Com desenvolupar la competència lectora a partir de la interacció
MATRÍCULA TANCADA
Modalitat: sessions presencials al Campus de la UAB.
Adreçat a: docents d'educació primària.
Durada: 20 hores (16 hores de sessions presencials + 4 hores de treball autònom)
Calendari: del 27 de novembre de 2024 al 5 de març de 2025.
Horari de les sessions presencials: 27 de novembre, 4 i 11 de desembre de 2024; 15, 22 i 29 de gener, 12 i 19 de febrer de 2025. De 17.30 h a 19.30 h.
Professorat: Marta Pont Batalla i Juli Palou Sangrà
Amb el suport del Departament d’Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya
Preinscripció: fins al 13 de novembre, a través del següent formulari de l'ATRI (codi d'activitat: 9001100012)
Adjudicació de places: a partir del 14 de novembre
Matrícula: del 15 al 20 de novembre, a través de l'aplicatiu de la matrícula UAB
Diversos estudis han mostrat darrerament que els alumnes del nostre país saben llegir – si entenem per llegir la descodificació i la recerca d’informacions que es troben explícites en els textos, siguin literaris o no. Però si anem més enllà i parlem de competència lectora com la capacitat d’interactuar amb els textos des de la pròpia experiència personal, la situació es complica; en aquest cas, allò que ens exposen els estudis és que l'alumnat té dificultats per endinsar-se en allò que no diu el text i, sobretot, per integrar informació de més d’un text o per fer una avaluació crítica d’un text complex.
El propòsit del curs és aprofundir en la comprensió del concepte competència lectora i mostrar una didàctica orientada a desenvolupar, bàsicament a partir de processos interactius, un nivell de lectura que posi en joc operacions cognitives complexes.
Consolidar el concepte competència lectora a partir de l'experiència concreta dels participants i de les orientacions curriculars, per tal de crear un llenguatge comú en el grup que ajudi a fer propostes concretes d'actuació a l'aula.
Ajudar a elaborar propostes de lectura a l'aula i en el centre que ajudin a interactuar sobre els textos i amb els textos; amb el propòsit de consolidar una representació de la lectura com un doble moviment, que va del text a qui el llegeix i a l'inrevés.
Establir la connexió entre propostes de lectura i operacions cognitives, a fi d'establir un criteri sobre quina didàctica de la lectura afavoreix la formació de la competència lectora.
La competència lectora.
De l’aprendre a llegir al llegir per aprendre.
Distinció entre operacions cognitives d’alt i de baix nivell.
La interacció com a mediació entre qui llegeix i el text.
Els intercanvis a l’aula i al centre educatiu que ajuden a entrar en el terreny de la interpretació i la crítica.
La lectura a totes les àrees.
Anàlisi de la pròpia experiència lectora.
Exposicions centrades en els diferents estudis als quals hem fet referència.
Localització de la competència lectora en el currículum.
Debats sobre la pertinença de relacionar operacions cognitives i competència lectora.
Anàlisi de propostes d’impuls de la biblioteca del centre i de l’aula, i altres propostes vinculades a un propòsit lector més enllà de l’espai biblioteca.
Tracte de qüestions relacionades amb l’organització de debats a l’aula i al centre.
Elaboració per part de les persones que assisteixin al curs de propostes que contemplin les transaccions entre qui llegeix i el text.
Valoració crítica i reflexiva d’aquestes propostes.
Es valorarà:
La implicació en les sessions i l’assoliment dels continguts del curs.
El tracte de qüestions centrades en la competència lectora, més enllà de la descodificació.
L’ús dels conceptes que planteja el model curricular.
La realització de propostes de lectura que contemplin de manera clara des d’operacions cognitives de baix nivell a operacions cognitives d’alt nivell.
La capacitat de relacionar aquestes propostes amb l’aplicació d’un Disseny Universal de l’Aprenentatge (DUA).
Aquesta activitat està reconeguda com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya.
Per tenir dret al certificat que acredita les hores de formació del curs, es requerirà l'assistència al 80% de les hores corresponents a les sessions presencials, així com una valoració positiva del personal formador quant a l'aprofitament de l'activitat.
Coneixements bàsics suficients per a accedir a l’aula Moodle del campus virtual.
Amb el suport del Departament d’Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya