Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona
Institut de Recerca de l'Esport UAB

Una recerca d’investigadores de l'IRE publicada a l'IJOC demostra la persistència d'estereotips de gènere a les sèries esportives contemporànies

05 gen. 2026
Compartir a Bluesky Compartir a LinkedIn Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

L’article, publicat a la revista International Journal of Communication de l’Annenberg School (EUA), és resultat del projecte Gendered-Sports-Fiction, liderat per Anna Tous. La investigació de les autores de la UAB i la VIU constata que les dones segueixen invisibilitzades i relegades a posicions secundàries en la ficció serial.

Les del Hockey
Personatges de la serie '' Les del Hockey ''

L'estudi analitza com la narrativa audiovisual perpetua el tòpic del "fals empoderament" que distorsiona la igualtat de gènere en l'àmbit de l'esport

La recerca de les professores Anna Tous, Natividad Ramajo i la doctoranda Elena Fedotova (UAB), juntament amb la professora Raquel Crisóstomo (VIU), ha examinat un total de 208 personatges de 15 sèries d'Europa i els Estats Units. Les dades quantitatives han revelat que les dones continuen estant subrepresentades com a jugadores, entrenadores i directives en la ficció emesa entre 2018 i 2023. L'anàlisi ha confirmat que, malgrat alguns canvis aparents, les estructures de poder en aquestes narratives segueixen afavorint l'hegemonia masculina blanca.

Per aprofundir en l'impacte d'aquestes representacions, s'han realitzat grups focals per recollir les percepcions de l’audiència. Els resultats han mostrat una visió antagònica: els homes tendeixen a rebutjar les demandes feministes, mentre que les espectadores han identificat la persistència d'estereotips tradicionals. Aquesta discrepància ha evidenciat que la recepció de l'audiència masculina està arrelada en la reafirmació de la masculinitat hegemònica dins l'àmbit esportiu.

La investigació utilitza el concepte de "fals empoderament" per descriure la persistència de clixés masclistes sota una aparença de modernitat. La recerca conclou que la ficció esportiva analitzada rebutja sovint les demandes del feminisme contemporani i manté rols de gènere discriminatoris, que reapareixen en nous temes i formats.

Dins de