Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona
La Ciència Oberta de la UAB

ABR - Aprenentatge Basat en Reptes

L’Aprenentatge Basat en Reptes (ABR, en anglès Challenge-Based Learning o CBL) és una metodologia d’aprenentatge centrada en l’experiència directa. Els participants s’enfronten a un repte real i concret del territori, sense una solució aparent, proposat per un agent del territori. A partir d’aquest repte, els alumnes investiguen i exploren diferents vies de solució. Mitjançant aquest procés, acaben formulant una proposta que presenten a l’agent del territori, qui podrà valorar-ne la implementació amb l’objectiu d’assolir l’impacte desitjat. 

L’ABR és una metodologia interdisciplinària, ja que promou la integració de coneixements provinents de diferents àmbits del saber per afrontar els reptes des d’una perspectiva global i complexa. Aquesta transversalitat enriqueix l’aprenentatge i fomenta una visió més completa i crítica de la realitat. 

A nivell metodològic, l’ABR s’inicia amb la voluntat de poder contribuir en una problemàtica global vinculada als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de la ONU. Per dur-lo a terme, cal la implicació d’una institució o entitat, del professorat i de l’alumnat. De manera conjunta, s’identifica una problemàtica social que no presenti una solució clara i immediata, i s’inicia un procés col·laboratiu per definir el repte i desenvolupar una proposta de solució. 

La metodologia es desenvolupa en tres fases diferenciades: compromís, investigació i acció, totes elles incloent reflexió contínua per part dels participants.

Informació complementària

Fases de l'Aprenentatge Basat en Reptes