Recursos
En aquesta pàgina trobareu diversos recursos que poden ser-vos d'utilitat si voleu aconseguir més informació sobre l'Aprenentatge Servei. També teniu a la vostra disposició el tríptic de l'ApS a la UAB, document que trobareu a l'esquerra de la pàgina.
Recursos
Resseguint la cultura del coneixement. Un dispositiu audiovisual. Toolkit ApS (UAB, 2024). Curtmetratge elaborat per membres del Departament de Filosofia de la UAB per tal de promoure l'ApS en els Treballs de Fi de Grau. Aquest recurs es complementa amb la resta del toolkit que trobareu aquí.
Aprenentatge Servei Universitari. Experiència de comunicació amb la cooperativa La Sàrria: Projecte interdisciplinar entre dues assignatures de dos graus diferents de la Facultat de Ciències de la Comunicació de la UAB amb la Cooperativa La Sàrria (Ciclodistribució a Sabadell).
#ApS: Fes que el teu TFG tingui una aplicació real: Coneix l'experiència del projecte 'El Dimoni i les Pedres' realitzat per un estudiant d'Educació Primària en col·laboració amb l'Ajuntament de Palau Solità i Plegamans al 2021.
L'ApS a la UAB. Vídeo que dóna a conèixer què és l'ApS universitari a la UAB des de diferents veus. Realitzat pel Grup d'Innovació Docent ApS UAB l'any 2020.
Vols fer un TFG en metodologia ApS? Vídeo informatiu dirigit a estudiants que vulguin fer molt més que un TFG! Realitzat per l'Oficina ApS l'any 2020.
Testimonis ApS - Premis TFG. Coneix l'experiència de dues alumnes premiades en la primera edició dels Premis TFG Aps.
#FemJustíciaGlobal des de la Universitat. Testimoni d'una estudiant premiada en la 5a edició dels Premis als millors TFG sobre desenvolupament sostenible i Justícia Global pel seu treball realitzat amb ApS en col·laboració amb l'Ajuntament de Barcelona.
XI Congrés Nacional i V Internacional d'ApS Universitari. Barcelona 2023. Vídeo resum.
La festa del dibuix. Projecte d’Aprenentatge Servei desenvolupat a la Facultat de Ciències de l’Educació de la UAB al 2020.
Mirades Inclusives. Resultat d'un projecte Aprenetatge Servei amb entitats del Tercer Sector. 2020.
Experiència ApS de dues professores de Ciències de l'Educació a Terrassa. També la trobareu al web https://www.terrassadigital.cat.
V Jornada d'Aprenentatge Servei a la UAB. Facultat de Traducció i d'Interpretació. 2024
IV Jornada d'Aprenentatge Servei a la UAB. Facultat de Ciències de la Comunicació. 2023
II Jornada d'Aprenentatge Servei a la UAB. Entrega de premis TFG ApS i taula rodona: Què suposa participar en un TFG ApS?
Aquí hi trobaràs tots aquells documents que hem anat creant a la UAB per tal de donar suport i sistematitzar els projectes d'Aprenentatge Servei de la nostra universitat. Si en trobes a faltar algun, fes-nos-ho saber a aprenentatge.servei@uab.cat.
- Guia sobre com col·laborar amb un TFG amb ApS a la UAB, dirigida a entitats.
- Guia sobre com tutoritzar un TFG amb ApS a la UAB, dirigida al professorat.
- Guia sobre com fer un TFG amb ApS a la UAB, dirigida a l’alumnat.
- Model de conveni per a TFG ApS
- Fitxa ApS. Fitxa que ha d'omplir el professorat que porta un projecte ApS per primera vegada. La fitxa pregunta sobre diferents criteris i elements de l'ApS i és avaluada per una comissió d'avaluació que comprova si els compleix o no. És imprescindible per a poder certificar l'experiència com a ApS.
- Check-list del procés de tutorització d'un TFG ApS. Conté diverses tasques o fites que cal que els tutors i tutores d'un TFG ApS duguin a terme des d'abans que s'iniciï el TFG fins que ha acabat.
- Taula d'avaluació dels premis TFG ApS. Document de consulta per veure quins criteris es valoren a l'hora de considerar la qualitat d'un projecte ApS.
- Toolkit per a promoure l'ApS en TFG. Transformant la cultura del coneixement: Del subjecte epistèmic privilegiat a la xarxa de saber compartit. Membres del departament de Filofia de la UAB, 2024. Aquest document es pot complementar amb un recurs audiovisual que trobareu aquí.
A continuació es mostren tots els articles científics relacionats amb l'Aprenentatge Servei en els quals han participat membres de la UAB. En cas que hagueu publicat un article sobre ApS i no consti a la llista, ens el podeu fer arribar a aprenentatge.servei@uab.cat.
LLISTAT D'ARTICLES (Ordre alfabètic):
Blanch, S., Blanes, I., Bosco, A., Campoy, S., Casillas, S., Castells, E., et al. (2022). Experiències docents d'Aprenentatge i Servei a la UAB. Eines d'innovació docent en educació superior; 9. Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona. Servei de publicacions. https://ddd.uab.cat/pub/colleccioIDES/eines9.pdf
Blanch, S., Comes, P., Edo, M., Estrada, J., Gimeno, X., Moron, M., París, G., & Peire, T. (2016). Qüestionari d’avaluació del desenvolupament de les competències personals i prosocials. Bellaterra: Dipòsit digital de documents de la UAB. https://ddd.uab.cat/record/145653
Blanch, S., Edo, M., & Comes, P. (2013). Aprendizaje Servicio (ApS) en el practicum IV del grado de Educación Infantil. Un enfoque educativo que fomenta la implicación social del alumnado y completa su capacitación profesional. En Muñoz Carril, P.C., Raposo- Rivas, M., González Sanmamed, M., Martínez-Figueira, M.E., Zabalza-Cerdeiriña, M., & Pérez-Abellás, A. (eds). Un Practicum para la formación integral de los estudiantes. (pp. 503-516). Santiago de Compostela: Andavira.
Edo, M., & Blanch, S. (2016). El patio de los deseos. Un proyecto de aprendizaje y servicio. En: J. Gairín e I. Vizcaíno. Manual de Educación Infantil. Orientaciones y Recursos (0-6 años). (pp.1-11). Barcelona: Wolters Kluwer. En línea mediante suscripción en la plataforma digital ebiblox.
Esteban R. (2024). L'aprenentatge i servei en el treball final del grau de Dret dins Cid, J. (coord.) et al. Innovació docent i aprenentatge jurídic. Desafiaments i oportunitats del nou model docent del grau de Dret. (pp. 49-55) Bellaterra: Facultat de Dret de la Universitat Autònoma de Barcelona. https://ddd.uab.cat/pub/llibres/2024/298706/inndocapr_a2024.pdf
García Romero, D., Macías-Gómez-Estern, B. ., Martínez-Lozano, V. ., & Lalueza, J. L. . (2024). El aprendizaje auténtico en el aprendizaje-servicio. Educación formal, participación social y cambio identitario. Revista De Educación, 1(404), 81–107. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2024-404-618
García-Romero, D., Lalueza, J.L., & Blanch-Gelabert, S. (2021). Análisis de un proceso de institucionalización del Aprendizaje-Servicio universitario. Athenea Digital, 21(3), e2934. https://doi.org/10.5565/rev/athenea.2934
García-Romero, D. & Lalueza, J.L. (2019). Procesos de aprendizaje en ApS universitario: una revisión teórica. Educación XX1 https://doi.org/10.5944/
García-Romero, D. (2018). L'ApS en contextos d'exclusió social a Barcelona. Shere Rom-5D. En Escofet, A. & Fuertes, M.T. (coords.): Construint vinvles entre universitat i societat. 20 experiències d'aprenentatge servei a les universitats catalanes. Barcelona: Universitat de Barcelona. Recuperat de: https://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/129644/1/9788491682103%20%28Creative%20Commons%29.pdf
García-Romero, D., Martínez-Lozano, Virginia, & Lalueza, J.L. (2018). Los diarios de campo en la evaluación del Aprendizaje-Servicio. En M. Ruiz-Corbella & J. García-Gutiérrez (Eds.), Aprendizaje-Servicio. Los retos de la evaluación (pp. 153-168). Madrid: Narcea.
García-Romero, D., Sánchez-Busqués, S., & Lalueza, J.L. (2018). Exploring the value of Service Learning: students’ assessments of personal, procedural and content learning. Estudios sobre Educación, 35, 557-577 https://doi.org/10.15581/004.
