Alfons Perona: 'El patinet elèctric no és una joguina, pot provocar accidents i lesions mortals'

Debat sobre mobilitat amb la participació del professor Alfons Perona
El professor Alfons Perona, expert en mobilitat sostenible, va intervenir a 'La Xarxa', en el debat sobre mobilitat, on es va tractar la problemàtica del buit legal sobre la circulació a les ciutats dels anomenats 'Vehicles de Mobilitat Personal', enginys com els patinets elèctrics que van en augment, i que generen conflictes amb els vianants i altres vehicles.

12/11/2018

El programa L'Entrevista de La Xarxa, del passat 5 de novembre, va dedicar un espai a debatre sobre la proliferacció a les ciutats dels patinets elèctrics i estris similars, coneguts com a Vehicles de Mobiltat Personal (VMP), i els buits legals existents vinculats a la seva regulació.

A la taula de convidats hi eren presents Teresa Carrasco, directora de serveis de mobilitat i seguretat de l'Ajuntament de L'Hospitalet de Llobregat; Anna Pintó, responable de gestió viària del Servei Català de Trànsit; i Alfons Perona, advocat i expert en mobilitat sostenible, i professor de l'Escola.


Complexa regulació dels Vehicles de Mobilitat Personal

Els ponents van iniciar el debat remarcant que l'apogeu d'aquests vehicles, utilizats actualment, no com a joguines, sinó com a vehicles de mobilitat, està generant conflictes de circulació amb vianants i altres vehicles, com els cotxes, ja que hi ha un buit legal en la regulació d'aquests nous enginys, i municipis com Sabadell, Girona i Lleida, ja han modificat les seves ordenances per regular-los, prohibir la seva circulació en voreres i zones peatonals a fi d'evitar possibles accidents.

En aquest sentit, la representant de l'Ajuntament de L'Hospitalet de Llobregat, va comentar que des del seu ens, s'estava treballant per regular-lo, però era de l'opinió que s'havia de consensuar una normativa comuna de mínims, a tota l'Àrea Metropolitana, que apliqués a tots els territoris, i així contribuir a què no hi hagi una aplicació diferent de la norma a cada municipi.

Des del Servei de Trànsit, i seguint en aquesta línia, s'estava d'acord en què es creessin normes comunes a tots els municipis, tot i que, també havien de tenir certa autonomia en la regulació en funció de les seves trames urbanes, i de les característiques orogràfiques i de densitat de població de cada localitat.

Per la seva part, el professor Perona va destacar que s'estava canviant el model de mobilitat en les ciutats amb la proliferacció d'aquests VMP, i que molts usuaris de motos, estaven deixant aquestes per passar a utilitzar aquests enginys, menys contaminants, i més flexilbles a poder-los combinar i portar en altres transports públics (trens, autobusos, etc.).

La seva velocitat podia superar els 30kms/h, i es convertien en vehicles que esdevenien perillosos amb la seva circulació. "El patinet elèctric no és una joguina, pot provocar accidents i lesions mortals", va afegir.

Actualment, la Direcció General de Trànsit està treballant en la regulació d'aquests enginys dins el reglament de vehicles, i Perona comentava que en aquesta normativa s'havien d'indicar les seves caracterísitques i les seves condicions d'ús, i saber si al final, serien enviats a circular per la calçada, cosa que també podria generar problemes de trànsit amb la resta de vehicles. La seva regulació era complexa.

Per altra banda, durant el debat, també es van comentar alguns aspectes positius dels VMP, que permitien desplaçaments per la ciutat ecològicament més eficients i menys contaminants. Perona va recalcar, que calia que tots els usuaris, tant vianants com conductors, s'havien d'anar conscienciant i aprendre a conviure amb aquests nous modes de mobilitat.

Reflexionant sobre aquest tema, Alfons Perona ha publicat recentment un nou article en el seu bloc, titulat "La inseguretat que creen els nous modes de mobilitat urbana" analitzant tots els aspecte comentats durant el programa televisiu sobre els Vehicles de Mobilitat Personal, que podeu consultar en aquest enllaç.