Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona
Aprenentatge Servei

Es lliuren els premis als millors TFG amb metodologia ApS

09 maig 2023
Compartir per Whatsapp Compartir per e-mail

El tabú de les infeccions de transmissió sexual, el psyllium com a ingredient per millorar el pa sense gluten, la mediació social mitjançant l'ensenyament del castellà i la incorporació de la dansa dins l’aula han estat els temes que han abordat els TFG amb metodologia ApS de la UAB que s'han premiat per cada àmbit de coneixement. També s'han premiat altres quatre treballs. Els premis s'han lliurat en el marc de la IV Jornada ApS a la UAB que s'ha fet el divendres, 5 de maig, a la Facultat de Ciències de la Comunicació.

Premiats ApS

En el marc de la IV Jornada ApS a la UAB s'han lliurat els premis Treball Fi de Grau amb metodologia ApS (del curs 2021-2022). Les persones premiades en aquesta edició han estat les autores de vuit TFG: Paula Ezpeleta (grau de Biologia); Anna Serra Peralta (grau de Biologia Ambiental); Anna Aparicio (grau d’Educació Primària); Elisabet Pérez Méndez (grau d’Estudis Socioculturals de Gènere); Cristina Vergés Rodríguez (grau de Psicologia); Lyna Tahraoui (grau de Traducció i Interpretació); Queralt Garcia Vila (grau de Ciència i Tecnologia dels Aliments); i Laura Fuertes Moyano (grau de Veterinària).

Els TFG amb metodologia aprenentatge servei neixen de necessitats socials o ambientals detectades en l’entorn i es fan en col·laboració amb entitats o centres públics externs a la UAB per tal d’intentar resoldre aquesta necessitat.

El degà de la Facultat, Enric Marín, juntament amb la vicerectora d’Estudis i Innovació Docent, Maria Valdés, i el director de la FAS, Jordi Prat, han lliurat els premis. Les persones premiades han rebut un diploma i un petit obsequi de la Fundació Autònoma Solidària (FAS). Han pujat a l'escenari a recollir el premi i han pronunciat unes paraules.

Per a la premiada Paula Ezpeleta, "la divulgació és imprescindible per seguir educant. Cal que tinguem els coneixements idonis per adaptar-nos a les noves situacions", i ha afegit que "tornaria a escollir un aps perquè ha estat molt gratificant".

Per a l'Anna Serra, el projecte li ha permès "col·laborar amb una entitat i conèixer el seu funcionament, per poder aplicar els coneixements que he obtingut a la carrera". També li ha servit, ha dit, per orientar el seu futur. 

La premiada Elisabet Pérez ha assenyalat que "he après moltíssim dels infants i de les persones amb diversitat funcional".

Per a les autores Cristina Vergès i Maria Vieites, "el format aps ens permet aplicar tots els continguts que hem tractat durant la nostra trajectòria acadèmica; haver tingut contacte amb una comunitat real ens ha fet guanyar molta experiència". Per a elles, treballar l’educació emocional "és una forma de potenciar l’educació emocional dins de les aules". 

La Queralt García ha explicat que "és una molt bona oportunitat per veure una altra manera de treballar i conèixer el món laboral". I finalment, la premiada Laura Fuentes ha afirmat que "he gaudit molt d'aquest procés; a banda dels coneixements teòrics, m’ha aportat treballar amb valors reals que m’han ajudat com a persona".

Anna Aparicio i Lyna Tahraoui no han pogut assistir presencialment al lliurament.

Premiats per àmbit de coneixement

El jurat ha seleccionat els millors TFG per àmbit de coneixement, que obtenen una remuneració de 250 €. Per cada àmbit s'han destacat aquests quatre treballs: 

- A l'àmbit d'Arts i Humanitats, Lyna Tahraoui del Grau de Traducció i Interpretació. Títol: Proyecto de aprendizaje-servicio en el contexto de la mediación social e intercultural mediante la enseñanza del castellano. Tutora: Olga Torres Hostench

- A l'àmbit de Ciències, Biociències i Tecnologies, Paula Ezpeleta Díaz del Grau de Biologia Títol: Desfent tabús: les infeccions de transmissió sexual. Tutora: Cristina Maria Pereira dos Santos

- A l'àmbit de Ciències de la Salut, Queralt Garcia Vila del Grau de Ciència i Tecnologia dels Aliments. Títol: El psyllium com a ingredient per millorar la textura i el perfil nutricional del pa sense gluten. Tutora: Núria Aguilar Puig

- A l'àmbit de Ciències Socials i Jurídiques, Anna Aparicio del Grau d’Educació Primària. Títol: La incorporació de la dansa dins l’aula ordinària. Tutora: Anna Farrés Llobet

Els premis s'han lliurat en el marc de la IV Jornada ApS a la UAB, que s'ha fet des de les 9.30 h a les 15 h, i ha servit per acostar la metodologia aprenentatge servei (ApS) a entitats, professorat i estudiants. Ha consistit en una xerrada, un taller pràctic i una fira d'entitats. 

Dins de