Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona
Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals (ICTA-UAB)

Nou estudi sobre els conflictes entorn de les energies renovables a Espanya

23 jul. 2025
null Bluesky Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

L’investigador de l‘ICTA-UAB, Arnim Scheidel és un dels 18 beneficiaris en la convocatòria Social Research Call 2025 de l’Observatori Social de la Fundació ”la Caixa”, que ha rebut un total de 537 propostes d’institucions i universitats d’Espanya i Portugal.

Protesta contra parc eòlic. Un estudi ICTA-UAB els analitzarà

El projecte finançat, titulat Environmental JUSTice Dimensions of RENEWable Energies in Spain (JUSTRENEW), té com a objectiu donar llum als reptes de justícia social que acompanyen la ràpida expansió de l’energia eòlica i solar a Espanya.

JUSTRENEW explorarà gairebé 30 anys d’història de conflictes relacionats amb projectes d’energies renovables, buscant entendre els motius d’oposició i les injustícies territorials que hi ha darrere de la resistència local. Reconeix els conflictes i mobilitzacions socials no com a obstacles, sinó com a reaccions polítiques significatives davant dels reptes socioambientals, reaccions que poden aportar coneixements valuosos per a polítiques energètiques més justes i legítimes des del punt de vista democràtic.

El nucli del projecte és la creació de la primera base de dades a nivell estatal sobre conflictes eòlics i solars a Espanya, construïda a partir de l’anàlisi a gran escala de notícies a la premsa. Aquest anàlisi serà recolzat de manera innovadora per models de llenguatge (LLMs) per ajudar a identificar i narrar la dinàmica dels conflictes des de la perspectiva de les comunitats afectades. El projecte també avaluarà els contextos territorials i sociopolítics en què sorgeixen aquests conflictes.

JUSTRENEW adopta un enfocament de coproducció de coneixement, treballant conjuntament amb organitzacions de la societat civil i actors socials per assegurar que els seus resultats siguin socialment sòlids i orientats a l’acció. Generarà diversos productes dirigits a diferents grups d’interès, incloent:

  • Una base de dades exhaustiva sobre conflictes accessible a responsables polítics, investigadors, promotors i grups de la societat civil.
  • Informes i articles científics sobre preocupacions de justícia i demandes ciutadanes relacionades amb l’expansió de les energies renovables.
  • Mapes de sensibilitat al conflicte per informar la planificació regional i la política pública.
  • Directrius per a promotors de projectes que vulguin millorar l’acceptació social i l’equitat processal.
  • Mapes participatius desenvolupats amb la societat civil per donar suport a la defensa i el compromís públic.

A mesura que Espanya avança per complir amb ambiciosos objectius en energies renovables, el projecte posa de manifest un repte creixent però poc abordat: el conflicte i la resistència social. JUSTRENEW pretén informar i inspirar una transició energètica més justa socialment i sensible territorialment, produint resultats rigorosos, quantitatius i aplicables.

El projecte rebrà una finançament de fins a 115.000 € i tindrà una durada de 24 mesos.

Dins de