Màsters i Postgraus

Coordinació i professorat dels diplomes d'especialització

Ariadna Morente, Responsable de Formació Contínua de l'ESAGED

Coordinadora dels Diplomes d'especialització

Ariadna Morente
 935 817 399
 formacio.continua.fuabformacio@uab.cat

Enginyer Tècnic en Telecomunicacions, especialitat en Imatge i So (UPC-EUETIT). Ha treballat en el control tècnic de la digitalització de la CCMA (TV3-Catalunya Ràdio) durant més de deu anys, fent tasques de monitorització i supervisió de fluxos de treball, bases de dades i equipaments audiovisuals. Actualment és tècnic de sistemes a la CCMA i forma part de l'equip d'investigació per a la implantació de tecnologies d'intel·ligència artificial en els continguts audiovisuals de la Corporació.

Docència a: Mòdul 3. Polítiques i eines de preservació digital (Postgrau en Gestió i Preservació de Documents Audiovisuals i Sonors)

Màster en estudis cinematogràfics per la Universitat de Columbia i màster en preservació i presentació de la imatge en moviment de la Universitat d’Amsterdam. Des del 2013 treballa com a responsable dels arxius i documents cinematogràfics i televisius al Centre Nacional de l’Audiovisual (CNA) de Luxemburg.

Al 2019, es va convertir en comissària digital, on la seva prioritat ha estat la implementació d'estratègies de preservació i accés a llarg termini per garantir un llegat sostenible al patrimoni audiovisual del país. Recentment, ha estat promoguda per liderar el creixement de la institució cap a una empresa més organitzativa i digitalment madura. Alessandra, a més, forma part del Comité organitzador de No Time To Wait, treballa com a redactora de la revista acadèmica internacional Cinéma&Cie, és de la junta directiva de la Fundació EUscreen i del consell editorial del projecte Europeana Subtitled.

Docència a: Mòdul 3. Polítiques i eines de preservació digital (Postgrau en Gestió i Preservació de Documents Audiovisuals i Sonors).

Doble titulació en Enginyeria de Telecomunicació a la Universitat de Saragossa i Télécom-ParisTech de Paris. Màster en Tecnologies de la Informació i la Comunicació a Xaxes Mòbils de la Universitat de Saragossa, i el programa Fronteras de Innovación y Emprendimiento al Massachusetts Institute of Technology. Va començar la seva carrera professional treballant a la consultoria IDOM desenvolupament tecnologies multimèdia i audiovisuals durant dos anys. Va treballar a l'Institut Tecnològic d'Aragó durant quatre anys amb projectes d'innovació per entorns audiovisuals, especializant-se en el desenvolupament d'algoritmes d'anàlisi de vídeo. Des de gener de 2016, és el CEO i fundador d'ETIQMEDIA, empresa especialitzada en posar la Intel·ligència Artificial al servei del contingut audiovisual.

Docència a: Mòdul 4. Tractament arxivístic dels documents audiovisuals (Postgrau en Gestió i Preservació de Documents Audiovisuals i Sonors)

Graduada en Dret per la Universitat Pompeu Fabra, Barcelona (UPF). Màster en Dret de la propietat intel·lectual pel Centre per a l'Estudi Internacional de la Propietat Intel·lectual (CEIPI) de la Universitat d'Estrasburg. Ha treballat per a la Federació Internacional d'Associacions de Bibliotecaris i Biblioteques com a oficial de polítiques i investigació, representant al sector bibliotecari en processos legislatius a nivell europeu i internacional, en l'àmbit de la propietat intel·lectual. Actualment, és consellera de polítiques de la Fundación Europeana, on assessora en l'organització de la gestió del dret d'autor i dóna suport al sector en l'adopció de bones pràctiques dins d'aquest àmbit.

Docència a: Mòdul 5. Explotació comercial dels arxius audiovisuals (Postgrau en Gestió i Preservació de Documents Audiovisuals i Sonors)

Llicenciatura de Comunicació Audiovisual per la Universitat Ramon Llull. Tècnic Especialista en Imatge i So del Cicle Formatiu de Grau Superior en Imatge i So (CFGS). Actualment treballa com a responsable del Departament de Control Central de Catalunya Ràdio. En l'àmbit docent, des de 2016, imparteix classes a la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i, des de 2001, és professor de Cicles Formatius de Grau Superior en la modalitat de So.

Docència a: Mòdul 2. Processos tècnics de la documentació audiovisual i sonora (Postgrau en Gestió i Preservació de Documents Audiovisuals i Sonors)

Doctor en Art i Tecnologia de la Universitat de Paris VIII (1998), diploma de compositor en música electroacústica del Conservatori Nacional Superior de París (1980). Compositor de música electroacústica i investigador en l'àmbito de la preservació audiovisual. Director d'investigacions de l'Institut Nacional de l'Audiovisual de 2001 a 2016, Director del Grup d'Investigacions Musicals del INA de 1997 a 2017. Director de projectes d'investigació europeus. En 2016, va rebre el "SMPTE Archival Technology Medal Award" pels seus esforços en la preservació del contingut audiovisual.

