"S'estan fent proves de vehicles autònoms que funcionen, però sempre fan el mateix recorregut"

Antonio López en una entrevista al programa Visions de Vallès Visió

El Dr. Antonio López, professor de l’Escola d’Enginyeria, i Rubén Prados, project manager del CVC, han participat en el programa ‘Visions’ de Vallès Visió per parlar del present i el futur dels cotxes autònoms, en els quals hi treballa la UAB a través del sistema CARLA.

13/04/2021

La idea és aprofitar el que has fet en el món virtual per a que en el real només hagis de fer una mica més

La indústria de l’automoció segueix investigant les possibilitats de la conducció autònoma, però encara queda molt de camí per fer fins que es pugui aplicar a la vida quotidiana. Fins ara, al mercat només s’han estès petits complements semiautònoms com ara el control de la velocitat o el de la distància de seguretat. Però un cotxe 100 % autònom planteja uns reptes molt més complexos, i és que fins ara només han demostrat la seva efectivitat en entorns controlats.

“S’estan fent proves de vehicles que funcionen, però sempre fan el mateix recorregut i controlen que no hi hagi alguna incidència intermèdia, algun obstacle o alguna persona. El que està per veure és fins on arribarà en carreteres públiques”, afirma Rubén Prados al programa Visions de Vallès Visió, project manager del Centre de Visió per Computador (CVC) de la UAB. En aquest centre s’està desenvolupant el CARLA, un sistema de codi obert que recrea les condicions de la conducció en un entorn virtual per aplicar-ho en el món real.

Per aconseguir-ho, tenen dues línies de treball. D’una banda, el sistema automatitzat que contempla les diferents variables per conduir un vehicle de forma autònoma. De l’altra, aquest es nodreix de les proves que les persones poden fer a través d’un simulador, semblant al dels videojocs, per aprendre, també, del comportament dels humans. “Pots desenvolupar una Intel·ligència Artificial que forci els casos de més interès intentant que el sistema de conducció autònoma falli. Amb la qual cosa, tens una mena de joc en un sistema que intenta funcionar bé i un altre que intenta que falli”, explica el Dr. Antonio López, investigador del CVC i professor de l’Escola d’Enginyeria de la UAB.

Per aconseguir que aquesta tecnologia sigui aplicable en el dia a dia, també caldria que s’hi adaptés la via pública i la resta de l’entorn. En aquest sentit, les Smart Cities jugaran un paper cabdal, ja que la tecnologia ha d’estar, també, al servei de la mobilitat. D’aquesta manera, i tot i els avenços que s’han fet, els coneixements que s’han adquirit a través de la investigació no es poden aplicar directament. “La idea no és replicar-ho, sinó aprofitar el que has fet en el món virtual per a que en el real només hagis de fer una mica més”. De fet, “això és el més complicat”, puntualitza López.

Més informació: Vallès Visió

Aquesta notícia s'emmarca dins dels següents ODS

  • Indústria, innovació i infraestructures
  • Ciutats i comunitats sostenibles
  • Aliança pels objectius