El Repte Experimenta guanya la Distinció Jaume Vicens Vives

Un grup d'alumnes elaborant un experiment amb l'ajuda d'una professora

El projecte ‘Repte Experimenta a l’aula: Potenciant les habilitats suaus en un entorn STEAM’ en el que participa un equip de professors i professores, i estudiants del Departament d'Enginyeria Química, Biològica i Ambiental de l'Escola ha aconseguit la Distinció Jaume Vicens Vives 2023 atorgada pel Consell Executiu de la Generalitat de Catalunya.

05/10/2023

El Consell Executiu de la Generalitat de Catalunya ha decidit atorgar la Distinció Jaume Vicens Vives al projecte ‘Repte Experimenta a l’aula: Potenciant les habilitats suaus en un entorn STEAM’, com a premi col·lectiu, per desplegar en la seva pràctica docent el desenvolupament i enfortiment de les habilitats suaus més valorades pel sector empresarial per promoure una formació pràctica en les STEAM. Reconeixent així, d’aquesta manera, la qualitat docent universitària i la tasca de divulgació de la ciència i foment de les vocacions STEAM. 

 

El projecte Repte Experimenta a l’Aula és un projecte que tot i coordinar-se des de la Universitat Rovira i Virgili (que ha estat la universitat que ha presentat la candidatura) comporta una forta i estreta participació d’un equip de professors i professores, i d'estudiants del Departament d'Enginyeria Química, Biològica i Ambiental de l'Escola d'Enginyeria de la Universitat Autònoma de Barcelona que han estat responsables de l'expansió del Repte Experimenta cap a l'àrea metropolitana de Barcelona.

 

El Repte Experimenta es tracta d’una activitat científica-tecnològica educativa a través de la qual els professors i professores, i estudiants de doctorat, de grau o de màster fan de padrins i padrines d’alumnes de 1r i 2n d’ESO amb l’objectiu que aquests sàpiguen posar a punt un experiment científic i tecnològic i el comuniquin. A través d’aquest mètode, el professorat i els estudiants de doctorat (pròximament també els de grau) de la UAB han introduït als alumnes d’ESO en l’ús del mètode científic utilitzant únicament materials casolans. Els padrins i padrines ajuden a entendre el principi científic sobre el qual pivota cada experiment i alhora mostrant-los com treballen els científics i científiques.

 

El professorat que hi ha darrere del projecte a la UAB són la María Eugenia Suárez-Ojeda, el Julián Carrera, la Paqui Blánquez, la Teresa Gea, l'Albert Guisasola, la Cristina Madrid, la Glòria González, el Javier Moral, la Raquel Barrena, l'Óscar Romero, el Gregorio Alvaro i el David Gabriel. Pel que fa a l'alumnat de doctorat i de grau que han participat com a padrins i padrines tenim a l'Óscar Guerrero, la Laura Isern, la Carolina Ospina, l'Álex Gaona, la Mariella Galeano, la Darly Concha, el Roberto Rodríguez, la Irene Alorda, la Laura Rodríguez, el Yerko Fredes, l'Ainoa Jimeno Muñoz, i la Zainab Ul.