Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona
Institut d'Història de la Ciència

Seminari Màster

Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

Detalls de l'event

Seminari /classe Màster

 

Animals universals. Pells i plomes a les exposicions
de París, s. XIX
 
Laura Valls
(Centre Alexandre Koyré-París/iHC)
15:30 hores - Sala de seminaris de l’iHC 
 


El dimarts dia 10 d’octubre tindrem una sessió sobre l’agència històrica dels animals, a càrrec de la Dra. Laura Valls amb el títol “Animals universals. Pells i plomes a les exposicions de París, s. XIX”. A partir de la recerca post-doctoral en curs, la sessió s'estructurarà en dues parts principals -Animals universals i Darrere les vitrines - entre les quals s'intercalarà l'apunt historiogràfic i la discussió amb l'alumnat. 


Animals universals. Pells i plomes a les exposicions de París, s. XIX 

Animals «universals» es refereix, en primer lloc, a les diverses i nombroses espècies de fauna que s’exposaven, en forma d’artefactes de pèl i ploma, fos amb finalitat naturalista, comercial, decorativa, a aquelles grans celebracions del comerç i de la indústria que s’organitzaren arreu a partir de la segona meitat de segle XIX. En efecte, al costat dels lleons dissecats, a les exposicions universals s’hi mostraven tota mena d’objectes animals, com trofeus de caça, catifes de tigre, colls de guineu i ventalls amb plomes d'estruç. París en va celebrar cinc entre 1855 i 1900 i ofereix una magnífica oportunitat d’analitzar des d’una perspectiva «animal» les exposicions universals, encara poc explorada, malgrat l’interès incessant i l’abundant historiografia que han generat aquelles fires internacionals. 


Darrere les vitrines. Històries alternatives per als animals universals 

Els animals de les exposicions universals permeten veure, enllà de les vitrines, les geografies urbana i global dels artefactes de pèl i ploma. Aquests s'exhibien als boulevards parisencs, als balls nocturns, estaven penjats al mur d'un saló privat i exposats a les vitrines del museu. També formaven part d'una topografia d'espais laborals i comercials (naturalistes, pelleters, plumaires) i il·lustren un volum creixent en el tràfic de pells d'ocells i mamífers procedents d'arreu del món.  A través d'alguns exemples, internarem mostrar com aquella fauna salvatge i inanimada permet narrar històries alternatives, tot mostrant geografies i actors que no eren visibles a les exposicions.

 

Laura Valls Plana és investigadora postdoctoral Margarita Salas al Centre Alexandre Koyré (MNHN-EHESS-CNRS) de París i a l’IHC-UAB. La  recerca explora les cultures urbanes de la història natural en el tombant de segle XIX-XX. En aquest cas, amb un especial èmfasi en la cultura material de les «pells animals» i les circulacions de sabers, objectes i actors a París amb una dimensió urbana i global. La seva tesi doctoral «Natura cívica. Ciència, territori i ciutat al parc de la Ciutadella de Barcelona» (2019) estudiar aquest espai urbà com un lloc privilegiat en la configuració de les concepcions de la natura i d’un cert estil de divulgació de les ciències naturals. Va rebre el Premi Extraordinari de Doctorat, curs acadèmic 2019/2020. La Dra. Valls compta amb una àmplia trajectòria en l’àmbit de la cultura científica, es pot destacar que ha treballat durant tretze anys a la Delegació del CSIC a Catalunya.