Lalueza, J.L. & Macías-Gómez-Estern, B. (2020): Border crossing. A service-learning approach based on transformative learning and cultural-historical psychology (Cruzando la frontera. Una aproximación al aprendizaje Servicio desde elaprendizaje transformativo y la psicología histórico-cultural), Culture and Education, 32(3), 556-582 https://doi.org/10.1080/11356405.2020.1792755
Lalueza, J.L., Sánchez-Busqués, S., & García-Romero, D. (2019). Following the trail of the 5th Dimension: University-community partnership to design educational environments. Mind, Culture & Activity https://doi.org/10.1080/
Lalueza, J.L., Sánchez-Busqués, S., & Padrós, M. (2016). Creando vínculos entre Universidad y Comunidad: el proyecto Shere Rom, una experiencia de aprendizaje servicio en la Faciltad de Psicología de la Universitat Autònoma de Barcelona. RIDAS. Revista Iberoamericana de Aprendizaje Servicio, nº2, pp. 33-69.
Lalueza, J. L., Peries, D., Valdivia-Vizarreta, P., & Blanch-Gelabert, S. (2023). ¿Qué sabemos acerca del impacto social de los programas de ApS universitario? Un estudio de caso. RIDAS. Revista Iberoamericana de Aprendizaje-Servicio, (16), 75-92. https://doi.org/10.1344/RIDAS2023.16.6
Macías-Gómez-Estern, B. & Lalueza, J.L. (2024). Navigating I-positionings in higher education Service Learning as hybrid scenarios: a case study. Learning, Culture and Social Interaction, 45, 100805 https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2024.100805
París, G., Blanch, S., Comes, P., Edo, M., Estrada, J., Gimeno, X, Moron, M., & ¿ Peire, T. (2017). Rúbrica d’autoavaluació de competències i habilitats personals i prosocials. Bellaterra: Dipòsit digital de documents de la UAB. Recuperat de https://ddd.uab.cat/pub/recdoc/2017/169417/RUBRICA_publicar_DDD.pdf
Sánchez-Busqués, S., García Romero, D., Lalueza, J.L., Padrós, M., Macías-GómezEster, B., Marco-Macarro, M.J., & Martínez-Lozano, V. (2018). Proyecto de aprendizaje-servicio para la docencia, intervención e investigación en contestos de exclusión social. Revista Española de Desarrollo y Cooperación, nº42, pp. 85-44.
A continuació es mostren una sèrie de guies elaborades per la Xarxa d'Aprenentatge Servei de les Universitats Catalanes, en la qual participem com a Universitat, i publicades amb el suport de l'ACUP. Aquests documents aprofundeixen en l’aprenentatge servei en diferents àmbits i contextos universitaris i la seva finalitat és construir i difondre coneixement sobre l'ApS a la universitat. Aquestes guies han de permetre, a qui les llegeix, reflexionar o inspirar-se en temàtiques vinculades amb l’aprenentatge servei universitari.
- Xarxa ApS(U)CAT - Aprenentatge Servei de les Universitats Catalanes (2019). Guia 0. Fer aprenentatge i servei a la universitat. ACUP
- Xarxa ApS(U)CAT (2020). Guia 1. Aprenentatge servei i pràctica reflexiva. ACUP
- Xarxa ApS(U)CAT (2021). Guia 2. Aprenentatge servei i pràctiques curriculars en els Graus d'Educació. ACUP
- Xarxa ApS(U)CAT (2021). Guia 3. Profiguració, aprenentatge servei i relacions intergeneracionals. ACUP
- Xarxa ApS(U)CAT (2022). Guia 4. Aprenentatge Servei i inclusió social. ACUP
- Xarxa ApS(U)CAT (2023). Guia 5. Experiències d'aprenentatge servei en pràctiques externes curriculars. ACUP
A continuació es mostren un seguit de pàgines web, publicacions i altres recursos d'interès que no son pròpiament de la comunitat UAB però que considerem que poden ser d'utilitat per qualsevol persona involucrada en projectes d'ApS.
Xarxa d'Aprenentatge Servei Universitari de Catalunya (ApSUCat): https://www.apsucat.cat/
GREM. Grup de Recerca en Educació Moral de la Universitat de Barcelona (UB): https://www.ub.edu/GREM/inici/ . Per exemple, va elaborar la Rúbrica per a l'autoavaluació i la millora dels projectes d'ApS. Barcelona: Fundació jaume Bofill (2014).
Centre Promotor ApS UB https://aprenentatgeservei.cat/
ApS de la Fundació Bofill https://www.fbofill.cat/
Red Española de ApS https://aprendizajeservicio.
Roser Batlle https://roserbatlle.net/
Consorci d'Educació de Barcelona https://www.edubcn.cat/asc/