Volunturisme vs turisme responsable

20/11/2018
La professora Jane Anderson va organitzar el passat 16 de novembre una sessió amb Iris i Sílvia, les fundadores de Kuskaya Barcelona, per explicar als estudiants de 2n del Grau de Turisme en Anglès quin és el model de voluntariat i turisme responsable que fomenten des de la seva organització.
A través d’una presentació audiovisual, les dues responsables varen explicar en primera instància què és el volunturisme, a través dels seus orígens, definicions i aportant alguns pros i contres. Per elles, algunes d’aquestes experiències que combinen estades curtes i la participació a projectes de desenvolupament en països de la perifèria poden arribar a causar més problemàtiques al medi i a la població local, si no s’actua amb consciència.
Per contra, als anys 70 va néixer el concepte de turisme responsable, o turisme sostenible, com una solució a aquest impacte negatiu. Aquest model permet la pràctica d’un voluntariat internacional i ètic que respon premisses com: la participació en projectes socials i mediambientals organitzats en l'àmbit local; l’establiment de relacions horitzontals, la contribució a l’apoderament local, la posada en pràctica d’allò après a la tornada, o el foment de formacions per a obtenir una mirada crítica.
Després d’un voluntariat de 2 mesos a Perú, la Iris i la Sílvia varen decidir aquest 2018 fundar Kuskaya Barcelona, una organització que fomenta estades de voluntariat -en països com Perú, Senegal, Costa Rica o el Marroc- per a la convivència intercultural i l’entesa entre les dues realitats.
A través d’una sèrie de formacions i dinàmiques en grup, els voluntaris i voluntàries poden prendre consciència sobre temes com drets humans, migracions, sobirania alimentària, medi ambient, relativisme cultural o perspectiva de gènere.
Després de la presentació, els estudiants varen preguntar a les responsables com triaven els projectes, en quines èpoques es feien les estades o com analitzaven l’adequació dels projectes.