Docència a: Mòdul 1. El Patrimoni Documental Audiovisual i Sonor (Postgrau en Gestió i Preservació de Documents Audiovisuals i Sonors)

Advocat per la Universitat de Xile i Magister en Propietat Intel·lectual per la Universitat Carlos III de Madrid. Ha exercit durant 15 anys en el camp dels Drets d'Autor i Propietat Industrial, primer com a advocat associat de l'Estudio Jurídico Alessandri y Compañía de Santiago de Chile i, des del 2017, com a soci fundador de Schusterdautor, Estudi Jurídic especialitzat en Drets d'Autor i Indústries del contingut i l'entreteniment. Com a professor, ha estat en diversos cursos de postgrau impartits per la Universitat de Xile, la Universitat Catòlica de Xile i la Universitat Alberto Hurtado, del mateix país.

Docència a: Mòdul 5. Explotació comercial dels arxius audiovisuals (Postgrau en Gestió i Preservació de Documents Audiovisuals i Sonors)

Mestre en Ciències i Arts de la Imatge (MFA Imaging Arts and Sciences) pel Rochester Institute of Technology de Nova York (Estats Units). Diplomat en Preservació i Pràctica d'Arxius Fotogràfics pel Museu Internacional de Fotografia i Cinema George Eastman House a Rochester, Nova York (Estats Units). Llicenciat en Relacions Internacionals per la Universitat de les Amèriques, Puebla, Mèxic. Actualment, és membre del Subcomitè de Preservació del Programa Memòria del Món de la UNESCO i és el Coordinador del Programa de Formació en Conservació del Patrimoni Fotogràfic en el Centre de Fotografia de Montevideo (Uruguai), i a Ciudad de México. Ha sigut director de conservació de les col·leccions de la Fundación Televisa, de la Cineteca Nacional de Mèxic, i ha format part de l'equip de disseny i organització de la fonoteca nacional de Mèxic. Va ser docent de l'Escola Nacional de Conservació i Restauració de Mèxic i líder del projecte de permanència de la imatge a l'Institut Nacional d'Astrofísica, Òptica i Electrònica.

Docència a: Mòdul 1. El Patrimoni Documental Audiovisual i Sonor (Postgrau en Gestió i Preservació de Documents Audiovisuals i Sonors)

Enginyer tècnic industrial per la Universitat de Lleó i especialitzat en fotografia clàssica per l’Institut d’Estudis Fotogràfics de Catalunya (IEFC). També ha fet cursos d’especialització en fotomicrografia i fotografia de moda. Treballa principalment com a professor de tècnica fotogràfica, gestió de color, captura digital i format RAW, havent impartit múltiples classes, cursos, seminaris i conferències des de 1999. També treballa com a tècnic del color i assessor en imatge digital pel laboratori fotogràfic professional EGM.

Docència a: Mòdul 2. Processos Tècnics de la Documentació Audiovisual i Sonora (Postgrau en Gestió i Preservació de Documents Audiovisuals i Sonors).
 

Llicenciada en Periodisme per la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). Postgraduada en Visualització d'Informació per la Universitat Pompeu Fabra (UPF). Màster en Societat de la Informació per la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). Reuters Fellow en el Reuters Institute for Investigative Journalism de la University of Oxford. Ha treballat a TV3 i Catalunya Ràdio impulsant la creació i distribució de continguts audiovisuals en noves plataformes digitals durant els últims 12 anys. Especialitzada en estratègia en xarxes socials, plataformes de podcasting i assistents de veu, actualment dirigeix l'àrea de Noves Plataformes en Mitjans Digitals. Ha sigut ponent en múltiples esdeveniments i ha impartit docència sobre distribució audiovisual i comunicació digital multiplataforma en graus i màsters en diverses universitats (UPC-EUNCET, Universitat de Barcelona, Universitat Autònoma de Barcelona, Universitat Abat Oliva).

Docència a: Mòdul 2. Processos tècnics de la documentació audiovisual i sonora (Postgrau en Gestió i Preservació de Documents Audiovisuals i Sonors)

Diplomada en Biblioteconomia i Documentació, i Graduada en Informació i Documentació per la Universitat de Barcelona. Ha desenvolupat la seva activitat professional com a documentalista audiovisual a TVE, TV3 i La Fábrica de la Tele. Actualment, treballa com a documentalista a Betevé.

Docència a: Mòdul 2. Processos Tècnics de la Documentació Audiovisual i Sonora (Postgrau en Gestió i Preservació de Documents Audiovisuals i Sonors).
 

Màster de Museologia i museus per la Universitat d'Alcalà de Henares (UAH). Graduada universitària en Història de l'Art per la Universitat de Barcelona (UB). Formació Professional Imatge i So (Centre Calassanç-ESCAC). Ha treballat a la Filmoteca de Catalunya del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya durant els últims 25 anys i, des de 2003, com a responsable del Centre de Conservació i Restauració d'aquesta institució, implementant els protocols i processos de gestió del patrimoni cultural a la col·lecció fílmica, des de la seva recuperació, registre, inspecció, catalogació, conservació activa i passiva, restauració, fins a la difusió, tant en sistemes fotoquímics com digitals. 

