Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona
Serveid'Igualtat i Diversitat

Sis noves guies per a una docència universitària amb perspectiva de gènere

16 oct. 2025
Compartir a Bluesky Compartir a LinkedIn Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

La col·lecció “Guies per a una docència universitària amb perspectiva de gènere” amplia els seus recursos amb sis noves publicacions que ofereixen eines concretes per revisar assignatures i fomentar la inclusió a l’aula. 

6 noves guies per a una docència universitària amb perspectiva de gènere

La Xarxa Vives presenta sis noves guies corresponents a la 6a fase de la seva col·lecció, que ja compta amb 11 obres que abasten diferents disciplines i àmbits de coneixement. Aquestes guies ofereixen recomanacions sobre la incorporació de la perspectiva de gènere a objectius i continguts, exemples, llenguatge, fonts, mètodes docents i d’avaluació, així com la gestió de l’entorn d’aprenentatge i els seus resultats. L’objectiu és proporcionar al professorat recursos que li permetin identificar i abordar les dinàmiques de gènere a l’aula, els biaixos androcèntrics i garantir la consideració de la diversitat de l’alumnat.  

Les sis noves guies publicades són: 

  1. Arquitectura Tècnica – Montserrat Bosch González (UPC). 

  1. Art, Disseny i Conservació-Restauració – Diego Marchante Hueso, Marta Negre Busó i Sheila González Mardones (UB). 

  1. Ciències de la Informació i Biblioteconomia – Núria Ferran Ferrer i Miquel Centelles Velilla (UB). 

  1. Educació Social – Mireia Foradada Villar (UAB). 

  1. Economia – Mònica Serrano Gutiérrez, Teresa Bartual Figueres i Nuria Rodríguez Àvila (UB). 

  1. Videojocs – Maria Pagès i Noemí Blanch (UPC). 

La UAB hi contribueix a aquesta fase amb la Guia d’Educació Social, elaborada per la professora Mireia Foradada Villar, del Departament de Teories de l’Educació i Pedagogia Social. La guia subratlla que l’Educació Social és una disciplina fonamentada en els principis de justícia social, inclusió i igualtat, tot reconeixent que “és un camp travessat per biaixos androcèntrics, epistemologies dominants i pràctiques que poden reproduir desigualtats de gènere i altres formes d’opressió.” 

Aquesta proposta, editada amb el suport de l’Institut Català de les Dones i del Departament de Recerca i Universitats de la Generalitat de Catalunya, ofereix al professorat universitari un marc teòric i pràctic per incorporar la perspectiva de gènere de manera interseccional i decolonial, proporcionant eines per a la revisió crítica dels currículums, de les pràctiques docents i de la relació pedagògica. 

L’alumnat podrà beneficiar-se d’aquestes eines per reconèixer estereotips i rols socials de gènere, desenvolupar l’esperit crític i adquirir competències en la seva futura pràctica professional. El professorat pot trobar guies per incorporar la perspectiva de gènere a diverses disciplines, tant en català com en castellà en anglès.  

Es pot consultar més informació sobre la col·lecció i les guies disponibles aquí

Dins de: