits del pla d'estudis.
1. Els crèdits reconeguts s'incorporen a l'expedient de l'estudiant amb la qualificació d'apte/a, i especificant que han estat reconeguts.
2. Els crèdits reconeguts no es tenen en compte als efectes del còmput de la mitjana de l'expedient acadèmic de l'estudiant.
RD 592/2014 pel que es regulen les pràctiques acadèmiques externes dels estudiants universitaris
RD 1791/2010 Estatut de l'Estudiant Universitari