Montserrat Iglesias-Lucía: "El màrqueting de la por augmenta la sensació d'inseguretat, i aquesta percepció té una conseqüència real"

Mossos d'esquadra

La directora de l’EPSI, Montserrat Iglesias-Lucía, va ser convidada a dues entrevistes als programes “Planta baixa” de Televisió de Catalunya, i “Fet a mida” de la Xarxa TVL. En ambdues intervencions va parlar de la percepció de la seguretat de la població, relacionada amb les dades objectives de la criminalitat a Catalunya i de l’increment de la venda de les alarmes domèstiques. 

29/06/2022

Montserrat Iglesias-Lucía , la directora de l’Escola de Prevenció i Seguretat Integral de la UAB, va ser convidada com a experta en aquest àmbit a dos programes de televisió per donar la seva opinió referent tant a la publicació de les dades de furts i petits robatoris a la ciutat de Barcelona, com al creixent mercat de les alarmes de seguretat. Ambdues notícies tenen com a rerefons la percepció de la seguretat que té la ciutadania (la seguretat subjectiva), que per una banda reclama més mesures per part dels governs locals i autonòmic per fer front a aquesta escalada, i de l’altra, veu com hi ha un mercat puixant que sembla aprofitar-se d’aquesta percepció d’inseguretat. 

Al programa de TV3 “Planta baixa”, Iglesias-Lucía va puntualitzar que les mesures de seguretat calia enfocar-les no només en els turistes, sinó també en la població en general, i va dir que “la percepció de seguretat fa que la ciutadania faci auto coacció, és a dir, adopti comportaments defensius”. En referència a les mesures per corregir aquesta situació, va remarcar que “és molt important que tots els professionals de la seguretat tinguin en compte la percepció de la seguretat com un factor més”, i va recomanar afrontar els actes incívics al carrer com una mesura per “millorar la sensació d’inseguretat”. 

Per altra banda, al programa de la Xarxa de Televisions Locals de Catalunya “Fet a mida”, Iglesias-Lucía va posar l’accent en la seguretat privada, remarcant que és un sector fortament regulat però que aprofita la sensació d’inseguretat general per poder fer negoci on la competència és molt forta. En les seves paraules, “el màrqueting de la por augmenta la sensació d’inseguretat, i com a percepció té una conseqüència real”. 

Podeu veure íntegrament les seves intervencions, tot seguit: