Com entenem l'ApS a la UAB?
En el marc de la responsabilitat social de la Universitat, que la situa com a agent compromès amb la millora del seu entorn comunitari, l’aprenentatge servei (ApS) és una proposta educativa on els estudiants es formen mitjançant la participació en un projecte orientat a resoldre una necessitat real en una comunitat i millorar, així, les condicions de vida de les persones o la qualitat del medi ambient. A través de l’ApS, els estudiants es comprometen en una experiència que suposa al mateix temps aprenentatges relacionats amb el seu currículum acadèmic, el desenvolupament de competències personals i un servei real a la comunitat, potencialment sostenible.
L’ApS comporta la identificació d’una necessitat social, ambiental o cultural, la intervenció per a resoldre aquesta necessitat i un procés de reflexió que permeti connectar l’experiència pràctica amb els coneixements teòrics i que promogui la presa de consciència i posició en l’entorn social.
En aquest apartat, es mostren els requisits essencials perquè una activitat sigui considerada ApS i els indicadors que han de servir per a valorar l’activitat qualitativament.
Eixos de l'ApS a la UAB
Aprenentatge Significatiu
Requisits
- Connexió de l'aprenentatge de l'alumnat amb el seu currículum acadèmic
Valor afegit
- Participació en la detecció de necessitats.
- Participació de l'alumnat en el disseny de la intervenció
Reflexió i consciència crítica
Requisits
- Presa de consciència del valor del servei
- Presa de consciència de l'aportació del servei a nivell personal
- Mirada ètica i respecte als drets humans
Servei a la comunitat
Requisits
- Realització del servei en un context d’activitats sense ànim de lucre
- Respecte per a la figura professional
- El servei respon a una necessitat real validada per la comunitat receptora o beneficiària
- Impacte del servei i valor comunitari
Valor afegit
- Implicació activa dels membres de la comunitat més enllà de l'entitat col·laboradora
- Sostenibilitat del servei
- Reconeixement explícit de la comunitat i celebració