L'ús del mòbil, la primera causa d'accidentalitat per distraccions al volant
09/10/2019
El passat divendres 4 d'octubre, el programa "Planta Baixa" de TV Catalunya va dedicar un espai a tractar el fet que les distraccions al volant ocasionades per l'ús del mòbil han passat a ser la principal causa d'accidentalitat a les carreteres catalanes. Per analitzar aquest fenòmen es va convidar al professor de l'Escola, Alfons Perona, advocat i expert en seguretat viària i mobilitat sostenible.
Durant aquest any 2019, un de cada quatre accidents a Catalunya s'han provocat per distraccions durant la conducció dels vehicles, la majoria per la manipulació dels telèfons mòbils. Pel docent, està originat per l'actitud de la gent que "ha incorporat el mòbil a la seva activitat quotidiana, sense donar-se compte que utilitzar-lo en el cotxe por ser perillós". Va afegir que hi havia un problema important d'addicció a aquests aparells, que comportava que molts conductors no podien controlar-se per deixar d'usar-los mentre es desplaçaven amb els seus propis vehicles. "S'està convertint amb un problema de salut pública i de seguretat viària", va comentar l'expert.
Les dades de multes registrades durant aquest any pels cossos policials també demostren que el 80% de les sancions per distraccions són atribuïdes pel fenòmen del mòbil en la conducció. Tot i que moltes d'aquestes infraccions són captades pels helicòpters de vigilància de la policia, Perona avança que en breu, també s'utilitzaran els drons amb aquesta finalitat.
Implementar sancions més dures juntament amb més presència d'efectius policials i controls poden ajudar a persuadir d'utilitzar els smartphones durant el maneig de cotxes i altres vehicles, però Perona va assegurar que la millor prevenció era a través de la conscienciació de la població amb campanyes de sensibilització per evitar el seu ús.
Fins i tot, el professor contemplava que s'havia d'evitar d'usar el mans lliure dins el cotxe, malgrat que la llei ho permetia, ja que les converses llargues podien distreure tants segons com una distància recorreguda equivalent a la llargada d'un camp de futbol, quan es circulava a 80 o 90 kms/h.
Podeu veure la intervenció del professor Alfons Perona, tot seguit: