Recursos
En aquesta pàgina trobareu diversos recursos que poden ser-vos útils si voleu aconseguir més informació sobre l'Aprenentatge - Servei. També teniu a la vostra disposició un tríptic, en el document que teniu a l'esquerra de la pàgina.
A continuació us mostrarem una sèrie de guies sobre què és i com funciona l'ApS que us poden ser útils:
- Guia sobre com col·laborar amb un TFG amb ApS, dirigida a entitats.
- Guia sobre com tutoritzar un TFG amb ApS, dirigida al professorat.
- Guia sobre com fer un TFG amb ApS, dirigida a l’alumnat.
- Xarxa ApS(U)CAT - Aprenentatge Servei de les Universitats Catalanes (2019). Guia 0. Fer aprenentatge i servei a la universitat. ACUP
- Xarxa ApS(U)CAT (2020). Guia 1. Aprenentatge servei i pràctica reflexiva. ACUP
- Xarxa ApS(U)CAT (2021). Guia 2. Aprenentatge servei i pràctiques curriculars en els Graus d'Educació. ACUP
- Xarxa ApS(U)CAT (2021). Guia 3. Profiguració, aprenentatge servei i relacions intergeneracionals. ACUP
- Xarxa ApS(U)CAT (2022). Guia 4. Aprenentatge Servei i inclusió social. ACUP
- Xarxa ApS(U)CAT (2023). Guia 5. Experiències d'aprenentatge servei en pràctiques externes curriculars. ACUP
Blanch, S., Blanes, I., Bosco, A., Campoy, S., Casillas, S., Castells, E., et al. (2022). Experiències docents d'Aprenentatge i Servei a la UAB. Eines d'innovació docent en educació superior; 9. Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona. Servei de publicacions. https://ddd.uab.cat/pub/colleccioIDES/eines9.pdf
Blanch, S., Comes, P., Edo, M., Estrada, J., Gimeno, X., Moron, M., París, G., & Peire, T. (2016). Qüestionari d’avaluació del desenvolupament de les competències personals i prosocials. Bellaterra: Dipòsit digital de documents de la UAB. https://ddd.uab.cat/record/145653
Blanch, S., Edo, M., & Comes, P. (2013). Aprendizaje Servicio (ApS) en el practicum IV del grado de Educación Infantil. Un enfoque educativo que fomenta la implicación social del alumnado y completa su capacitación profesional. En Muñoz Carril, P.C., Raposo- Rivas, M., González Sanmamed, M., Martínez-Figueira, M.E., Zabalza-Cerdeiriña, M., & Pérez-Abellás, A. (eds). Un Practicum para la formación integral de los estudiantes. (pp. 503-516). Santiago de Compostela: Andavira.
Edo, M., & Blanch, S. (2016). El patio de los deseos. Un proyecto de aprendizaje y servicio. En: J. Gairín e I. Vizcaíno. Manual de Educación Infantil. Orientaciones y Recursos (0-6 años). (pp.1-11). Barcelona: Wolters Kluwer. En línea mediante suscripción en la plataforma digital ebiblox.
Escofet. A. & Fuertes, M.T (2018). Construint vincles entre universitat i societat: 20 experiències d’aprenentatge servei a les universitat catalanes. Barcelona: Edicions de la Universitat de Barcelona. Recuperat de https://diposit.ub.edu/dspace/
García-Romero, D. (2018). L'ApS en contextos d'exclusió social a Barcelona. Shere Rom-5D. En Escofet, A. & Fuertes, M.T. (coords.): Construint vinvles entre universitat i societat. 20 experiències d'aprenentatge servei a les universitats catalanes. Barcelona: Universitat de Barcelona.
García-Romero, D. & Lalueza, J.L. (2019). Procesos de aprendizaje en ApS universitario: una revisión teórica. Educación XX1 https://doi.org/10.5944/
García-Romero, D., Lalueza, J.L., & Blanch-Gelabert, S. (2021). Análisis de un proceso de institucionalización del Aprendizaje-Servicio universitario. Athenea Digital, 21(3), e2934. https://doi.org/10.5565/rev/athenea.2934
García-Romero, D., Martínez-Lozano, Virginia, & Lalueza, J.L. (2018). Los diarios de campo en la evaluación del Aprendizaje-Servicio. En M. Ruiz-Corbella & J. García-Gutiérrez (Eds.), Aprendizaje-Servicio. Los retos de la evaluación (pp. 153-168). Madrid: Narcea.
García-Romero, D., Sánchez-Busqués, S., & Lalueza, J.L. (2018). Exploring the value of Service Learning: students’ assessments of personal, procedural and content learning. Estudios sobre Educación, 35, 557-577 https://doi.org/10.15581/004.
GREM. Grup de Recerca en Educació Moral. (2014). Rúbrica per a l'autoavaluació i la millora dels projectes d'ApS. Barcelona: Fundació jaume Bofill.
Lalueza, J.L. & Macías-Gómez-Estern, B. (2020): Border crossing. A service-learning approach based on transformative learning and cultural-historical psychology (Cruzando la frontera. Una aproximación al aprendizaje Servicio desde elaprendizaje transformativo y la psicología histórico-cultural), Culture and Education, 32(3), 556-582 https://doi.org/10.1080/11356405.2020.1792755
Lalueza, J.L., Sánchez-Busqués, S., & García-Romero, D. (2019). Following the trail of the 5th Dimension: University-community partnership to design educational environments. Mind, Culture & Activity https://doi.org/10.1080/
Lalueza, J.L., Sánchez-Busqués, S., & Padrós, M. (2016). Creando vínculos entre Universidad y Comunidad: el proyecto Shere Rom, una experiencia de aprendizaje servicio en la Faciltad de Psicología de la Universitat Autònoma de Barcelona. RIDAS. Rebista Iberoamericana de Aprendizaje Servicio, nº2, pp. 33-69.
París, G., Blanch, S., Comes, P., Edo, M., Estrada, J., Gimeno, X, Moron, M., & ¿ Peire, T. (2017). Rúbrica d’autoavaluació de competències i habilitats personals i prosocials. Bellaterra: Dipòsit digital de documents de la UAB. Recuperat de https://ddd.uab.cat/pub/recdoc/2017/169417/RUBRICA_publicar_DDD.pdf
Sánchez-Busqués, S., García Romero, D., Lalueza, J.L., Padrós, M., Macías-GómezEster, B., Marco-Macarro, M.J., & Martínez-Lozano, V. (2018). Proyecto de aprendizaje-servicio para la docencia, intervención e investigación en contestos de exclusión social. Revista Española de Desarrollo y Cooperación, nº42, pp. 85-44.
#ApS: Fes que el teu TFG tingui una aplicació real: Coneix l'experiència del projecte 'El Dimoni i les Pedres' realitzat per un estudiant d'Educació Primària en col·laboració amb l'Ajuntament de Palau Solità i Plegamans al 2021.
L'ApS a la UAB. Vídeo que dóna a conèixer què és l'ApS universitari a la UAB des de diferents veus. Realitzat pel Grup d'Innovació Docent ApS UAB l'any 2020.
Vols fer un TFG en metodologia ApS? Vídeo informatiu dirigit a estudiants que vulguin fer molt més que un TFG! Realitzat per l'Oficina ApS l'any 2020.
Testimonis ApS - Premis TFG. Coneix l'experiència de dues alumnes premiades en la primera edició dels Premis TFG Aps.
#FemJustíciaGlobal des de la Universitat. Testimoni d'una estudiant premiada en la 5a edició dels Premis als millors TFG sobre desenvolupament sostenible i Justícia Global pel seu treball realitzat amb ApS en col·laboració amb l'Ajuntament de Barcelona.
XI Congrés Nacional i V Internacional d'ApS Universitari. Barcelona 2023. Vídeo resum.
La festa del dibuix. Projecte d’Aprenentatge Servei desenvolupat a la Facultat de Ciències de l’Educació de la UAB al 2020.
Mirades Inclusives. Resultat d'un projecte Aprenetatge Servei amb entitats del Tercer Sector. 2020.
Experiència ApS de dues professores de Ciències de l'Educació a Terrassa. També la trobareu al web https://www.terrassadigital.cat.
IV Jornada d'Aprenentatge Servei a la UAB. Facultat de Ciències de la Comunicació. 2023
II Jornada d'Aprenentatge Servei a la UAB. Entrega de premis TFG ApS i taula rodona: Què suposa participar en un TFG ApS?
Centre Promotor ApS UB https://www.aprenentatgeservei.
ApS de la Fundació Bofill https://www.fbofill.cat/
Red Española de ApS https://aprendizajeservicio.
Roser Batlle https://roserbatlle.net/
Consorci d'Educació de Barcelona https://www.edubcn.cat/asc/
SWI-MicroMón@UAB_2.0 (Small World Initiative). Projecte participatiu internacional dirigit a la comunitat educativa per a l'exploració de la diversitat microbiana en els sòls per tal de descobrir microorganismes productors de nous antibiòtics. https://pagines.uab.cat/swiuab/