Els reptes i els valors distintius de la Psicologia i la Logopèdia

Inauguració del curs 2019-2020 de la Facultat de Psicologia
La Dra. Maite Martínez va oferir una lliçó per a la inauguració oficial del nou curs 2019-2020 de la Facultat de Psicologia, com a reconeixement per la seva trajectòria professional i acadèmica

23/10/2019

La Degana Tatiana Rovira va iniciar el seu discurs contextualitzant l’acte d’inauguració del curs acadèmic en el moment sociopolític actual. En segon lloc, va realitzar un recull dels reptes propis de la Facultat pel que fa a la conjunció de la docència, la part assistencial i la transferència de coneixement en Logopèdia i Psicologia, la posada en marxa del nou servei en Logopèdia i Psicologia i la millora de la formació de l’alumnat per consolidar i obrir nous espais als professionals amb pràctiques externes. A més, va comentar la intensificació de la docència impartida en anglès als graus de la mateixa Facultat, ressaltant que la proposta ha tingut molt èxit perquè la matrícula d’alguna de les assignatures que s’ha començat a impartir aquest curs a Psicologia vehiculades en llengua anglesa ha rebut més sol·licituds de les places que finalment s’han pogut oferir.

A continuació, la Dra. Maite Martínez va impartir la lliçó inaugural del curs 2019-2020 adreçada tant a l’alumnat de Psicologia i Logopèdia i com al professorat de la Facultat. El professor del Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l’Educació, Toni Sanz, va realitzar el preàmbul i va retre homenatge a la carrera de la Dra. Martínez. Va destacar el seu caràcter afable i alguns trets que la reconeixen en el modus operandi que defensa, així com “els referents” que ha anat identificant i el tracte amable i empàtic cap al proïsme per encarar reptes laborals i educatius en l’adquisició de competències més que de continguts. La Dra. Maite Martínez, gràcies a l’extensa trajectòria en el món de les organitzacions i a la Universitat, va subratllar el que ha de ser el punt fort de la Facultat de Psicologia: “saber escoltar les iniciatives a partir d’un doble vessant: per part del professorat i de l’alumnat, ja que d’aquesta manera s’aprèn a desenvolupar accions innovadores per després coordinar-les en la complementarietat d’idees sense perdre l’objectiu principal”. “Escoltar és l’espurna per a tot procés de canvi” i, en aquest sentit, “els espais de docència, les aules, construeixen el coneixement i ajuden en el desenvolupament de persones, però han d’integrar la realitat que canvia i desprendre’s del biaix que generen les idees preconcebudes i que afecten el procés d’aprenentatge”. Maite Martínez va considerar, per exemple, el fet d’integrar els mòbils i les xarxes socials a l’aula, però de manera reflexiva i crítica perquè s’ha de gestionar l’espai que “no és neutre i està diversificat”.

D’altra banda, es van atorgar els Premis Extraordinaris a l’alumnat de Psicologia i Logopèdia i els docents Ferran Balada i Sílvia Edo van presentar i elogiar la trajectòria docent i investigadora de la professora jubilada Adriana Garau, tot destacant el seu compromís i dedicació, en moltes ocasions, altruista. Finalment, el Vicerector de Relacions Internacionals, Màrius Martínez, també hi va ser present en nom de la rectora de la UAB, la doctora Margarita Arboix, i va tancar l’acte, posant èmfasi en el paper internacional de la UAB.