Sala de premsa Premsa i mitjans

La comunicació viu nous models de consum sense nous models de negoci

Presentació de l'Informe de la Comunicació a Catalunya 2013-2014
L'Institut de la Comunicació de la UAB elabora, cada dos anys, un informe on s'analitza la situació del sector de la comunicació a Catalunya. L'última edició estudia el període 2013-2014 i reflecteix una certa recuperació econòmica i un estat de "perplexitat" davant dels nous hàbits de consum.

29/06/2015

L'Informe de la Comunicació a Catalunya 2013-2014, elaborat per l'Institut de la Comunicació (InCom) de la UAB, va ser presentat el 29 de juny en un acte institucional al Palau Robert de Barcelona en què van participar el rector de la UAB, Ferran Sancho; el secretari de Comunicació de la Generalitat, Josep Martí; el director general de Comunicació i Gabinet de Presidència de Gas Natural Fenosa, Jordi García Tabernero; i el director de l'InCom-UAB, José Luis Terrón. L'estudi es pot consultar al web de l'InCom.

Terrón va presentar l'informe destacant la singularitat de la seva "mirada holística" que abasta el sector de la comunicació de manera global. Va mostrar el nou web on es pot consultar l'última edició de l'informe i les anteriors i va desitjar aque aquest treball resulti "útil" per als diferents agents implicats al sector.

Tot seguit, Carme Ferré, professora del Departament de Mitjans, Comunicació i Cultura de la UAB, va resumir les conclusions de l'informe en representació dels editors del mateix, que indiquen, en síntesi, que la situació del sector comunicatiu els anys 2013 i 2014 ha representat "un petit respir de la crisi que no se sap si continuarà".

Segons Ferré, la tendència general d'aquest període es pot descriure com un estat de "perplexitat davant de models de consum" que no estan sent acompanyats per "nous models de negoci" adaptats. Destaca especialment, a tots els àmbits estudiats, l'impacte de la digitalització. Com a dada siginificativa, va exposar que, en el període estudiat, "la navegació mòbil ha augmentat més del 300%", fent que les tauletes tàctils i els smartphones ja hagin desbancat els ordinadors com a mitjans hegemònics.

Per sectors, Ferré va destacar algunes dades rellevants, com ara l'empitjorament de tots els indicadors pel que fa a la premsa escrita, la baixada d'ingressos publicitaris i la recuperació de les subvencions a la ràdio o l'augment del consum no lineal de televisió davant de la disminució del consum lineal.

Va explicar també que "ha augmentat l'ocupació" al sector de la publicitat, que ha pujat el consum a diferents indústries culturals (llibres, videojocs, música) però els ingressos no han acompanyat aquest increment i que el sector del cinema ha patit una "retracció galopant". Ferré es va referir també al capítol monogràfic de l'informe sobre comunicació empresarial i institucional, que constata la tendència a "reforçar els canals propis" en paral·lel a la crisi dels mitjans de comunicació tradicionals.

Forts en ciències socials

El rector va felicitar els autors de l'informe i va agrair la col·laboració de les diferents institucions implicades. Sancho va destacar la "transversalitat i la credibilitat" d'un treball realitzat per un equip interuniversitari i va afirmar que la continuïtat d'aquest projecte, que arriba enguany a la vuitena edició, "parla molt bé de la tasca realitzada per l'InCom" i demostra que, "a Catalunya, també podem ser forts en recerca en ciències socials i humanes".

García Tabernero va afirmar que l'informe és "molt important" per a Gas Natural Fenosa perquè "analiltzar la situació dels mitjans i de la indústrial cultural indica com evoluciona el país". I, de cara al futur, va reflexionar que "s'ha de treballat en el repte de la rendibilitat perquè és el que manté l'estructura dels mitjans".

Finalment, Martí va assegurar que l'informe "ha resultat una eina molt útil" per a la seva tasca al capdavant de la Secretaria de Comunicació i va opinar que, al sector, troba a faltar "una mica més d'ambició, de compromís i de valor per atrevir-nos a posar debats sobre la taula", com ara la qüestió de l'aplicació dels recursos econòmics.

Un equip interuniversitari

La situació del sector de la comunicació durant el període 2013-2014 és analitzat en cinc apartats diferents: marc general de la comunicació a Catalunya, situació dels mitjans i indústria de la comunicació, comunicació empresarial i institucional, estudis universitaris i recerca en comunicació i tendències i fites per als propers anys.

L'informe ha estat elaborat per 23 autors procedents de sis universitats catalanes que ha estat coordinat per un equip editor format per Carme Ferré, Joan M. Corbella, Joan Sabaté i Marta Civil. Compta amb un pròleg de Joan Manuel Tresserras, professor del Departament de Mitjans, Comunicació i Cultura de la UAB i exconseller de Cultura i Mitjans de Comunicació de la Generalitat.

Més informació: InCom-UAB