Volunturisme vs turisme responsable

Kuskaya Barcelona
Les fundadores de Kuskaya Barcelona varen visitar els estudiants de 2n de Turisme en Anglès per explicar en què consisteix el seu model de voluntariat responsable i ètic durant estades curtes al Senegal, Perú, Costa Rica o al Marroc.

20/11/2018

La professora Jane Anderson va organitzar el passat 16 de novembre una sessió amb Iris i Sílvia, les fundadores de Kuskaya Barcelona, per explicar als estudiants de 2n del Grau de Turisme en Anglès quin és el model de voluntariat i turisme responsable que fomenten des de la seva organització.

A través d’una presentació audiovisual, les dues responsables varen explicar en primera instància què és el volunturisme, a través dels seus orígens, definicions i aportant alguns pros i contres. Per elles, algunes d’aquestes experiències que combinen estades curtes i la participació a projectes de desenvolupament en països de la perifèria poden arribar a causar més problemàtiques al medi i a la població local, si no s’actua amb consciència.

Per contra, als anys 70 va néixer el concepte de turisme responsable, o turisme sostenible, com una solució a aquest impacte negatiu. Aquest model permet la pràctica d’un voluntariat internacional i ètic que respon premisses com: la participació en projectes socials i mediambientals organitzats en l'àmbit local; l’establiment de relacions horitzontals, la contribució a l’apoderament local, la posada en pràctica d’allò après a la tornada, o el foment de formacions per a obtenir una mirada crítica.

Després d’un voluntariat de 2 mesos a Perú, la Iris i la Sílvia varen decidir aquest 2018 fundar Kuskaya Barcelona, una organització que fomenta estades de voluntariat -en països com Perú, Senegal, Costa Rica o el Marroc- per a la convivència intercultural i l’entesa entre les dues realitats.

A través d’una sèrie de formacions i dinàmiques en grup, els voluntaris i voluntàries poden prendre consciència sobre temes com drets humans, migracions, sobirania alimentària, medi ambient, relativisme cultural o perspectiva de gènere.

Després de la presentació, els estudiants varen preguntar a les responsables com triaven els projectes, en quines èpoques es feien les estades o com analitzaven l’adequació dels projectes.