Docència a: Mòdul 1. El Patrimoni Documental Audiovisual i Sonor (Postgrau en Gestió i Preservació de Documents Audiovisuals i Sonors) 

Llicenciada en Dret per la Universitat de Barcelona i postgraduada en Tecnologies de la Informació i Comunicació per ESADE. Membre del Registre d'Auditors tecnològics del Col·legi d'Advocats de Barcelona. Ha treballat com a advocada especialista en Dret Digital durant més de 15 anys assessorant mitjans de comunicació i empreses tecnològiques en temes de propietat intel·lectual, dret informàtic, comerç electrònic, telecomunicacions, etc. Va ser membre del grup que va aconseguir el domini .CAT. Actualment és Advocada especialista en dret digital (IP&IT) a la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (TV3 i Catalunya Ràdio).

Docència a: Mòdul 5. Explotació comercial dels arxius audiovisuals (Postgrau en Gestió i Preservació de Documents Audiovisuals i Sonors)

Llicenciada en Filologia Anglesa per la Universitat de Barcelona i en Ciències Polítiques i Sociologia per la Universitat Autònoma de Barcelona. També és diplomada en Biblioteconomia i Documentació per la Universitat de Barcelona. Desenvolupa la seva activitat professional com a documentalista i, actualment, és la responsable del fons documental històric de TV3 (Televisió pública de Catalunya).

Docència a: Mòdul 5. Explotació comercial dels arxius audiovisuals (Postgrau en Gestió i Preservació de Documents Audiovisuals i Sonors)

Llicenciat en Enginyeria Tècnica de Telecomunicacions en l'especialitat d'Imatge i So per la EUETT La Salle Bonanova (UPF-Barcelona). Va participar en el projecte de Digitalització de TV3 (Televisió pública de Catalunya) iniciat pel Departament d'Enginyeria de l'entitat amb transició cap a l'entorn digital, amb els gestors de continguts, les bases de dades, l'emmagatzematge, l'arxiu i l'automatització de processos. Més tard, va assumir les tasques de distribució de vídeo per Internet i control dels portals de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals. Actualment, és responsable de la garantia de continuïtat, disponibilitat i seguretat del servei, la consolidació de coneixement amb relació a les eines informàtiques, l'automatització i simplificació de processos de producció, i la publicació de continguts.

Docència a: Mòdul 3. Polítiques i eines de preservació digital (Postgrau en Gestió i Preservació de Documents Audiovisuals i Sonors)

Pau Saavedra, professor del Màster en ArxivísticaLlicenciat en Història de l'Art per la Universitat de Girona (UdG) i Llicenciat en Documentació per la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). És Tècnic Superior d’Arxius al Centre de Recerca i Difusió de la Imatge (CRDI) de l'Ajuntament de Girona, especialitzat en documents audiovisuals.

Ha treballat a l'arxiu de la Televisió de Girona (2001-2007) i ha participat i participa en diverses iniciatives com l'Observatori Permanent d'Arxius i Televisions Locals (OPATL), el Grup de Treball d'Avaluació i Accés a la Documentació Audiovisual de les Televisions de la CNAATD o la Comissió del Patrimoni Sonor i Audiovisual de Catalunya.

És autor del llibre Los documentos audiovisuales. Qué son y cómo se tratan (Trea, 2011) i de diversos articles sobre el tractament de la documentació audiovisual als arxius.

Assignatura al Màster oficial:

La presència de documentació audiovisual en els arxius ha experimentat un creixement considerable en les darreres dècades, sobretot arran del desenvolupament del vídeo i l’àudio digital. Aquest mòdul aborda les qüestions tècniques referents a la digitalització i conservació dels originals analògics, així com de la preservació digital. També tracta tots els aspectes relacionats amb el tractament documental de la imatge en moviment i el so, des de la descripció arxivística a la classificació o la selecció, i exemplifica moltes d’aquestes qüestions amb exercicis pràctics basats en casos reals.

Assignatura al Diploma de Documents Audiovisuals i Sonors: Tractament arxivístic dels documents audiovisuals 

Contacte: pablo.saavedra@uab.cat

Estudiant de doctorat de Conservació i Restauració del Patrimoni Cultural per la Facultat de Ciència i Tecnologia de la Universidade Nova de Lisboa, Portugal (FCT NOVA), amb especialització en portadors de so. Llicenciada en Conservació i Restauració (FCT NOVA). Ha treballat a la televisió pública portuguesa, RTP-Radiotelevisão portuguesa, durant més de deu anys a l'àrea tècnica, a l'arxiu audiovisual i com a productora delegada de ficció nacional. Ha sigut Internship a la British Library Sound Archive i ha format part del projecte d'investigació de 3 anys "La Indústria Fonogràfica a Portugal en el Segle XX" a l'Institut d'Etnomusicologia (INET-md / FCSH NOVA). Té formació en àudio analògic, havent treballat durant dos anys com a assistent de so per a espectacles musicals.

Docència a: Mòdul 1. El Patrimoni Documental Audiovisual i Sonor (Postgrau en Gestió i Preservació de Documents Audiovisuals i Sonors)