Encara no tens tema pel TFG? Fes-lo amb la metodología ApS!

II Jornada ApS

Si us interessa en podeu parlar amb el vostre professorat de referència i amb gestió acadèmica per saber quines entitats col·laboren actualment amb la Facultat.

05/07/2021

Què es l’ApS? És l’abreviatura d’Aprenentatge i Servei, una proposta educativa a través de la qual els estudiants es formen mitjançant la participació en un projecte orientat a resoldre una necessitat real d’una comunitat i millorar, així, les condicions de vida de les persones o la qualitat del medi.

La proposta ApS comporta la identificació d’una necessitat, la intervenció per resoldre-la i un procés de reflexió. Així mateix, cal elaborar un projecte on l’aprenentatge estigui relacionat amb el currículum acadèmic, el desenvolupament de les competències personals i un servei a la comunitat.

Si vols que el teu treball tingui una aplicació real i no es quedi només en un paper, si tens inquietuds socials, si participes en algun espai, moviment o entitat social o ambiental o si vols lligar els teus estudis amb la teva activitat fora de la Universitat, aquesta pot ser una bona modalitat per a tu!

Fer ApS potencia l’aprenentatge significatiu i competencial a partir de la pràctica real. També incrementa l’autonomia, la responsabilitat i la creativitat en l’aprenentatge, la qual cosa fa que afavoreixi la sensibilitat sobre temes de justícia social. A més, connecta la universitat amb la societat i potencia el treball en xarxa amb altres agents socials.

El passat dimarts 15 de juny, es va celebrar la II Jornada ApS organitzada per la Fundació Autònoma Solidària, i l’Oficina d’ApS de la UAB amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona i la UAB. A la jornada, es van anunciar els TFG en menció ApS premiats per facultat, i els guanyadors/es van poder dedicar unes paraules sobre la importància d’apostar per aquesta metodologia a l’hora d’enfocar els seus projectes i treballs. Finalment, es van anunciar els treballs guanyadors en la categoria d’àmbit de coneixement, la qual comporta una remuneració de 250€.

En total es van premiar 5 TFGs  dels estudiants Victor Manzano Jiménez (Biociències), Carles Morales Vilches i Yasmina Ben Hammou (Ciències), Iris Escusol Manzano (Ciències de l’Educació),  Míriam Barajas Sousa (Psicologia) i Xènia Sala Pareta (Veterinària). I els tres treballs guanyadors per àmbit de coneixement van ser els de Victor Manzano (en l’àmbit de Ciències. Biociències i Tecnologies), Miriam Barajas (en l’àmbit de Ciències de la Salut) i Iris Escusol (en l’àmbit de Ciències Socials i Jurídiques). 

Actualment, la Fundació Autònoma Solidaria (FAS), també convoca cada any els Premis TFG sobre Desenvolupament Sostenible i Justícia Global destinat a premiar els millors treballs en l’àmbit i promoure l’interès per la recerca entorn al desenvolupament sostenible i la justícia global, comprenent el compromís de la Universitat davant dels desafinament del món actual i el seu paper clau en la generació del coneixement crític i la formació d’una ciutadania activa i preparada per a promoure el canvi social.

També l’Observatori per a la Igualtat de la UAB convoca els Premis als millors TFG amb perspectiva de gènere, una convocatòria que té l’objectiu de sensibilitzar l’alumnat sobre la igualtat de gènere i fomentar la no discriminació incorporant la perspectiva de gènere i promovent el gènere com a motiu d’interès en la recerca i en l’estudi a la UAB.

Des de la Facultat hem parlat amb en Jofre Güell, tècnic de la a l’àrea de Cooperació i Educació per a la Justícia Global de la Fas, per saber-ho tot sobre els premis, la metodologia i les experiències, entre d’altres. Ens ha explicat que des de la Oficina d’ApS van preparar l’any passat un vídeo explicatiu on estudiants comparteixen la seva experiència. Podràs veure’l complert aquí.

A més a més, en Jofre comenta que es va fer una notícia sobre la II Jornada ApS en la que van donar a conèixer la metodologia ApS i que la podreu llegir aquí. Destaca un dels discursos de les premiades, que dura 1 minut i “val molt la pena”, segons assegura. El trobareu al minut 13:53 al youtube. La jornada va concloure amb les paraules de Maria Valdés, Vicerectora d'Estudis i d'innovació Docent, en les que reiterava que aquesta metodologia hauria de ser un dels elements bàsics de la docència del futur i que en un nou model docent pospandemia, l’ApS és imprescindible.

Si us interessa en podeu parlar amb el vostre professorat de referència i amb gestió acadèmica per saber quines entitats col·laboren actualment amb la Facultat. Us animem a consultar-ho!

Aquesta notícia s'emmarca dins dels següents ODS