Yasmina V. i Jana R., alumnis: 'Les pràctiques són essencials per descobrir a quina classe d’hotels vols encarar la teva carrera'

Graduades en Direcció Hotelera durant les seves pràctiques a Bulgària
La Yasmina i la Jana tenen clar que han escollit el programa ideal. Les dues, acabades de graduades en Direcció Hotelera, es troben a la costa est de Bulgària fent, des de fa 4 mesos, un Management Training Programme al Barceló Royal Beach, un hotel vacacional de la cadena Barceló Group. Una oportunitat essencial per a les dues que les ajudarà a encaminar el seu futur professional.

31/07/2019

  • Com vàreu conèixer el Management Training Programme de Barceló Group?
Yasmina i Jana: Caterina Llordà, l'encarregada de la captació i la gestió de nous talents de Barceló Group, es va desplaçar fins a la nostra Escola des de la central de la cadena (situada a Mallorca) per a donar-nos a conèixer l'empresa i presentar-nos aquest programa. Totes dues vam sentir que aquesta era una gran oportunitat per a començar la nostra carrera professional en el sector hoteler i que, entrar en aquest programa, podria suposar una gran experiència tan personal com professionalment. Així doncs, vàrem sol·licitar el programa, ens van fer una entrevista a l'Escola i, finalment, ens van trucar oferint-nos una plaça al Barceló Royal Beach.

Yasmina: Un programa cross-training et permet passar per tots els departaments de l'hotel i conèixer l'empresa des de dins. En el meu cas, vaig apostar per aquesta oportunitat de fer unes pràctiques internacionals en una cadena hotelera de gran reconeixement en el sector amb la possibilitat de poder tocar diversos departaments de l'hotel (operatius i no operatius). Per altra banda, sempre havia treballat a hotels de ciutat i volia viure l'experiència d'estar en un vacacional. Crec que les pràctiques curriculars que l'Escola posa a disposició de tots els estudiants són essencials per descobrir a quina classe d'hotel vols enfocar la teva carrera professional.

Jana: Jo havia estat treballant a la Costa Brava des de feia 4 anys: primer en un càmping de luxe i, el darrer any, en un hotel de luxe. Tenia ganes de conèixer món i sortir de la meva zona de confort. Crec que per començar la meva carrera professional m’havia de moure, viatjar i conèixer diferents estils d’hotels per absorbir el millor de cadascun d’ells. En conèixer aquest programa de Management Training vaig creure que era la meva oportunitat, ja que em podia permetre no només obtenir una experiència internacional (la qual considero indispensable per al meu futur) sinó també una estada a cadascun dels departaments d’un hotel vocacional “de batalla” (amb més de 300 habitacions funcionals durant la temporada d'estiu), d'una cadena amb expansió internacional, i així poder tenir una visió més professional i realista a l'hora de dirigir un hotel.
 
  • Teníeu Bulgària al cap com a destí quan vàreu triar les vostres preferències?
Y i J: Definitivament, no. Cap de les dues havíem pensat mai en Bulgària com a possible destí per realitzar les nostres pràctiques internacionals però, aquest país, no deixa de sorprendre'ns. Quan vam arribar aquí, tot va ser molt xocant per a totes dues, ja que, tot i que pertany a la Unió Europea, la forma de pensar de la societat és molt diferent de la que nosaltres estem acostumats. Amb el pas del temps, hem hagut d'anar adaptant-nos i aprenent quins són els costums locals.
 
  • Ara que ja esteu més enllá de l'equador d'aquest cross-training, com valoreu l’experiència?

Y i J: El que millor valorem d'aquest programa és la possibilitat de conèixer a fons el funcionament de l'empresa i els estàndards d'una companyia com es Barceló. En especial, el tracte amb segments específics del sector, la resolució de queixes i com transformar una queixa en un client satisfet, i la manera en què es treballa a cada departament d’un hotel vacacional d’aquestes magnituds. Ha estat tot un repte el xoc cultural i l'idioma del país, ja que hi ha treballadors que només parlen búlgar i la comunicació pot ser més complicada. Tot i això, ens ho estem agafant com un aprenentatge constant que ens ajuda a obrir la ment, tenir més paciència i saber tractar amb diferents tipus de persones, ja que és molt positiu per nosaltres si volem dirigir un hotel i un grup humà en un futur.
 
  • A quins departaments heu estat i quines tasques heu pogut fer fins ara?

Y i J: De moment hem estat al departament de Recepció, Food & Beverage, Manteniment, Seguretat, IT, E-commerce, Vendes i Housekeeping. Durant el mes vinent estarem a Recursos Humans, Finances, Reserves i, finalment, l'últim mes estarem a Direcció. Les tasques varien segons el departament, però generalment intentem observar i aprendre l'organització de cada un d’ells, l'assignació de tasques, el tracte amb el personal, la comunicació interdepartamental, i intentem ajudar en tot el que podem. En alguns departaments hem pogut estar juntes i en altres no, ja que hi ha managers que prefereixen explicar-nos la teoria a totes dues plegades i d'altres que prefereixen que estiguem separades.

  • Quin tipus d’habilitats, competències o coneixement d’idiomes creieu que són més importants a l’hora de demanar participar en programes formatius com aquests?

Y i J: El més important de tot és ser responsable i conscient del compromís que estàs adoptant amb l’empresa que t'està donant l’oportunitat.  Normalment, en aquests programes es valora molt positivament el fet que siguis una persona flexible. És a dir, que siguis polivalent en les teves tasques i que estiguis disposat a aprofitar al màxim l'experiència tot i que, això, suposi moltes hores de treball. Nosaltres recomanem tenir una molt bona actitud, ja que les aptituds es poden anar adquirint amb el pas del temps i, a mesura que avança el programa, has de ser una persona molt positiva i tenir molta paciència. Per altra banda, és fonamental tenir coneixements d'anglès, ja que a l’estranger és la llengua que hem d’utilitzar per comunicar-nos amb tot l'equip.
 
  • Creieu que té un valor afegit realitzar un programa de formació d’una gran cadena hotelera com Barceló a l’estranger?

Y i J: Sense dubte! Les cadenes com Barceló tenen uns estàndards molt marcats que t'ajuden a obtenir una constància professional que, potser, en un hotel independent no pots aprendre. Hi ha gent que prefereix treballar en hotels independents o cadenes més petites i és totalment vàlid. Per a nosaltres era important començar en una cadena com Barceló per l'experiència que estem adquirint, la professionalitat amb què treballen i els protocols que tenen establerts per a totes les situacions. Són aprenentatges que, en un futur, seguim o no dins la companyia, podrem aplicar allà on anem.
 
  • Què recomanaríeu als estudiants de 1r i 2n curs que voldrien preparar-se per fer pràctiques a l’estranger o presentar-se a un programa per tenir una experiència com la vostra?

Y i J: Una de les característiques del nostre sector és que hem d'aprendre a tractar amb gent de tot el món i, sense dubtar-ho, una de les experiències que et marquen i et permeten obrir la ment i conèixer noves cultures és marxar a fora i conviure amb diferents societats. Ara que ja hem acabat el nostre Grau, podem dir que recomanem 100% una experiència internacional, ja que et permet créixer professionalment i personalment. Practicar i conèixer nous idiomes, conèixer gent, obrir la ment, visitar noves ciutats i aprendre d'altres cultures t'enriqueix i t'aporta molts aspectes positius.