Representants de l'EMCup 2019: 'Som quatre personalitats molt diferents, però a la vegada som molt líders'

Entrevista EMCUP 2019
L'Alexandra Requejo, la Jana Reig, la Carla Bujan i la Yasmina Valera són les quatre estudiants de 4rt que representen a l’Escola a l’EMCup 2019, un encontre on equips de més de 35 escoles hoteleres d’Europa defensaran la seva candidatura després de mesos de preparació. Parlem amb elles uns dies abans de viatjar per a l'última fase de la competició, que tindrà lloc els dies 17 i 18 de febrer, a Maastricht (Països Baixos). 

14/02/2019

  • Us autoanomeneu The Empowered. Per què?

Alexandra: Perquè som quatre dones empoderades. Aquest és el missatge que volem transmetre.

Yasmina: Volíem destacar la posició de la dona a l’hoteleria, ja que actualment sabem que té dificultats per arribar a posicions de direcció que no tenen pas els homes.

  • Aleshores, creieu que ser un equip format per quatre dones us suposa algun avantatge o inconvenient en aquesta competició?

Jana: Ser quatre noies implica tenir molts més conflictes entre nosaltres mateixes. Les quatre tenim molt caràcter i també tenim molta iniciativa. Però, per altra banda, penso que tenim un punt de competitivitat que els nois no tenen, i lluitarem per aconseguir el que volem. El fet de ser una mica rivals entre nosaltres no ens frena a perseguir el nostre objectiu, que és competir com un equip contra les altres escoles.

Y: Jo crec que no hi ha tanta diferència entre si som nois o noies, sinó l’actitud que tenim les quatre. Som quatre personalitats molt diferents, però a la vegada som molt líders. Això ens suposa rivalitzar molt, però ens aporta avantatges en altres sentits. La nostra competitivitat fa que ens esforcem al màxim.


Y: Totes tenim una paraula que ens descriu a cada una. Jo, per exemple, sóc la “vocació”, perquè sempre he pensat que aquest era el sector en el qual m’havia de dedicar i m’agrada molt.

A: Jo sóc l’”ambició”.

J: Jo la “creativitat”.

A: Cada una de nosaltres destaca dins de l’equip per un aspecte. No anem per lliure, sinó que les quatre aportem alguna cosa a l’equip.

Carla: Jo sóc confident, sóc la “seguretat”. Penso que de cara a la competició és important demostrar que ens sentim segures, sobretot a l’hora de fer el pitch.

  • En aquesta competició també us ha estat ajudant l’Albert Vancells, coordinador de Grau, que desenvolupa la tasca de coach. Què us ha semblat tenir aquesta figura?

J: És essencial.

A: És que no teníem ni idea de què suposava la competició. I l’Albert fa més de 10 anys que prepara els equips. Té molta experiència i sap com es fan les coses i ens ha ajudat molt a estructurar què volíem dir i què esperen de nosaltres.

Y: Ens ha ajudat moltíssim a corregir la nostra actitud durant la parla, a saber quan donar més o menys èmfasi, a estructurar les frases, a controlar el timing...

J: El problema d’aquesta edició és que el tema principal és molt ample, i ell ens ha guiat per saber quins aspectes podien tenir més rellevància. És un tema que engloba molts subtemes.

  • Precisament, una altra de les tasques més importants durant la fase prèvia a la competició era la redacció d’un paper on desenvolupar el vostre punt de vista del lema d’enguany: Get Real Education. New School vs Old School. Quina és la vostra opinió sobre el tema i que haureu de defensar a Maastricht?

A: Un dels pilars és learning by doing, és a dir, més pràctica i menys teoria.

J: I dins d’aquest, també volem que es tracti el tema de la igualtat, el foment de les noves tecnologies i la sostenibilitat. Són aspectes importants. Sobretot la igualtat: som quatre noies en un món d’homes. I això és així, vas a un hotel i gairebé tot són homes menys la recepcionista i l’encarregada de la neteja. Després hi ha la sostenibilitat, perquè és obvi que tenim una responsabilitat per al planeta i, l’ús de les noves tecnologies és fonamental i es tracten poc respecte a l’impacte real que tenen en les nostres vides. Només en coneixem un 1%.

A: El món de les noves tecnologies avança a una velocitat increïble, i si no estàs al dia d’això, estàs mort.

Y: Un dels conceptes principals que teníem a tots els punts és que ara ens estem formant, però ens estem formant pel futur. No podem quedar-nos en l’actualitat, sinó anar un pas per davant del sector. Les videoconferències ja estan integrades però hi ha institucions on hi ha robots de cuina o cambrers. Això vol dir que als estudiants se’ls hi ha de donar la seguretat que quan surtin al mercat laboral han d’estar formats tenint pressent què passarà en 4 anys.



