Alfons Perona participa a un debat sobre l'augment dels atropellaments mortals de la gent gran a Barcelona

El professor Alfons Perona a Betevé
El professor Alfons Perona, expert en mobilitat i seguretat viària, va ser un dels tertulians del programa 'Bàsic' de Betevé, del passat 30 d'octubre, dedicat a analitzar l'increment d'atropellaments de vianants de més de 65 anys, que s'està produïnt aquest any a la ciutat de Barcelona.

06/11/2018

El programa 'Bàsic' de Betevé va dedicar, el passat 30 d'octubre, un espai per analitzar l'increment dels atropellaments mortals de vianants, principalment, de la tercera edat que s'estava produïnt enguany, als carrers de la ciutat de Barcelona, i que ja superava la xifra del 2017, amb 8 persones mortes.

Per analitzar aquesta tendència, es va convidar a la taula de debat, l'intendent de la Guàrdia Urbana, Carles Reyner; el president de l'associació 'Catalunya Camina', Joan Estevadeordal; i l'advocat, professor de l'Escola i expert en mobilitat i seguretat viària, Alfons Perona.

Els tertulians van iniciar l'anàlisi coincidint que s'havia incrementat el nombre d'atropellaments sobretot en la gent gran, perquè hi havia també un augment de població de més de 65 anys a la ciutat, que representava el 22% de la població de Barcelona, i que tenien més riscos a patir-los, perquè no tenien els mateixos reflexos i eren físicament més vulnerables. També van coincidir que els factors que els originaven eren múltiples, però que el factor humà era prevalent, degut a què sovint no es respectaven les normes de circulació, tant per vianants com per conductors.


Fomentar l'eduació en mobilitat i la cultura del respecte

En aquest sentit, Alfons Perona va comentar que calia formar i educar a la població als nous canvis en la mobilitat, produïts per la introducció de nous elements i vehicles (carrils bicis, patins, ...) als quals, tant els vianants com els conductors, s'havien d'acostumar a aquesta nova mobilitat i canviar els seus hàbits.

El professor Perona va afegir que una de les assignatures pendents de la seguretat viària a les ciutats era el respecte a les velocitats, que moltes vegades els conductors no seguien, i que una bona mesura per evitar la mortalitat en atropellaments, seria reduir la velocitat de circulació urbana de 50kms/hora a 30kms/hora, cosa que disminuiria els greus efectes de l'accidentalitat en les persones, ja que els impactes amb els vehicles serien menys forts.

També la planificació de com ha de ser el mobiliari urbà, per exemple, introduïnt contenidors d'escombraries més baixos que afavoreixin la visibilitat dels vehicles i vianants, segons Perona, podria contribuir a augmentar seguretat viària de les ciutats, on han de conviure en un mateix espai diversos tipus d'usuaris que es desplacen de diferent manera. Inculcar la cultura del respecte és essencial perquè la mobilitat sigui segura.

Podeu veure online el video d'aquesta tertúlia, tot seguit: