Sala de premsa Premsa i mitjans

Els patis d'instituts i escoles centren la mirada dels professionals de l’educació

PatiEscoles
Foto I-Stock
L'ICE de la UAB organitza la II Trobada de Coeducació- “Conflictes i desigualtats al pati: construïm?” el proper dissabte, 18 d’abril, a UAB-Casa Convalescència (Barcelona). Es farà una conferència, un debat i tres tallers, per reflexionar sobre el pati i dur a terme millores per a enfortir la cohesió social de la comunitat.

14/04/2015

"El pati és un espai viu, que educa i de relació, molt important en les escoles i instituts"


L'Institut de Ciències de l'Educació de la UAB organitza la II Trobada de Coeducació- “Conflictes i desigualtats al pati: construïm?” el proper matí del dissabte, 18 d’abril, a UAB-Casa Convalescència (Barcelona). La finalitat de la trobada és mostrar casos pràctics i experiències de diferents centres.

“Volem conèixer i debatre propostes sorgides de problemes reals amb els que el professorat s’ha trobat al pati, un espai viu, que educa i de relació molt important en les nostres escoles i instituts”, explica Maria Rosa Gil, de l’ICE-UAB, i la Júlia López Quintana i la Marta Morta Mateo, mestres i coordinadores del projecte. Els formadors i formadorres seran docents i professorat d’escoles bressol, de primària i de secundària, la majoria dels quals formen part del grup de treball “Grup de Coeducació”, de l’ICE de la UAB.

PROGRAMA DE LA II TROBADA DE COEDUCACIÓ
A les 9.30 h. hi haurà una conferència d’Amparo Tomé González, que fou professora i investigadora de la UAB així com d’instituts de secundària, abans de passar per l’Institut d’Educació de la Universitat de Londres, i ara és assesora en educació per a institucions i governs. Amparo Tomé parlarà d`”El model coeducatiu escolar: esperança i futur per una nova ciutadania”.

A partir de les 11.30 h. es desenvoluparan tres tallers simultanis:
-“El pati: espai que educa…espai viu”, (educació infantil), que vol generar mirades en les escoles cap a nous models educatius que permetin fomentar relacions de respecte i confiança.

-“Viure i organitzar els espais: el pati” (educació primària). Es debatrà com fer que el pati sigui un espai de descoberta on sentir-se acollit i que ajudi en la resolució de conflictos.

-“Per què focalitzem la mirada en els patis? (educació secundària) Es parteix del fet que els patis són espais poc condicionats per l’acció docent, on el professorat hi sol exercir un paper de vigilància o de control. El taller es planteja saber per què hi ha zones que es fan servir poc i d’altres massa; si hi ha conflictes de relació, què els motiva i com es gestionen; quins elements de joc hi ha i qui els usa; si es fa palès el protagonisme d’uns joves sobre altres i si s’estableixen jerarquies en l’ús de l’espai i dels materials de joc. L’objectiu és elaborar un pla d’acció.

El GRUP COEDUACIÓ DE LA UAB-ICE
El Grup de Coeducació de la UAB es va constituir al 2006, amb docents de diferents nivells educatius, preocupats pels estereotips de gènere presents a la societat actual. Han treballat temes com el tractament de l’afectivitat i la sexualitat a les diferents etapes, alternatives del llenguatge sexista, aportacions dels sabers de les dones al llarg de la història, l’anàlisi de conflictos i espais del pati, entre d’altres. El grup elabora materials de suport i recursos educatius per treballar als diferents nivells educatius, des de l’escola bressol a la secundària.

Els components, coordinats per l’ICE de la UAB, són docents i professorat d’escoles i instituts. El grup el formen Marta Morata Mateo (Escola La Muñeira-Badia del Vallès), Puri Carmona Ruiz (Escola Bressol Municipal Moisès, Terrassa), Mercè Gómez Llobregat (Institut Montserrat Roig, Terrassa), Júlia López Quintana (Escola Abat Marcet, Terrassa), Sergi Hernández Garrido (Escola Roureda, Sabadell), Antoni Beamud Boix (Escola Alcalde Marcet, Sabadell), Laura Calatrava González (Escola Bressol Municipal Somriures, Terrassa), Anna Oriola Ribó(Escola Vilademàger ZER Serra d’Ancosa, La Llacuna), Joanna Roldán Rapero, Escola Bressol Municipal Somriures (Terrassa), Anna Palmero Molina (Escola Abat Marcet, Terrassa), Berta Puig Lleixà (Institut Les Vinyes, Castellbisbal).

PROGRAMA II TROBADES DE COEDUCACIÓ