  • Una altra de les proves era crear contingut viral a les xarxes socials. Quina estratègia heu seguit?

A: L’ús de la fotografia i mantenir un ordre en el fil.

C: Primerament, ens vàrem voler presentar, cadascuna amb una fotografia seva, amb el mot que ens representa, per donar-nos a conèixer. Després, sobretot, hem penjat stories per augmentar i mantenir els seguidors.

J: És la manera que l’usuari no s’avorreixi. Com que pots fer enquestes i preguntes, no et limites a explicar què has fet i pots variar una mica el contingut.

Y: A Instagram pengem fotografies més serioses o motivadores i, en canvi, als stories ens podem mostrar més com som.

  • En els últims dos anys, l’Escola ha guanyat el premi al millor vídeo-presentació. Tenint això a la ment, com vàreu enfocar la producció del vostre clip?

A: Jo crec que el nostre vídeo està molt bé!

C: Sí, transmet molt bé la idea que volem donar.

J: Està molt ben editat. Li estem molt agraïdes a l’Oriol [el productor].

Y: Li hem transmès les nostres gràcies moltes vegades, perquè al principi anàvem molt perdudes...

A: Havíem pensat de tot: Joc de Trons o Games of Schools, fer un tour per l’hotel...

Y: Al final, ens vàrem reunir amb l’Oriol i ell ho tenia molt clar com s’havia de visionar.

J: De fet, tots els altres equips han acabat fent el mateix que nosaltres teníem al cap a l’inici: fer un abans i un després, l’ús del blanc i el negre i, amb l’ajuda de l’Oriol i l’Albert, ara tenim un vídeo molt diferent de tota la resta. I ens hem basat, bàsicament, en les quatre idees que defensem de sostenibilitat, igualtat, que som un equip...

  • Els vostres companys de classe us donen suport?

A: No gaire, estem una mica enfadades... [rient].

C: Hem fet molta difusió a través de Whatsapp, i molts no sabien ni què era l’EMCup. Hi ha molta desinformació.

J: Nosaltres la vàrem conèixer perquè els participants de l’any passat varen venir a classe a explicar-ho. Ara hi ha gent que ho sap perquè també hem anat a les aules a demanar suport.

  • Creieu que és un valor afegit poder representar a l’Escola en aquesta competició?

A: Sí, està molt bé, però també suposa molta pressió.

J: Ens posem pressió a nosaltres mateixes. Però, per part dels professors, ells des del minut u ens han dit: “treballeu molt, però passeu-vos-ho bé”. És una competició important però no hi perdrem res. Anirem a fer-ho el millor possible.

  • Què penseu que us aportarà poder participar en una competició com l’EMCup?

A: Adquireixes experiència a l’hora de parlar en públic, crear el paper, fer el pitch... Comporta un treball i has de ser constant.

C: A Maastricht hi haurà un jurat i representants d’empreses i és una bona oportunitat per donar-nos a conèixer. Podrem establir contactes internacionals i veure com treballen en altres escoles. Només pel fet de ser seleccionades per anar-hi, crec que això ja és un valor afegit per al nostre currículum.

J: Coneixerem gent de tot Europa, que té les mateixes aficions que tu i compartiu els mateixos objectius de futur i, potser, acabeu treballant junts.

Y: Jo crec que ens aportarà molt professionalment, però també ens farà créixer com a persones.

  • Què els hi recomanaríeu als estudiants que l’any que ve vulguin presentar la seva candidatura per representar l’Escola a l’EMCup?

A: Que si volen participar-hi, tinguin al cap que és feina, motivació i ganes.

Y: El missatge que volem donar és que és una gran experiència i ens ho passarem molt bé, però hi ha una dedicació. Jo, per exemple, tinc horari partit i m’ho he pogut gestionar més o menys bé perquè podia treballar des de casa. Cada setmana hi ha una reunió, o el paperwork ha d’avançar, o s’ha de preparar un pitch, o toca quedar per assajar... Així que si tens una vida laboral estable i estricte és difícil poder-te dedicar a la competició al 100%.

J: Exacte, han de saber que hi ha temps i treball al darrere. És una gran oportunitat que et permet aprendre del sector, i el contacte directe que tenim amb els professors fa que et sentis molt valorada. Haver estat seleccionada, a mi m’ha ajudat a creure’m que estic fent la carrera que em toca. Penses: “si m’han escollit a mi per anar-hi, és que ho puc fer”.

C: Però en aquest treball veus reflectida tota la feina comprimida durant aquests tres mesos en un espai fora de la teva zona de confort, te’n vas a un altre país i veus maneres de treballar d’altres persones. Tot té avantatges i inconvenients. Però sents que té un valor.