Course for teachers working with gypsy pupils in situations of vulnerability
On 2 October, the UAB Faculty of Arts & Humanities will host the presentation of the course Realidad Educativa en la Comunidad Gitana en Exclusión, aimed at professionals and students of education and social sciences working with gypsy pupils who are in situations of vulberability. This free and mainly online course is organised by the Romanò Institute for Social and Cultural Affairs, in collaboration with the UAB, and is funded by the Spanish Ministry for Social Rights, Consumption and 2020 Agenda. The course is open to 50 people and will take place from 2 October to 19 December.

"The training of teachers is essential, since many are unfamiliar with how to interact with ethnic minorities"
En l’acte de presentació del curs Realidad Educativa en la Comunidad Gitana en Exclusión, el dia 2 d’octubre a la UAB, hi participaran Esther Zapater, secretària general de la UAB; Fernando Macías Aranda, director de l’Oficina d’Igualtat de Tracte i No-Discriminació del Departament d’Igualtat i Feminisme de la Generalitat de Catalunya, i Juan de Dios Ramírez Heredia, cofundador de l’Institut Romanó per a Assumptes Socials i Culturals (IRASC). La temàtica del curs coincideix amb l'any temàtic al qual destina la UAB aquest curs acadèmic, que és la diversitat.
El curs, que és gratuït i està finançat pel Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030, s’adreça a professionals i estudiants de l’àmbit educatiu i social que treballin amb alumnat gitano en situació de vulnerabilitat.
L’objectiu del curs és formar professionals per garantir la inclusió de l’alumnat a les aules, adaptant el sistema educatiu a les demandes emergents d’aprenentatge. Per a això, és necessari repensar les pràctiques pedagògiques, fomentar entorns inclusius i valorar la diversitat com a recurs educatiu. «Això inclou atendre tant les diferències individuals com els aspectes culturals i abordar conductes disruptives amb estratègies eficaces que afavoreixin la integració en aules multiètniques. La formació del professorat és essencial, ja que molts desconeixen com intervenir amb minories ètniques», expliquen els responsables de l’Institut Romanó per a Assumptes Socials i Culturals.
Durant les 35 hores del curs es tractaran bones pràctiques i estratègies educatives innovadores per afrontar qüestions com l’absentisme o l’abandonament escolar prematur en contextos en risc d’exclusió. També es tractaran qüestions com la inclusió i igualtat, prejudicis, estereotips, l’antigitanisme, l’atenció a la diversitat i la perspectiva de gènere aplicada a l’educació, entre d’altres.
El curs s’impartirà tots els dijous fins al desembre. La primera sessió, el dia 2 d’octubre, serà presencial, de 16.30 a 20 h, i la resta de sessions seran en línia de 17 a 19 h, exceptuant el tancament, que serà de 16.30 a 20 h. El curs comptarà amb aproximadament 50 places, distribuïdes per tot el territori nacional. L’organitzador del curs és l’Institut Romanó per a Assumptes Socials i Culturals, entitat que té com a finalitat la promoció integral a escala social, cultural i humana del poble gitano, fomentant la conservació i evolució dels seus usos i costums.
Més informació del curs: Realitat Educativa Gitana II Edició 2025