Estudiants de la facultat són premiades al millor TFG amb metodologia ApS

Premiades

La Cristina Vergés Rodríguez i la Maria Vieites Granados, dues estudiants de la Facultat de Psicologia, han estat premiades al millor TFG amb metodologia Aprenentatge i Servei.

16/01/2023

Tal com vam avançar en aquesta notícia, l’alumnat de qualsevol facultat de la UAB pot fer més que un TFG, ja que, durant la realització d'aquest, té l'oportunitat d'anar més enllà d'una investigació o projecte i aportar un benefici a la societat.

Una de les categories a les quals l’estudiantat pot vincular el seu TFG és l’Aprenentatge i Servei (ApS). Aquesta és una metodologia en la qual, alhora que l’estudiant aprèn, fa un servei a la comunitat. La proposta de projecte parteix de les necessitats reals d’una entitat o institució pública amb la qual l’alumne/a es coordina per desenvolupar el projecte per tal que el seu treball tingui una aplicació real.

L’Oficina ApS de la Universitat Autònoma de Barcelona, gestionada per la Fundació Autònoma Solidària, va obrir la 2ª edició del Premi de TFGs realitzats amb metodologia ApS presentats durant el darrer curs 2021-2022. El passat 19 de desembre de 2022, la comissió de resolució va atorgar els premis a varis alumnes, entre els quals es troben la Cristina Vergés Rodríguez i la Maria Vieites Granados, graduades en Psicologia.

El seu TFG es titula Guardians i guardianes del benestar: un programa d’educació emocional a través de les parelles mentores, tutoritzat per la professora Silvia Edo Izquierdo.

A continuació, us deixem l'entrevista feta a les premiades.

  • Què us va motivar a l’hora d’escollir el tema del vostre TFG?

El nostre TFG es va idear en el context de l’assignatura de Pràctiques Integrades, on calia donar resposta a la demanda d’una escola per “augmentar el benestar psicològic dels alumnes i dotar-los de més eines de gestió emocional”. 

Degut al gran interès que sempre havíem tingut per la Psicologia Infanto-Juvenil i l’experiència que teníem en treballar amb infants, vam creure que aquest treball seria una gran oportunitat per endinsar-nos en aquest camp i poder guanyar seguretat com a futures professionals. A més, poder implementar un programa elaborat per nosaltres sobre un tema tan rellevant com l’Educació Emocional cridava la nostra atenció, donat les dificultats que nosaltres mateixes havíem pogut observar treballant amb els/les nens/es a les escoles: problemes per identificar i expressar les emocions, gestionar els conflictes, baixa autoestima, inseguretat, etc. Vam creure que potenciar la gestió emocional des d’edats primerenques seria una bona eina per prevenir les problemàtiques i malestars emocionals que poguessin aparèixer en el camí cap a l’adultesa. 

  • Quina va ser la part del TFG que més us va costar realitzar?

El disseny i la planificació d’un programa d’intervenció, partint des de 0 i per primer cop al llarg del Grau, sens dubte va ser la part més complicada de realitzar. Ajustar i reajustar els objectius a mesura que avançava el projecte, concretar dia rere dia les dinàmiques emocionals perquè s’ajustessin de forma precisa a les competències emocionals treballades, plantejar adaptacions adequades davant de qualsevol imprevist, apropiar les dinàmiques a la predisposició i motivació dels infants durant les sessions que anàvem realitzant, etc. 

  • Quina importància creieu que té la metodologia Aprenentatge i Servei en l’àmbit de la Psicologia? 

La metodologia d’Aprenentatge i Servei ofereix la possibilitat de posar en pràctica moltes de les competències apreses durant la formació acadèmica al Grau de Psicologia: la recerca i el tractament de la informació, la utilització de proves paramètriques i estadístiques o la redacció rigorosa, tècnica i científica d’un text. Alhora, la primera presa de contacte amb una institució real, com és una escola, permet reforçar habilitats imprescindibles per l’ofici de la Psicologia: l’adaptabilitat, saber escoltar, comunicar, observar, empatitzar i gestionar les pròpies emocions. 

  • Quina creieu que és l’aportació del vostre TFG a la Psicologia?

Guardians i Guardianes del Benestar és un Programa d’Educació Emocional amb una característica distintiva: l’aprenentatge col·laboratiu. Es tracta d’un paradigma pedagògic recent on els estudiants són protagonistes del seu propi aprenentatge i ensenyament. Donada la importància que les relacions interpersonals tenen en el desenvolupament d’una bona salut emocional, vam decidir incorporar aquesta metodologia en el nostre treball a través del que vam anomenar ‘’parelles mentores’’. En aquest sentit, els alumnes de 5è i 6è de primària (mentors/es) s’encarregaven d’instruir i ensenyar als nens/es de 1er i 2n (aprenents) els coneixements emocionals adquirits durant sessions de formació prèvies. 

Gràcies a aquest plantejament, el programa va demostrar com el domini “Social i Emocional” formava un conjunt inseparable i essencial pel desenvolupament integral de les futures generacions, en potenciar la gestió emocional dels infants des d’edats primerenques. 

  • Què suposa per a vosaltres aquest premi atorgat?

Rebre aquest premi és tot un honor per nosaltres, ja que suposa una recompensa a tot l’esforç i implicació amb la feina realitzada. Ens fa realment felices que el projecte, que des d’un inici vam plantejar amb tanta il·lusió, hagi estat llegit per persones que ara el valoren com el millor TFG del Grau de Psicologia. És un fet que veritablement ha augmentat la confiança en nosaltres mateixes i ha afavorit la motivació per continuar treballant de la mateixa manera al llarg de la nostra carrera professional.

Des de la Facultat de Psicologia volem donar l'enhorabona a les premiades i agraïr el seu esforç i treball per seguir enriquint la Psicologia.