Sala de premsa Premsa i mitjans

Tres projectes de la UAB, seleccionats com a bones pràctiques d'innovació docent

EstudiantsCarpetaUAB
Un projecte sorgit de la Facultat de Ciències de l'Educació, un altre de l'Escola d'Enginyeria i un altre de l'Oficina de Qualitat Docent de la UAB han estat incorporats en el recull de les 21 experiències de bones pràctiques d'innovació docent de les universitats públiques catalanes, que ha fet l'ACUP i la Generalitat de Catalunya.

29/03/2017

L’Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP) i la Secretaria d’Universitats i Recerca de la Generalitat de Catalunya han fet un recull de bones pràctiques d’innovació docent de les vuit universitats públiques catalanes. S’han escollit un total de 21 experiències a partir de les millors comunicacions presentades en el Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació - CIDUI, celebrat el passat mes de juliol de 2016 a la UAB i de les distincions Jaume Vicens Vives 2016 de la modalitat col·lectiva. D’aquesta manera es vol donar a conèixer les tasques que es realitzen a la universitat i compartir aquest coneixement amb la comunitat educativa.

La UAB és present en aquest recull, amb tres projectes:

-"Millora de competències personals i prosocials a través de projectes d'aprenentatge i servei. Projectes de compromís social entre futurs mestres d'educació infantil i les escoles", de Sílvia Blanch, Mequè Edo i Gemma París (de la Facultat de Ciències de l'Educació).

-"Millora del rendiment dels estudiants d'Enginyeria a través de la ludificació", de Sergi Robles, Jordi Pons, Adrián Sánchez-Carmona (de l'Escola d'Enginyeria).

-L'assegurament de la qualitat dels resultats dels programes formatius de la UAB, de Núria Marzo, Mari Pau Álvarez i l'Oficina de Qualitat Docent de la UAB.

Millora de competències personals i prosocials
Aquesta experiència, seleccionada dins l'apartat de Metodologies Innovadores, ha sorgit de la Facultat de Ciències de l'Educació, i mostra els resultats sobre la percepció de l'augment de competències personals i prosocials a 575 estudiants d'educació infantil i primària durant el pràcticum a través de qüestionaris.

L'estudi també analitza qualitativament els canvis a 27 estdiants. Els resultats mostren que els estudiants solen tenir una percepció molt alta de les pròpies competències i que els alumnes que fan projectes amb compromís social, com l'aprenentatge i servei (ApS), perceben que han millorat més les seves competències qeu els estudiants qeu han fet uns altres tipus de projectes.

Millora del rendiment dels estudiants
Sorgida a l'Escola d'Enginyeria, aquesta experiència -dins també de l'apartat de Metodologies Innovadores- vol tractar de resoldre la falta de motivació dels estudiants per a l'aprenentatge (en molts casos, els estudiants valoren més el fet de superar les assignatures que no pas l'assoliment de competències).

El grup s'ha proposat contribuir a solucionar el problema a través de tècniques de ludificació: han creat una plataforma de ludificació basada en un sistema de mèrits i classificacions lligat a l'aprenentatge. Des del curs 2015/2016 s'està fent una prova pilot amb aquesta plataforma, en què participen més de 900 estudiants del grau d'Enginyeria Informàtica, amb uns resultats obtinguts esperançadors, fins ara.

Assegurament de la qualitat dels resultats
Sorgit de l'Oficina de Qualitat Docent (OQD), aquesta experiència ha presentat un instrument que permet mesurar la intensitat dels resultats d'aprenentatge en l'avaluació de l'estudiant amb l'objectiu de detectar punts forts i febles en l'avaluació de competències. També es mostren resultats sobre l'impacte que té aquesta eina en l'acreditació de les titulacions.

Les 21 experiències seleccionades en el recull s’han classificat dins de quatre àmbits:
1) Metodologies innovadores, 2) Avaluació, 3) TIC, i 4) Pràctiques externes.

RECULL DE LES 21 BONES PRÀCTIQUES D'INNOVACIÓ A LA UNIVERSITAT

Vídeo elaborat per l'ACUP i la Generalitat de Catalunya:

https://www.youtube.com/watch?v=oIK8tdHuCBY&list=PLNCLpldx2Z71bNWHTr22lEtXSY3D-IesC&index=1