Xènia Sala guanya un premi pel seu TFG amb modalitat ApS

Entrevista alumne TFG Xènia 4-05-2021

“La modalitat ApS és un treball en què hi ha una simbiosi entre l’estudiant, una entitat externa i la facultat i que consisteix a realitzar una activitat en aquesta entitat o centre extern, en el qual tu aportes un benefici en la comunitat i a més a més, t’emportes un retorn a tu en forma d’aprenentatge”.

06/05/2021

La Fundació Autònoma Solidària convoca cada curs el Premi de Treballs de Final de Grau destinat a premiar els millors treballs en l’àmbit del desenvolupament sostenible i la justícia global realitzats per estudiants de la Universitat Autònoma de Barcelona.

Xènia Sala Pareta, exalumna de la Facultat de Veterinària, ha guanyat un premi en la menció ApS dels Premis a Treballs de Fi de Grau sobre desenvolupament sostenible i justícia global. 
El títol del seu projecte rep el nom de “Tallers d’Anatomia Comparada en mamífers per a alumnes de secundària”.

Des de la Facultat de Veterinària li hem fet unes preguntes perquè ens expliqui en què consisteix el seu projecte, perquè va decidir fer-ho en ApS, i la seva experiència al llarg de tot el procés:

En què consisteix fer un TFG amb la metodologia ApS? I per què vas decidir fer-ho en aquesta modalitat?

És un treball en què hi ha una simbiosi entre l’estudiant, una entitat externa i la Facultat (Universitat), i que consisteix a realitzar una activitat en aquesta entitat/centre extern, en el qual tu aportes un benefici en la comunitat i a més a més, t’emportes un retorn a tu en forma d’aprenentatge.

De què tracta el teu TFG?
Consistia en fer uns tallers en un institut d’alta complexitat de Sabadell basats en anatomia comparada en mamífers. 

D'on va sorgir la idea per tractar aquest tema?
Em van demanar un seguit de propostes a partir del títol principal que era l’anatomia comparada i a partir d’aquí van sortir diverses propostes possibles a treballar amb alumnes de l’etapa de secundària. Des de l’insitut van escollir aquesta proposta concreta, la de l’anatomia per identificar espècies, perquè els hi encaixava molt bé amb un projecte que estaven fent ells i això els hi acabava de completar el seu treball.

Quins eren els objectius inicials del projecte i quines han estat les conclusions que has pogut extreure?

Els objectius inicials es poden desglossar en dues branques, uns de més generals i uns altres de més específics del mateix treball. Com a generals, l’objectiu principal és acostar la universitat en aquest grup d’estudiants que segurament es senten més allunyats i així, poder obrir les portes a la universitat i també donar a conèixer la professió veterinària. Com a objectius específics hi havia tot el tema d’ús de Claus dicotòmiques, ja que ells ho necessitaven per acabar de completar el seu projecte i era doncs, ensenyar a utilitzar aquestes eines, ensenyar a identificar les diferències que ens poden servir per identificar animals i relacionar-ho amb el tema de l’alimentació, locomoció, com ens poden ajudar diferents característiques morfològiques per determinar una espècie. 

T'esperaves que el teu TFG acabés guanyant un premi? 
No esperava que aquest TFG tingués un premi i és d’agrair haver-lo rebut i que alhora serveixi per donar a conèixer a la facultat tota aquesta metodologia i aquest tipus de treballs de grau que són molt interessants.

En quin àmbit t'agradaria especialitzar-te en un futur?
No sé en quin àmbit em vull especialitzar, però sí que tinc clar que sigui el que sigui m’agradaria fer alguna cosa relacionada amb la divulgació, crec que sigui l’àrea que sigui tant si és clínica, granja, experimentació, o qualsevol dels àmbits de veterinària, crec que és imprescindible la divulgació i la comunicació per obrir-se a la societat, i a vegades a la carrera queda una mica més al marge i no acabem de tocar tant. 

Quins consells els hi donaries a aquelles persones que s'estan pensant si fer el TFG en ApS? Quins aprenentatges t'emportes de tot el procés?

Us animo moltíssim a fer-lo, és un treball molt interessant amb la metodologia ApS i t’ajuda a apropar-te a la societat, t’aporta moltíssim, aprens moltíssim, i no només del que estàs treballant sinó de les persones amb qui tens contacte. Aprens a ensenyar, aprens una realitat que sovint no som molt conscients… En aquest cas amb la Covid t’adones d’una realitat de bretxa digital impressionant i acabes rebent i t’acaba aportant moltíssim per pocs resultats o poques respostes que rebis, perquè amb la Covid hi havia una distància molt gran entre jo i els alumnes que rebien els tallers, pèro acabava sent super agrait per poques respostes que obtinguessis.