Sala de premsa

En una jornada es fa visible l'aprenentatge Servei a la universitat

Participants de la taula rodona de la Jornada APS

El passat 15 de juny es va dur a terme una jornada per donar a conèixer la metodologia d’Aprenentatge Servei (ApS) en l’àmbit universitari i les possibilitats que ofereix a l’hora de fer projectes de compromís social.

23/06/2021

El dimarts 15 de Juny es va celebrar la II Jornada ApS organitzada per la Fundació Autònoma Solidària, i l’Oficina d’ApS de la UAB amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona i la UAB. L’objectiu d’aquesta jornada va ser donar a conèixer més en profunditat la metodologia ApS a la universitat, i donar les eines perquè professorat, entitats i alumnat puguin posar-la en pràctica. 

La Jornada es va dividir en tres parts. La primera va ser una sessió virtual de co-creació de projectes ApS adreçada a professorat, entitats socials i/o ambientals i a centres públics. La segona part va ser l’acte d’entrega de premis als millors TFG amb menció ApS sobre desenvolupament sostenible i justícia global. I per últim, es va concloure la jornada amb una taula rodona sobre què suposa participar en un TFG en ApS des de la perspectiva de l’entitat, l’alumnat i el professorat. Aquestes dues últimes parts es van celebrar a la Sala d’Actes del Rectorat i es van retransmetre pel Canal de YouTube de la UAB

La sessió de co-creació de projectes va començar a les 10h i, després d’una breu benvinguda a càrrec de Maria Valdés, vicerectora d’Estudis i Innovació Docent de la UAB,  es va explicar el funcionament de la sessió i el professor José Luis Lalueza, a través de la pàgina web, va explicar com s’entén l’ApS a la UAB. Tot seguit els/les 68 participants es van dividir en 5 sales corresponents a diferents àmbits de coneixement i es van dur a terme dinàmiques participatives a càrrec dels membres de les CORE-UAB i de la comissió permanent d’ApS amb l’objectiu de treballar conjuntament entitats i professorat al voltant dels pilars d’un projecte ApS com són la detecció de necessitats, els aprenentatges associats, la proposta d’intervencions o les vies de coordinació i canalització de les propostes. Una hora més tard, es van tornar a trobar totes les sales per posar en comú la feina feta i donar a conèixer les diferents vies d’interacció amb l’ApS de la UAB.

A les 12h, Maria Valdés, va donar la benvinguda als assistents de l’acte d’entrega de premis TFG amb menció ApS. També van intervenir Maria Monzó, tècnica de la Direcció de Justícia Global i Cooperació Internacional de l’Ajuntament de Barcelona, i Jordi Prat, director de la FAS, que van explicar com aniria la jornada i van donar les gràcies als òrgans i les persones que han donat suport i han fet possible la jornada. 

A continuació, es van anunciar els TFG en menció ApS premiats per facultat, i els guanyadors/es van poder dedicar unes paraules sobre la importància d’apostar per aquesta metodologia a l’hora d’enfocar els seus projectes i treballs. Finalment, es van anunciar els treballs guanyadors en la categoria d’àmbit de coneixement, la qual comporta una remuneració de 250€ 

En total es van premiar 5 TFGs  dels estudiants Victor Manzano Jiménez (Biociències), Carles Morales Vilches i Yasmina Ben Hammou (Ciències), Iris Escusol Manzano (Ciències de l’Educació),  Míriam Barajas Sousa (Psicologia) i Xènia Sala Pareta (Veterinària). I els tres treballs guanyadors per àmbit de coneixement van ser els de Victor Manzano (en l’àmbit de Ciències. Biociències i Tecnologies), Miriam Barajas (en l’àmbit de Ciències de la Salut) i Iris Escusol (en l’àmbit de Ciències Socials i Jurídiques). 

I per últim, es va dur a terme una taula rodona moderada per Maria Monzó que va comptar amb tres punts de vista diferents sobre el que significa fer un treball en ApS:

  • Miguel Ángel Franconetti, de la Fundació Privada Pere Closa, entitat col·laboradora amb un TFG interdisciplinari tant el curs passat com aquest, va senyalar que la metodologia ApS permet que l’àmbit comunitari i l’acció social tinguin un encaix en l’àmbit universitari.
  • Maria Isabel Fernández, coordinadora de TFGs a Infermeria, representant ApS a la facultat de Medicina i tutora de dos TFGs en ApS el curs passat i 3 enguany, va compartir l’experiència exitosa dels treballs de Grau en metodologia ApS que havien passat el comitè d’ètica de la Vall d’Hebron i que s’estaven duent a terme. 
  • Víctor Manzano, graduat en Biologia Ambiental i guanyador del premi al millor TFG en ApS de la facultat de Biociències, va destacar que l’experiència ApS ajuda a desenvolupar-te com a persona i com a professional. 

La jornada va concloure amb unes paraules de Maria Valdés en les que reiterava que la metodologia ApS hauria de ser un dels elements bàsics de la docència del futur i que en un nou model docent postpandemia, l’ApS és imprescindible.